ZUS przypomina o ważnym obowiązku i ma apel do Polaków. "Istnieje ryzyko naruszenia"
ZUS nieustannie wysyła do Polaków listy dotyczące kluczowych informacji związanych z emeryturą, czy też płaconymi składkami. Zakład apeluje w związku z tym o zadbanie o kluczowy element tego sposobu komunikacji, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść do przekazania listu od ZUS w ręce osoby nieupoważnionej. Komunikat Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest jednoznaczny.
ZUS wysyła do Polaków listy. W skrzynkach pocztowych najczęściej pojawiają się pisma dotyczące emerytur i rent. Niemniej czasem dostarczenie dokumentu staje się niemożliwe. Zdarza się nawet, że list trafia do rąk osób nieuprawnionych i ujawnieniu ulegają poufne dane.
ZUS nieustannie apeluje do Polaków, by zadbali o to, żeby adres do korespondencji był aktualny. Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znaleźć można komunikat, w którym podkreślono, że nie jest to jedynie zabieg ułatwiający urzędnikom pracę. Chodzi przede wszystkim o to, by informacje m.in. na temat emerytur i rent, nie trafiały do nieuprawnionych osób.
W komunikacie ZUS dotyczącym właściwego adresu korespondencji podkreślone zostało, iż nie jest to jedynie dobra wola płatnika, a zwyczajny obowiązek. Urzędnicy wyjaśniają, że wynika to z art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis ten wskazuje, że w przypadku każdorazowej zmiany adresu zamieszkania pojawia się obowiązek poinformowania organów administracji publicznej. Niewiele osób wie, że obowiązek ten dotyczy również zmiany adresu elektronicznego, czyli np. e-maila.
Brak aktualizacji adresu może skutkować nie tylko przekazaniem informacji nieuprawnionym do tego osobom. W przypadku dostarczenia listu od ZUS na nieaktualny adres i nieodebrania go przez adresata nie zmienia to skutku prawnego doręczenia pisma. Oznacza to, iż nawet w przypadku braku zapoznania się z dokumentem, nie traci on na ważności. Kiedy pismo polecone nie zostaje odebrane i nie zostaje podjęte z placówki pocztowej przy użyciu awiza, wówczas na kopercie pojawia się adnotacja "nie podjęto w terminie". Pismo wraca do nadawcy, ale uznaje się, że postanowienie zawarte w dokumencie od ZUS pozostaje w mocy.
ZUS w komunikacie wyjaśnia, że dane takie jak adres zamieszkania, nazwisko, czy numer rachunku bankowego można zmodyfikować bez wychodzenia z domu. Konieczne jest jednak posiadanie konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS).
Po zalogowaniu do konta należy wybrać opcję "Złożenie dokumentu ZUS EZP" i uzupełnić formularz o aktualne dane. Później istnieje możliwość wybrania formy, w jakiej ma odpowiedzieć ma odpowiedzieć nam ZUS. Do wyboru są trzy opcje:
- elektronicznie poprzez PUE,
- w formie papierowej z odbiorem osobistym lub przez pełnomocnika,
- w formie papierowej poprzez Pocztę Polską.