Nowe opłaty OFE

Od dnia 1 kwietnia 2004 r. zaczynają obowiązywać przepisy ustalające maksymalną opłatę od składki pobieraną przez poszczególne OFE. Począwszy od 1 kwietnia br. opłata od składki nie może przekroczyć 7%.

Od dnia 1 kwietnia 2004 r. zaczynają obowiązywać przepisy ustalające maksymalną opłatę od składki pobieraną przez poszczególne OFE. Począwszy od 1 kwietnia br. opłata od składki nie może przekroczyć 7%.

Nowa regulacja

Docelowo w roku 2014 opłata ta zostanie obniżona do 3,5 % (art. 134 ust. 1 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz art. 6 ustawy zmieniającej). Ustawa przewiduje, że będzie to następować stopniowo wg poniższego harmonogramu:

Do końca roku 2010 - 7% W roku 2011 - 6,125% W roku 2012 - 5,25% W roku 2013 - 4,375% W roku 2014 i latach następnych - 3,5% 

Dodatkowym elementem regulacji jest zasada, że otwarty fundusz stosuje jednolitą metodę obliczania i pobierania tych opłat w stosunku do wszystkich członków art. 135 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu FE). Regulacja ta dotyczy wszystkich członków OFE, którzy przystąpią do funduszu po 31 marca 2004 r. Od członków którzy przystąpili przed 1 kwietnia 2004r., fundusz może nadal pobierać opłatę zróżnicowaną ze względu na staż członkowski (art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej). Obowiązują tu jednak dwa zastrzeżenia: 1. opłata nie może być wyższa niż ustalone w ustawie maksimum, tzn. 7% w latach 2004-2010 i odpowiednio niższe w latach następnych, 2. opłata nie może być wyższa niż opłata pobierana od członka w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej, która wprowadziła omawiane zmiany, a więc w dniu 15 października 2003r (art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej). Ustawa wprowadza zatem dwa limity - w sytuacji, gdy nie pokrywają się zawsze obowiązuje niższy. Są to opłaty maksymalne - od decyzji poszczególnych OFE zależało natomiast, jak ukształtowały one poziom tej opłaty w swoich statutach (zobacz: Zestawienie opłaty od składki w poszczególnych OFE). Biorąc pod uwagę całokształt nowej regulacji opłaty od składki mogą być różne nie tylko pomiędzy funduszami, ale także w odniesieniu do poszczególnych grup członków tego samego funduszu, tzn. tych którzy nabyli określone uprawnienia do niższych opłat przed 15 października ub.r., tych którzy nabyli te uprawnienia po 15 października ub.r. oraz tych którzy przystąpili przed 1 kwietnia br. i po 31 marca br. - te daty wyznaczają cezury, które mają znaczenie dla kształtowania się opłat dla członków poszczególnych funduszy.

Reklama

Opłata od składki i inne opłaty związane z członkostwem w OFE

W obecnym stanie prawnym (tzn. takim jak ukształtował się po 1 kwietnia br.) otwarty fundusz emerytalny może pobierać następujące opłaty:

a) opłatę od składki, czyli tzw. opłatę dystrybucyjną - stanowiącą ustalony w statucie funduszu procent kwoty składek przekazywanych do OFE przez ZUS. Opłata pobierana jest od składki, przy czym potrącenie tej opłaty następuje przed przeliczeniem składek na jednostki rozrachunkowe, przykładowo: przy 100 złotych składki i 7% opłacie na indywidualny rachunek członka w funduszu trafia 93 zł i ta kwota jest przelicza na jednostki rozrachunkowe.

b) opłatę za zarządzanie jest to kwota ustalona w statucie, nie wyższa niż 0,045% zarządzanych aktywów netto w skali miesiąca przy wartości aktywów do 8 mld zł. Powyżej tej kwoty maksymalna wartość tej opłaty jest proporcjonalnie niższa. Do roku 2010 nie może ona być wyższa niż wielkość zapisana w statucie OFE obowiązującym w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej - tj. w dniu 15 października 2003 r. Jest to część stała opłaty za zarządzanie. Nowa regulacja ustanowiła także dodatkową część zmienną - zależną od wyników inwestycyjnych osiąganych przez fundusz - wysokość tej opłaty wynosi - 0,005% wartości aktywów netto w skali miesiąca. W tej wysokości może ona być pobrana tylko w funduszu który osiągnął w danym okresie najwyższą stopę zwrotu (>>>więcej nt. stóp zwrotu OFE). Cześć zmienna opłaty za zarządzanie nie jest natomiast pobierana w funduszu, który osiągnął w danym okresie najniższą stopę zwrotu. W pozostałych funduszach ta część opłaty pobierana jest proporcjonalnie do osiągniętych wyników - jest tym większa im wyższa stopa zwrotu.

Opłata za zarządzanie pobierana jest z aktywów funduszu (a więc proporcjonalnie do zgromadzonych środków ponosi ją każdy z członków funduszu).

c) opłatę za wycofanie środków z funduszu przed upływem 24 miesięcy - tzw. opłatę transferową. Opłata ta jest pobierana przez PTE zarządzające otwartym funduszem, z którego wycofywane są środki w wyniku decyzji członka o przeniesieniu tych środków do innego otwartego funduszu (tzw. wypłaty transferowej) - opłata ta pobierana jest tylko w przypadku, gdy staż członkowski jest niższy niż 24 miesiące. Została ona ustalona w dwóch wysokościach: 160 zł i 80 zł, w zależności od stażu członkowskiego w funduszu. Jeżeli od ostatniego dnia miesiąca, w którym uzyskano członkostwo w funduszu, do dnia dokonania wypłaty transferowej upłynęło nie więcej niż 12 miesięcy opłata wynosi 160 zł, jeżeli więcej niż 12 miesięcy, ale mniej niż 24 miesiące - 80 zł.

Fundusz, nie później niż w ciągu 7 dni roboczych po otrzymaniu zawiadomienia o przystąpieniu przez członka do innego funduszu emerytalnego, wysyła temu członkowi pisemną informację o wysokości opłaty oraz wskazuje rachunek pieniężny, na który opłata ta ma być przekazana. Musi ona wpłynąć na rachunek wskazany przez fundusz do siódmego dnia miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa. Opłata ta pokrywana jest ze środków własnych członka funduszu.

Nowa regulacja nie ma zastosowania do umów zawieranych przed 1 kwietnia br. Wypłaty transferowe dokonywane w ich następstwie dokonywane są na dotychczasowych zasadach - co oznacza m.in. że opłata transferowa potrącana jest ze środków wypłacanych do innego funduszu.

Wszystkie wyżej wskazane opłaty dokonywane są na rzecz PTE zarządzającego danym funduszem emerytalnym. Ponadto fundusz z aktywów pokrywa koszty związane z przechowywaniem aktywów oraz realizacją i rozliczaniem transakcji nabywania lub zbywania aktywów funduszu (koszty te ponosi więc proporcjonalnie do zgromadzonych środków każdy z członków funduszu). Wszystkie inne koszty działalności funduszu pokrywa zarządzające nim PTE, a więc nie obciążają one bezpośrednio członka funduszu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rachunek | regulacja | oplaty | opłata | wypłaty | OFE | składki | opłaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »