Nowa regulacja II filara

NOWA REGULACJA II FILARA SYSTEMU UBEZPIECZEŃ EMERYTALNYCH

NOWA REGULACJA II FILARA SYSTEMU UBEZPIECZEŃ EMERYTALNYCH

Przegląd zmian wprowadzonych ustawą z dnia o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U.)

Zmiany dotyczące reglamentacji działalności PTE i OFE oraz zagadnień organizacyjnych PTE

1. Wprowadzenie quasi sankcji wobec otwartego funduszu emerytalnego, który pomimo ciążącego obowiązku ogłoszenia zmiany statutu funduszu emerytalnego, na którą organ nadzoru wydal zgodę, nie dokonał ogłoszenia tej zmiany w dzienniku o zasięgu krajowym. W przypadku niewypełnienia przez fundusz obowiązku ogłoszenia zmiany statutu, organ nadzoru będzie obligatoryjnie stwierdzać wygaśnięcie zezwolenia na zmianę statutu funduszu.

Reklama

2. Wskazanie dokumentów niezbędnych do stwierdzenia czy zostały spełnione przesłanki do wydania przez organ nadzoru zezwolenia na nabycie lub objęcie akcji PTE. Chodzi tu przede wszystkim o konieczność przedkładania przez wnioskodawców dokumentacji określającej pochodzenie środków pieniężnych przeznaczonych na nabycie lub objęcie akcji oraz dokumenty przedstawiające sytuację finansową podmiotów zamierzających nabyć lub objąć akcje PTE.

3. Wprowadzenie nowego instrument prawnego w dyspozycji organu nadzoru, ograniczającego możliwość niekontrolowanego nabywania lub obejmowania akcji albo udziałów w spółce posiadającej akcje PTE. Zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami możliwe było nabywanie lub obejmowanie nawet kontrolnych pakietów akcji lub udziałów w spółkach będących akcjonariuszami towarzystw emerytalnych, a tym samym uzyskiwanie de facto, pośredniego wpływu na działalność PTE. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, akcjonariusz towarzystwa emerytalnego niezwłocznie po pozyskaniu informacji o każdej jednostce dominującej wobec tego akcjonariusza będzie obowiązany zawiadomić organ nadzoru o tym fakcie. Organ nadzoru będzie uprawniony, w przypadku gdy podmiot dominujący nie będzie dawać rękojmi prowadzenia spraw towarzystwa emerytalnego czy też będzie posiadać zaległości podatkowe lub zaległości wobec ZUS, do wydania decyzji administracyjnej, w której określi warunki dostosowania działalności do właściwego stanu. Jednocześnie organ nadzoru będzie zobowiązany w tej decyzji zawiesić wykonywanie prawa głosu na walnym zgromadzeniu towarzystwa emerytalnego przez akcjonariusza do czasu dostosowania jego działalności do właściwego stanu. W sytuacji, gdy w wyniku zawieszenia wykonywania prawa głosu, wszyscy akcjonariusze towarzystwa emerytalnego nie będą mogli wykonywać prawa głosu na walnym zgromadzeniu dłużej niż 3 miesiące, organ nadzoru będzie mógł cofnąć zezwolenie na utworzenie towarzystwa emerytalnego.

Wskazanie, wzorem prawa bankowego oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej, iż zarząd powszechnego towarzystwa emerytalnego powinien składać się co najmniej z 3 członków.

4. Wskazanie, iż PTE jest zobowiązane zatrudniać co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego. Rozwiązanie to zostało przeniesione na grunt ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych z postanowień ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Przepis będzie obowiązywał od 1 kwietnia 2004 r.

5. Wprowadzenie wymogu składania oświadczeń majątkowych przez członków zarządu PTE, a także osoby odpowiedzialne za prowadzenie polityki inwestycyjnej OFE - co ma zapobiegać nieprawidłowościom w zarządzaniu otwartymi funduszami emerytalnymi oraz nielegalnemu uzyskiwaniu korzyści majątkowych.

6. Wprowadzenie wymogu znajomości języka polskiego przez co najmniej dwóch członków zarządu PTE, w tym prezesa zarządu PTE.

7. Wprowadzenie nakazu, by przynajmniej połowa członków rady nadzorczej powszechnego towarzystwa emerytalnego była powoływana nie tylko spoza kręgu akcjonariuszy, ale również spoza kręgu podmiotów związanych z akcjonariuszami towarzystwa.

8. Określenie katalogu dokumentów, które powinny być złożone w każdym rodzaju postępowania konsolidacyjnego. Ponadto, na wzór przepisów ustawy zawierających wskazanie przesłanek wydania decyzji odmownej na utworzenie OFE i PTE, nowelizacja wprowadziła wyczerpujący i zamknięty katalog sytuacji, w których organ nadzoru będzie zobligowany do wydania odmowy zezwolenia na konsolidację. Nowe przepisy ustawy usuwają także wątpliwości co do dalszego losu powszechnego towarzystwa wyzbywającego się w drodze umownej zarządzania funduszem emerytalnym. Ustawa tym samym precyzuje niejasne dotąd pojęcie "rezygnacji z prowadzenia dotychczasowej działalności" przyjmując, że wiąże się ona z obowiązkiem rozwiązania towarzystwa.

9. Uchylenie przepisów antymonopolowych, w szczególności przepisów odsyłających do ogólnej regulacji antymonopolowej. Specyfika rynku OFE i PTE powoduje, że kontrola koncentracji w zakresie i trybie określonym przepisami antymonopolowymi, przewidzianymi dla o wiele bardziej otwartych rynków produktowych, może się okazać niewystarczająca.

10. Doprecyzowanie zasad funkcjonowania otwartego funduszu emerytalnego po wydaniu przez organ nadzoru decyzji o cofnięciu zezwolenia na utworzenie towarzystwa emerytalnego, które zarządzało tym funduszem emerytalnym. Znowelizowana ustawa stanowi, iż fundusz jest nie tylko reprezentowany przez depozytariusza, ale na depozytariusza przechodzi także obowiązek zarządzania funduszem emerytalnym. Nowelizacja dopuszcza zlecenie przez depozytariusza podmiotowi trzeciemu zarządzania aktywami funduszu emerytalnego, za zgodą organu nadzoru. Podmiotem trzecim będzie mógł być dom maklerski. W zakresie w jakim będzie zarządzać aktywami funduszu emerytalnego dom maklerski będzie podlegać nadzorowi organu nadzoru właściwemu w sprawach funduszy emerytalnych.

Przepisy będą obowiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

Zmiany dotyczące działalności akwizycyjnej

1. Wprowadzenie generalnej zasady, iż stroną wszelkich postępowań przed organem nadzoru dotyczących akwizycji jest OFE.

2. Zniesienie wymogu posiadania obywatelstwa polskiego dla uzyskania wpisu na listę osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych Jest to element dostosowania polskich przepisów do prawa UE w zakresie swobody świadczenia usług.

3. Umożliwienie organowi nadzoru unieważnienia wpisu do rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych, w przypadku, gdy po dniu dokonania wpisu organ nadzoru uzyska informację o braku w dniu dokonania wpisu przesłanek warunkujących skuteczne dokonanie tego wpisu.

4. Wprowadzenie zakazu wykonywania czynności akwizycyjnych przez okres 6 miesięcy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z funduszem. Zmiana ma spowodować, aby w przypadku zmiany zatrudnienia dokonanej przez akwizytora, nie mógł on wykorzystać materiałów i informacji, w posiadanie których wszedł w trakcie wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz dotychczas zatrudniającego go OFE. Ograniczenia tego nie stosuje się, gdy rozwiązanie umowy następuje z inicjatywy funduszu. Przepis będzie obowiązywał od 1 stycznia 2004 r.

5. Wprowadzenie możliwości zawierania umów pomiędzy akwizytorem a funduszem w każdej formie przewidzianej przepisami prawa. Zmiana ma na celu uelastycznienie stosunku pracy między akwizytorem a funduszem emerytalnym.

Przepis będzie obowiązywał od 1 stycznia 2004 r.

6. Zakaz wykorzystywania w toku działalności akwizycyjnej stosunków nadrzędności wynikających nie tylko ze stosunku pracy, ale także innego stosunku prawnego, na którym jest oparta zależność służbowa lub inna zależność o zbliżonym charakterze.

7. Zmiana kwalifikacji opłaty za wpis do rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych lub zmiany danych objętych wpisem (opłata skarbowa).

8. Objęcie przepisem karnym nie tylko wykonywania czynności akwizycyjnych bez uzyskania wpisu do rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz OFE, ale także niezgodnie z treścią wpisu.

Uzyskanie członkostwa w funduszu

1. Zmiana formy uzyskania członkostwa w drodze umowy. Znowelizowany art. 81 ust. 1 potwierdza dotychczasową generalną zasadę, iż uzyskanie członkostwa w otwartym funduszu następuje, z pewnymi przewidywanymi prawem wyjątkami, z chwilą zawarcia umowy o członkostwo. Formuła ta została uzupełniona o stwierdzenie, iż uzyskanie członkostwa następuje z chwilą zawarcia umowy z otwartym funduszem, jeżeli:

1) w dniu zawarcia pierwszej umowy z otwartym funduszem osoba przystępująca do funduszu podlega lub podlegała, w okresie 12 miesięcy przed dniem zawarcia umowy, ubezpieczeniu emerytalnemu,

2) ZUS dokona odpowiedniego wpisu lub zmian w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.

Na ZUS będzie spoczywać obowiązek poinformowania funduszu, w terminie 30 dni roboczych, czy osoba, która zawarła umowę z funduszem, spełnia warunki prawne wskazane w art. 81 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.

Nowelizacja przewiduje także przepisy przejściowe, dzięki którym dotychczas zawarte umowy o członkostwo z otwartym funduszem zostaną dostosowane do wymogów prawnych przewidzianych w art. 81 ust. 1. Ustawodawca zobowiązał ZUS do poinformowania otwartych funduszy emerytalnych o niespełnianiu przez umowy o członkostwo, które zostały zawarte przed dniem wejścia w życie nowelizacji, warunków o których mowa w art. 81 ust. 1. Otwarty fundusz emerytalny w terminie 30 dni od dnia uzyskania takiej informacji będzie zobowiązany do zamknięcia rachunku członkowskiego otwartego w związku z zawarciem umowy, o ile na rachunek ten nie wpłynęły żadne środki. Ustawa nowelizująca w art. 9 ust. 2 przewiduje, iż dla umów zawartych przed dniem jej wejścia w życie nie będzie mieć zastosowania jeden z warunków prawnych, który został określony w art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przepis ten wskazuje, iż skuteczność umowy o członkostwo w otwartym funduszu jest uzależniona bądź od podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu w chwili zawierania umowy, bądź od faktu, iż członek funduszu w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień zawarcia umowy podlegał ubezpieczeniu emerytalnemu. Dla umów zawartych do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej warunek podlegania ubezpieczeniu w okresie 12 miesięcy przed dniem podpisania umowy o członkostwo nie będzie obowiązywać, co oznacza, że dla tych umów warunkiem skuteczności umowy będzie wyłącznie fakt podleganie ubezpieczeniu emerytalnemu w chwili podpisywania umowy oraz dokonanie przez ZUS odpowiedniego wpisu lub zmiany w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.

Po zamknięciu rachunku otwarty fundusz zawiadamia członka funduszu o tym fakcie. Ustawodawca stwierdza także jednoznacznie, iż po zamknięciu rachunku członkowskiego otwarty fundusz nie będzie wykonywać jakichkolwiek obowiązków, które wynikają z faktu stosunku prawnego członkostwa, zaś sam członek ustawowo został pozbawiony jakichkolwiek praw wynikających z tego członkostwa.

Przepisy będą obowiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

2. Nowe zasady nabywania członkostwa w drodze losowania. W przypadku, gdy osoba objęta ubezpieczeniem emerytalnym nie dopełni obowiązku podpisania umowy o członkostwo w otwartym funduszu, ZUS wezwie taką osobe pisemnie do zawarcia umowy do dnia 10 stycznia (jeśli od dnia otrzymania wezwania do dnia losowania jest mniej niż 30 dni, termin ten minie dnia 10 lipca), bądź też do dnia 10 lipca (jeśli od dnia otrzymania wezwania do dnia losowania jest mniej niż 30 dni, termin ten minie dnia 10 stycznia). Według dotychczasowych przepisów losowanie jest przeprowadzane raz w roku, od dnia wejścia w życie nowelizacji ZUS będzie je natomiast przeprowadzać dwa razy w ciągu roku - w ostatnim dniu roboczym stycznia oraz lipca.

Zmianie uległa jedna z zasad losowania, w myśl której do udziału w nim są dopuszczone wszystkie otwarte fundusze. Znowelizowana ustawa przewiduje, iż w losowaniu wezmą udział fundusze, które uzyskały wyższe niż średnie stopy zwrotu w dwóch ostatnich okresach rozliczeniowych i których aktywa na koniec drugiego okresu rozliczeniowego z roku poprzedzającego rok, w którym jest dokonywane losowanie nie przekroczyły 10% wartości aktywów netto wszystkich OFE. Jeżeli żaden z funduszy spełniających wskazane warunki nie uzyska w dwóch ostatnich okresach rozliczeniowych stóp zwrotu wyższych niż średnio ważone stopy zwrotu w każdym okresie rozliczeniowym, ZUS wyznaczy otwarte fundusze w drodze losowania spośród tych, które uzyskały stopy zwrotu wyższe niż średnie ważone stopy zwrotu w jednym okresie rozliczeniowym.

Przepisy będą obowiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

Opłaty

1. Zmiana dotyczącą opłaty transferowej. Obecnie opłata ta jest pobierana ze środków zgromadzonych na rachunku członka OFE. Po wejściu w życie nowelizacji ustawy osoba zmieniająca fundusz przed upływem 24 miesięcy członkostwa będzie musiała opłatę za transfer pokryć z własnych środków. Równocześnie ulegnie zmianie zasada liczenia stażu członkowskiego, który będzie liczony od ostatniego dnia miesiąca, w którym zawarto umowę z funduszem albo uzyskano członkostwo w drodze losowania.

2. Wprowadzenie maksymalnej wysokości opłaty dystrybucyjnej na poziomie 3,5% wpłacanych składek. Początkowo opłata dystrybucyjna będzie wynosić 7%, by w roku 2010 spaść do 5% i docelowo w roku 2014 do 3,5%.

3. Redukcja kosztów zarządzania funduszem przez PTE z 0,05% wartości zarządzanych aktywów netto w skali miesiąca obecnie, do wysokości określonej w ustawie, w zależności od wielkości zarządzanych aktywów. Wskaźnik procentowy opłaty będzie ulegać zmniejszeniu wraz ze wzrostem wielkości zarządzanych aktywów netto OFE (od 0,045 % w skali miesiąca do 0,015 % w skali miesiąca).

Nowelizacja przewiduje modyfikację dotychczasowej regulacji opłaty za zarządzanie poprzez wprowadzenie instytucji rachunku premiowego oraz rezerwowego. Rachunek premiowy będą tworzyć comiesięczne wpłaty dokonywane przez OFE w wysokości nie wyższej niż 0,005% wartości zarządzanych aktywów netto OFE.

Przepisy będą obowiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

Polityka lokacyjna OFE

Uporządkowanie i poszerzenie katalogu instrumentów finansowych dostępnych dla OFE. Dopuszczenie inwestowania aktywów funduszu emerytalnego we wszystkie rodzaje certyfikatów inwestycyjnych, a więc certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte, specjalistyczne fundusze inwestycyjne zamknięte, a także fundusze inwestycyjne mieszane. Katalog lokat uzupełniony został o obligacje zamienne na akcje; dopuszczono do szerokiego inwestowania w listy zastawne, eliminując ograniczenie dopuszczalności inwestycji tylko do listów zastawnych dopuszczonych do publicznego obrotu. Zwiększone zostały możliwości zabezpieczania się funduszy instrumentami pochodnymi przed negatywnymi skutkami zmian cen (stóp procentowych, kursów walutowych) instrumentów bazowych.

Przepisy będą obwiązywać od 1 stycznia 2004 r.

Bezpieczeństwo systemu oraz rentowność OFE

1. Wydłużenie - z dwuletniego na trzyletni - okresu, na podstawie którego wyliczana jest wysokość stopy zwrotu poszczególnych funduszy, a także średniej ważonej stopy zwrotu wszystkich funduszy.

Przepisy będą obwiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

2.Zmiana częstotliwości wyliczania stóp zwrotu z kwartalnej na półroczną - w ostatnim dniu roboczym marca i września.

Przepisy będą obwiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

3. Zmiany w sposobie wyliczania średniej ważonej stopy zwrotu.Wprowadzone zostaje ograniczenie wskaźnika przeciętnego udziału w rynku danego funduszu. Maksymalny udział każdego funduszu w kształtowaniu średniej stopy zwrotu zostałby ograniczony do 15%, nawet jeśli rzeczywisty udział aktywów tego funduszu we wszystkich aktywach OFE jest większy.

Przepisy będą obwiązywać od 1 kwietnia 2004 r.

4. Nowe zasady pokrywania niedoboru oraz funkcjonowania Funduszu Gwarancyjnego. Niedobór w otwartym funduszu będzie występować, gdy stopa zwrotu otwartego funduszu za okres 36 miesięcy (dotychczas 24 miesięcy) będzie niższa od minimalnej wymaganej stopy zwrotu. Pojęcie to oznacza zaś stopę zwrotu niższą o 50 procent lub o 4 punkty procentowe od tej średniej, w zależności od tego, która z tych wielkości jest niższa.

Jeżeli otwarty fundusz nie osiągnie za okres 36 miesięcy stopy zwrotu na poziomie co najmniej minimalnej wymaganej stopy zwrotu, oznacza to, że w funduszu wystąpił niedobór, który wymaga niezwłocznego pokrycia w sposób określony w ustawie. Mechanizmu pokrywania niedoboru w nowej regulacji przedstawia się następująco:

a) I etap - pokrycie ze środków rachunku rezerwowego

Niedobór w otwartym funduszu powinien być pokryty w pierwszej kolejności ze wszelkich środków dostępnych na rachunku rezerwowym. Powinno to nastąpić w terminie 3 dni od daty podania przez organ nadzoru do publicznej wiadomości wysokości średniej ważonej stopy zwrotu wszystkich otwartych funduszy. Posiadanie rachunku rezerwowego jest obowiązkiem każdego otwartego funduszu emerytalnego. Jedynym źródłem zasilania rachunku rezerwowego są środki, pochodzące ze środków zgromadzonych na rachunku premiowym. Pokrycie niedoboru ma polegać na umorzeniu jednostek rozrachunkowych zgromadzonych na rachunku rezerwowym w liczbie zapewniającej pokrycie powstałego niedoboru. Środki uzyskane w wyniku umorzenia mają zwiększyć wartość jednostki rozrachunkowej funduszu.

b) II etap - pokrycie ze środków zgromadzonych na rachunku części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego

Gdyby środki zgromadzone na rachunku rezerwowym okazałyby się niewystarczające do pokrycia niedoboru, niedobór ma być pokryty ze środków uzyskanych z umorzenia jednostek rozrachunkowych zgromadzonych na rachunku części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego, w otwartym funduszu dotkniętym niedoborem w terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości wysokości średniej ważonej stopy zwrotu. Część dodatkowa Funduszu Gwarancyjnego jest rachunkiem w otwartym funduszu, na który będą przekazywane wpłaty powszechnego towarzystwa w wysokości nie mniejszej niż 0,3 procenta i nie większej niż 0,4 procenta wartości aktywów netto funduszu. Środki zgromadzone na tym rachunku stanowią część aktywów funduszu i są przeliczane na jednostki rozrachunkowe.

c) III etap - pokrycie ze środków własnych powszechnego towarzystwa emerytalnego

Jeżeli środki na rachunku rezerwowym okażą się niewystarczające, pokrycie niedoboru dokonuje z własnych środków powszechne towarzystwo emerytalne. Pokrycie niedoboru powinno nastąpić w terminie 14 dni od daty podania przez organ nadzoru do publicznej wiadomości wysokości średniej ważonej stopy zwrotu wszystkich otwartych funduszy emerytalnych. Jeżeli powszechne towarzystwo nie jest w stanie dokonać pokrycia niedoboru w tym terminie, organ nadzoru obowiązany jest - na podstawie zawiadomienia zarządu towarzystwa o tym fakcie - wystąpić do właściwego sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości PTE. Ogłoszenie upadłości towarzystwa otwiera z kolei możliwość pokrycia niedoboru z masy upadłościowej towarzystwa, przy czym ustawa dopuszcza taką możliwość dopiero po uprzednim zaspokojeniu z masy upadłościowej niektórych innych należności, określonych w przepisach prawa upadłościowego.

d) IV etap - pokrycie ze środków zgromadzonych na rachunku części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego

Jeżeli niedobór nie zostanie pokryty ze środków własnych powszechnego towarzystwa kolejnym źródłem jego pokrycia stać się mają środki Funduszu Gwarancyjnego w części podstawowej. Fundusz Gwarancyjny w części podstawowej ma być masą majątkową administrowaną przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Fundusz Gwarancyjny w części podstawowej będzie powstawać z wpłat dokonywanych prze powszechne towarzystwa z własnych środków oraz wpływów z ich lokowania. Wysokość wpłat poszczególnych towarzystw ustalana będzie w proporcji do wartości aktywów netto zarządzanych przez nie funduszy. Zasady dokonywania wpłat oraz ich wysokość określana jest w rozporządzeniu Rady Ministrów. Całkowita wartość środków Funduszu Gwarancyjnego w części podstawowej nie będzie mogła być wyższa niż 0,1 procent wartości aktywów netto otwartych funduszy emerytalnych., chyba że wartość zobowiązań Funduszu Gwarancyjnego wobec otwartych funduszy przekracza tę wartość.

e) V etap - uzupełnienie przez towarzystwa emerytalne części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego środkami pochodzącymi z części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego

Jeżeli na rachunku podstawowym Funduszu Gwarancyjnego nie będzie odpowiednich środków na pokrycie niedoboru, źródłem uzupełnienia tego rachunku podstawowego Funduszu Gwarancyjnego będą środki pochodzące z części dodatkowych Funduszu Gwarancyjnego. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych określi poprzez podanie wskaźnika procentowego, identycznego dla wszystkich otwartych funduszy, wysokość wpłat z administrowanych przez nich części dodatkowych Funduszu Gwarancyjnego.

b>f) VI etap - pokrycie przez Skarb Państwa

Gwarancje Skarbu Państwa dotyczące pokrycia niedoboru, podobnie jak to jest w dotychczasowym stanie prawnym, ostanie ogniwo w systemie szczególnej ochrony interesów członków funduszy emerytalnych. Nowelizacja nie określa bliżej zasad i trybu gwarantowania niedoboru przez Skarb Państwa, lecz odsyła w tym zakresie do odrębnych ustaw.

Przepisy będą obowiązywać od 1 lub 7 kwietnia 2004 r.

Nadzór

1. Zmiana przesłanek stanowiących podstawę fakultatywnego cofnięcia przez organ nadzoru zezwolenia na utworzenie towarzystwa emerytalnego. Przesłankami do wydania takiej decyzji, poza naruszeniem przez fundusz przepisów ustawy, statutu lub interesu członków funduszu, jest również dopuszczenie się tych samych deliktów administracyjnych przez towarzystwo emerytalne. W toku wszczętego postępowania organ nadzoru powiadamia towarzystwo o stwierdzonych nieprawidłowościach wyznaczając termin na usunięcie nieprawidłowości. Bezskuteczny upływ terminu pozwala cofnąć zezwolenie na utworzenie towarzystwa.

2. Doprecyzowanie zasady ingerencji administracyjnej organu nadzoru w prowadzoną działalność reklamową funduszy emerytalnych. W decyzji zakazującej towarzystwu ogłaszania, udostępniania lub rozpowszechniania określonych informacji reklamowych wprowadzających lub mogących wprowadzać w błąd, organ nadzoru może nakazać ogłoszenie lub udostępnienie sprostowania o treści i formie wskazanej przez organ nadzoru i we wskazany przez organ nadzoru terminie.

3. Wprowadzenie zmian w szeroko rozumianych kompetencjach uprawniających organ nadzoru do podejmowania działań kontrolnych. Ustawa w nowym brzmieniu stwierdza wprost, że organ nadzoru ma prawo przeprowadzić w każdym czasie kontrolę działalności funduszu, towarzystwa, depozytariusza, a także osoby trzeciej, której fundusz lub towarzystwo powierzyło wykonywanie niektórych czynności. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego został upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli, uwzględniając konieczność prowadzenia kontroli zgodnie z jej kryteriami oraz konieczność zapewnienia jej szybkości i skuteczności. Ponadto ustawa doprecyzowuje charakter powiadomienia pokontrolnego jako czynności materialno - technicznej oraz zapewnia czynny udział podmiotu kontrolowanego w toku kontroli oraz czynności pokontrolnym, między innymi poprzez prawo zgłaszania zastrzeżeń do powiadomienia pokontrolnego.

4. Uprawnienie organu nadzoru do cofania zezwolenia na powołanie na członków rady nadzorczej oraz zarządu PTE, w przypadku niespełnienia przez członka rady nadzorczej oraz zarządu PTE wymogów stawianych członkom tych organów spółki.

5. Uprawnienie organu nadzoru do nałożenia na członka zarządu PTE kary pieniężnej w wysokości do trzykrotności jego wynagrodzenia, jeżeli stwierdzono naruszenie prawa, statutu lub rażące naruszenie interesów członków funduszu.

6. Uszczegółowienie przepisów pozwalających organowi nadzoru na zwoływanie posiedzenia zarządu, rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy towarzystwa oraz umieszczanie poszczególnych spraw w porządku obrad tych organów, jeżeli zostanie to uznane za konieczne do prawidłowego sprawowania nadzoru nad działalnością funduszu lub towarzystwa.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »