Reklama

1000 plus: Jak Polacy planują wykorzystać bony turystyczne?

Jak wynika z badania przeprowadzonego w połowie maja przez serwis Travelist.pl, rodacy są coraz bardziej optymistycznie nastawieni do planowania urlopu. Bon turystyczny 1000 plus sprawi, że więcej osób w tym roku pojedzie na wakacje.

Odmrożenie turystyki krajowej pozwoliło przedstawicielom pogrążonej w kryzysie branży turystycznej spojrzeć w przyszłość z nieco większym optymizmem, a zapowiedź wprowadzenia rządowego programu 1000 plus to kolejny ważny krok.

Według zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju, bony turystyczne w wysokości 1000 zł mają trafić nawet do 7 mln Polaków i zachęcić ich do wyjazdu na wakacje pomimo kryzysu - a tym samym wspomóc krajowy sektor turystyczny, który jest jedną z dziedzin gospodarki najmocniej dotkniętych skutkami pandemii koronawirusa.

Reklama

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2019

Travelist.pl zbadał opinie ponad 8 tys. gości hotelowych na temat rządowego programu, pytając ich jednocześnie o indywidualne preferencje w zakresie wykorzystania bonu turystycznego.  

Zdecydowana większość osób uważa, że bon 1000 plus jest dobrym pomysłem 

Blisko 80 proc. respondentów pozytywnie ocenia nowy projekt, a tylko 1 na 10 badanych pomysł uważa za chybiony. Jednoznacznie pokazuje to, że rząd wychodząc z tą inicjatywą, trafił w potrzeby i oczekiwania Polaków.

Również ogłoszone wstępnie przez rząd kryteria przyznawania bonów turystycznych - które mają trafić do wszystkich osób zatrudnionych na umowę o pracę, o dochodach niższych niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie (obecnie 5200 zł brutto) - są w większości zgodne z oczekiwaniami gości hotelowych. Według danych Travelist.pl, 38 proc. badanych zgadza się, że bon powinien przysługiwać w pierwszej kolejności osobom najmniej zarabiającym, a 34 proc. - że rodzinom z dziećmi. Jednocześnie aż 40 proc. najchętniej objęłoby nowym programem wszystkich Polaków, a tylko 8 proc. nie przyznałoby dodatkowych środków nikomu.

Aż jedna czwarta badanych nie ma pewności, czy bon będzie im przysługiwał

O ile wśród badanych panuje względna zgoda na temat potencjalnych beneficjentów programu 1000 plus, nie dla wszystkich jasne jest, czy oni sami na pewno znajdą się w tej grupie.  Na pytanie "Czy jesteś uprawniony do otrzymania bonu 1000 plus?" prawie 25 proc. ankietowanych odpowiedziało, że nie ma pewności. Oznacza to, że wciąż brakuje jasnych i konkretnych wytycznych, a dokładne zasady przyznawania bonów powinny być zdefiniowane dużo bardziej klarownie.

Bon 1000 plus sprawi, że więcej Polaków pojedzie na wakacje

Pomimo kryzysu, obniżonych zarobków i ograniczeń związanych z pandemią blisko 80 proc. badanych deklaruje, że chce w tym roku wyjechać na urlop.

Co więcej, z badań wynika, że dodatkowe środki z programu 1000 proc. skłoniłyby do wyjazdu aż 54 proc. respondentów, którzy deklarowali, że nie mają w planach wyjazdu lub są niezdecydowani. Ten wskaźnik pokazuje, jak wielkie znaczenie ma rządowa inicjatywa i jak wielkie przełożenie może mieć na zachowania zakupowe Polaków oraz na kondycję branży, w tym szczególnym okresie. 

Z bonu skorzystają przede wszystkim rodziny z dziećmi 

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że to rodziny z dziećmi zyskają najwięcej na wprowadzeniu rządowego programu 1000 plus. Ponad trzy czwarte osób, które zadeklarowały, że wyjadą w tym roku na urlop, posiada przynajmniej jedno dziecko. Podobnie prezentuje się odsetek rodziców w grupie wszystkich badanych uprawnionych do otrzymania bonu turystycznego.

Jednorazowo, na wyjazd wakacyjny, na portalu rezerwacyjnym - tak Polacy chcą wykorzystać bon 

Zdecydowana większość badanych traktuje program 1000 plus przede wszystkim jako wsparcie finansowe przy planowaniu dłuższych - a co za tym idzie również bardziej kosztownych - wyjazdów wakacyjnych. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że w pierwszej kolejności przeznaczyłoby bon turystyczny na letni wyjazd z rodziną, a 28 proc. wskazuje krótki wypad weekendowy.

Ponadto większość osób (74 proc.) zadeklarowała, iż planuje wykorzystać bon jednorazowo. Takie podejście jest korzystne nie tylko z punktu widzenia planowania wakacyjnych wydatków, ale również samej branży turystycznej. Jednorazowe wykorzystanie bonów może ją wspomóc znacznie efektywniej niż w przypadku rozłożenia świadczenia na 2 lata, jak umożliwiają to przepisy.

Choć tylko niewielki odsetek badanych (10 proc.) twierdzi, że wartość bonu pozwoli im w całości pokryć koszt planowanego wyjazdu (wśród rodzin z dziećmi to zaledwie 8 proc.), respondenci w większości deklarują gotowość pokrycia dodatkowych kosztów. Oznacza to, że oprócz pieniędzy przekazanych na wsparcie polskiej turystyki w ramach programu rządowego Polacy chcą wykładać na tegoroczny wypoczynek również własne środki, zwiększając tym samym szanse całej branży na szybsze wyjście z kryzysu.

A gdzie najchętniej nasi rodacy wydadzą dodatkowe środki otrzymane od państwa? Połowa badanych zamierza to zrobić bezpośrednio w hotelu, jednak aż 63 proc. chciałoby móc skorzystać z bonu za pośrednictwem popularnych portali rezerwacyjnych. Co ciekawe, zaledwie 1 na 10 respondentów planuje zrealizować bon 1000 plus w biurze podróży. Widać wyraźnie, że w przeciwieństwie do wyjazdów zagranicznych - których bon turystyczny nie obejmuje - w przypadku turystyki krajowej Polacy zdecydowanie preferują organizację wyjazdu na własną rękę

Czy program 1000 plus to koło ratunkowe dla polskiej branży turystycznej?

Jak podaje Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO), z powodu pandemii koronawirusa w 2020 r. może nastąpić spadek liczby podróży turystycznych na świecie o około 60-80 proc. Z kolei według danych przedstawionych przez GUS dotyczących krajowej turystyki, w marcu br. liczba podróżujących korzystających obiektów posiadających 10 lub więcej miejsc noclegowych była o ok. 65 proc. niższa w porównaniu z rokiem ubiegłym. Czy zatem propozycja programu 1000 plus może być realnym wsparciem dla osłabionej branży? Na tak postawione pytanie aż 83 proc. respondentów odpowiedziało, że tak.

Na podstawie danych słowackiej firmy Zlavomat - która podobnie jak Travelist.pl wchodzi w skład międzynarodowej grupy turystycznej Secret Escapes - widać wyraźnie, że podobny program wprowadzony u naszych południowych sąsiadów przyniósł już w 2019 wymierne korzyści tamtejszej branży turystycznej. 

Nie ma wątpliwości, że bony 1000 plus to ogromna szansa dla polskiej turystyki. Aby jednak to rządowe koło ratunkowe mogło w pełni odegrać swoją rolę, pracujący nad jego wprowadzeniem powinni wziąć pod uwagę kilka dodatkowych czynników.

Po pierwsze, zasady programu muszą być lepiej komunikowane - zarówno społeczeństwu, jak i przedstawicielom branży. W tym momencie wciąż jest zbyt dużo niewiadomych, o czym dobitnie świadczą wyniki badania.

Po drugie, kluczowym czynnikiem jest czas. Aby Polacy mogli skorzystać z bonów jeszcze w tym sezonie wakacyjnym - a na to liczy ponad trzy czwarte badanych - konieczne jest uruchomienie programu w przeciągu kilku najbliższych tygodni. Po trzecie wreszcie, aby program mógł w pełni sprawnie zadziałać, w jego tworzeniu należałoby uwzględnić zarówno portale rezerwacyjne, jak i biura podróży - bo to właśnie za ich pośrednictwem większość respondentów chciałoby zrealizować swoje bony.

Dowiedz się więcej na temat: turystyka | wakacje | koronawirus

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy