Aldi wprowadzi opłaty za plastikowe woreczki
Niemiecka sieć dyskontowa Aldi wypowiedziała wojnę plastkowi. Planuje wprowadzić symboliczne opłaty za woreczki.
Klienci sklepów Aldi, którzy pakują owoce do cienkich plastikowych woreczków, będą musieli w przyszłości za nie zapłacić - poinformowała grupa Aldi Nord i Aldi Sued w Essen i Muelheim nad Ruhrą. O planach koncernu poinformował wcześniej dziennik "Sueddeutsche Zeitung". Ceny mają być jednak symboliczne - każdy woreczek ma kosztować jeden cent - poinformował koncern.
Aldi reaguje tym samym na rosnącą krytykę odnośnie plastikowych opakowań w sklepach. W ubiegłym roku Niemcy zużyli ponad trzy miliardy cienkich woreczków na owoce i warzywa - wynika z danych ministerstwa środowiska. Na każdego konsumenta przypada średnio 37 woreczków. To wprawdzie mniej niż w 2017 roku, ale więcej niż w 2015 i 2016. Od kiedy bowiem wprowadzono opłaty za reklamówki, wielu klientów pakuje towar w cienkie woreczki.
Płatne reklamówki najwyraźniej się sprawdzają i coraz mniej Niemców sięga przy kasie po plastikową torbę. W 2018 roku zużycie reklamówek spadło w Niemczech o 20 procent.
- Aldi ma nadzieję, że inne sieci handlowe przyłączą się do inicjatywy i wprowadzą podobne symboliczne opłaty - mówi Kristina Bell, zajmująca się w grupie Aldi Sued gwarancją jakości i polityką odpowiedzialnych działań koncernu. - Tylko przez branżowe rozwiązanie możemy zrobić duży krok do przodu przy redukcji plastikowych opakowań - dodała.
Popularny niemiecki dyskont zamierza już latem tego roku produkować woreczki biodegradowalne. Na tym jeszcze nie koniec. Jesienią mają pojawić się w sklepach siatki wielokrotnego użytku - już teraz mają je w ofercie niektórzy konkurenci.
Z kolei sieć handlowa Real zapowiedziała niedawno, że od przyszłego roku wymieni cienkie woreczki na papierowe torebki. W przypadku tych ostatnich bilans ekologiczny budzi jeszcze wiele kontrowersji.
(EPD,DPA/dom), Redakcja Polska Deutsche Welle