Rurociąg NATO do Polski. Tomczyk: To wielki dzień
W piątek, 3 października, w Warszawie podpisano wstępne porozumienie o współpracy pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) a PERN S.A. Dokument dotyczy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej i jej przyłączenia do systemu rurociągów NATO. Porozumienie, które ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego Polski, podpisano w obecności przedstawicieli rządu i resortu obrony, w tym sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka oraz Pełnomocnika Rządu do Spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciecha Wrochny.
Jak zapowiedziano podczas konferencji, towarzyszącej podpisywaniu dokumentu, jego istotą jest określenie zakresu obowiązków stron oraz sprecyzowanie etapów realizacji projektu.
- Mamy dzisiaj świadomość, że to wielki dzień dla Polski i początek wielkiej drogi, którą zaczynamy - powiedział Cezary Tomczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. - Na polu walki, tak jak mówią wojskowi, ważne są trzy rzecz: sprzęt, amunicja i paliwo. Czołgi i wozy bojowe, wtedy kiedy nie mają paliwa nie mogą funkcjonować.
Tomczyk zwrócił uwagę, że pierwsze rozmowy na temat przyłączenia Polski do systemu rurociągów paliwowych rozpoczęły się 11 lat temu. - Z dumą mogę ogłosić, że Kwatera Główna NATO przyznała Polsce środki na zaprojektowanie inwestycji. Inwestycja zostanie zaprojektowana przez zakład inwestycji NATO, czyli przez komórkę podległą ministrowi obrony narodowej. Po zakończeniu tego etapu będzie potrzebna decyzja wszystkich państw sojuszu w celu zatwierdzenia ostatecznego modelu. Mówmy o jednej z najważniejszych inwestycji w polskie bezpieczeństwo w ciągu ostatnich 30 lat - tłumaczył Tomczyk.
- Bezpieczeństwo militarne i energetyczne to pojęcia różne, ale łączy je wspólny mianownik. Dają one państwu suwerenność. Dają obywatelom niezależność od tego, co może stać się w przyszłości - dodał Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu do Spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. - Dajemy sobie czas na zrealizowanie inwestycji, która mając charakter militarny daje nam dodatkowe bezpieczeństwo gospodarcze. Te rurociągi na co dzień będą mogły służyć do transportowania paliwa również na potrzeby cywilne - mówił przedstawiciel rządu.
Rozbudowa rurociągów paliwowych NATO
Projekt stanowi część szerszej inicjatywy NATO, prowadzonej od ponad roku, której celem jest rozbudowa systemu rurociągów paliwowych w kierunku wschodniej flanki Sojuszu. Plan zakłada połączenie zachodnioeuropejskiej sieci CEPS z Polską przez terytorium Niemiec. Inwestycja o wartości ok. 21 mld euro ma zostać zrealizowana do 2035 r. i obejmuje nie tylko budowę rurociągów, lecz także infrastruktury towarzyszącej - magazynów paliw oraz obiektów umożliwiających szybkie przekierowanie dostaw na potrzeby wojskowe.
PERN S.A. to państwowa spółka strategiczna, pełniąca kluczową rolę w systemie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Jest liderem logistyki naftowej w kraju i jednym z najważniejszych podmiotów infrastrukturalnych w regionie. Spółka zarządza siecią ponad 2,5 tysiąca kilometrów rurociągów surowcowych i paliwowych, które łączą rafinerie, terminale naftowe oraz bazy magazynowe, tworząc kręgosłup krajowego systemu przesyłowego.
Infrastruktura PERN obejmuje m.in. rurociąg "Przyjaźń" - jedną z najważniejszych magistrali naftowych w Europie oraz rurociąg pomorski łączący Naftoport w Gdańsku z centralną Polską. Spółka obsługuje zarówno przesył ropy naftowej importowanej drogą morską, jak i krajową logistykę paliw, integrując się z systemami magazynowymi i dystrybucyjnymi odbiorców.