Reklama

Amazon Prime Day po raz pierwszy w Polsce. Jak ważne będzie to wydarzenie dla polskiego rynku e-commerce?

Amazon Prime Day - festiwal promocji firmy Amazon po raz pierwszy zawita do Polski. W tym roku święto zakupowe przypadnie na 12-13 lipca - poinformował portal wiadomościhandlowe.pl w ślad za amerykańskim gigantem.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

- Prime Day to coś więcej niż tylko okazja do tańszych zakupów, to przede wszystkim istotny element budujący biznes Amazon w Europie i na świecie - pisze w komentarzu dla portalu Kacper Kukulski, eCommerce Manager, Shop+ Head w Mindshare Polska.

Ekspert podkreśla, że Prime Day, którego historia sięga roku 2015, to strategiczny ruch w kierunku wykreowania nowego wydarzenia zakupowego na miarę Black Friday czy Cyber Monday. - Korzystając z siły, jaką daje pozycja światowego lidera handlu elektronicznego, Amazon nie tylko osiągnął swój cel, ale także zmusił konkurencję do uwzględnienia swojego święta zakupów w ich strategiach marketingowych. W branży mówi się o tak zwanym "efekcie halo": konkurencyjne platformy zakupowe, które prowadzą aktywne działania marketingowe w czasie trwania Amazon Prime Day obserwują widoczne wzrosty sprzedaży korzystając ze wzmożonej gotowości zakupowej użytkowników Prime - tłumaczy Kacper Kukulski.

Reklama

Amazon Prime Day - termin nie jest stały

Zauważa też, że data festiwalu zakupowego Amazona nie jest stała. Firma do ostatniej chwili utrzymuje w tajemnicy informację o terminie wydarzenia, co także jest przemyślaną strategią, uniemożliwiającą konkurentom pełne przygotowanie się do niego.

- Czyni to pomysłodawcę głównym beneficjentem Prime Day (według analizy Edison Trands 2021 w zeszłym roku w USA 87 proc. sprzedaży online w czasie trwania Prime Day zostało dokonanych za pośrednictwem Amazon). Co więcej, arbitralne określanie daty festiwalu zakupowego pozwala Amazon na manipulowanie kalendarzem sprzedaży i dyktowanie terminu startu sezonów zakupowych - podkreśla przedstawiciel Mindshare.

Jako przykład wskazuje październikowy Prime Day 2020, który był wczesnym początkiem świątecznych zakupów. Z kolei tegoroczne święto promocji, podobnie jak w zeszłym roku, będzie związane z zakupowym powrotem do szkoły. Tym samym, jak zauważa Kacper Kukulski, Amazon wykorzystuje wydarzenie do wyprzedzenia konkurencji i zdobycia znacznego udziału w rynku przy okazji zbliżających się sezonów zakupowych.

Kukulski dodaje, że premiera Prime Day w Polsce to także okazja do zwiększenia bazy użytkowników programu lojalnościowego Prime. Nadchodzący festiwal promocji niewątpliwie będzie szansą na wysoki wzrost liczby subskrybentów.

Czy Prime Day odbije się szerokim echem w polskim e-handlu?

- Z pewnością nie dostrzeżemy radykalnych zmian od razu. Amazon ma u nas zbyt słabą pozycję rynkową, aby to działanie mogło wytrącić największych graczy z ich tradycyjnych trybów. Jednak pojawienie się Prime Day w naszym kraju to ważny sygnał dla rynku, sugerujący, że Amazon ciągle traktuje Polskę priorytetowo - tłumaczy Kukulski.

I dodaje: - Jesteśmy na chwilę przed kolejnymi zmianami w panelu reklamowym i rozszerzeniem wachlarza usług marketingowych o Amazon DSP, czyli ofertę zakupu programatycznego reklam. Prime Day ma szansę być mocnym impulsem do rozwoju amerykańskiego giganta e-commerce w Polsce, poszerzenia grona subskrybentów i zwiększenia świadomości marki wśród rodzimych użytkowników.

Ekspert zwraca uwagę, że w poprzednich latach Allegro zaprezentowało swoją wersję tego wydarzenia pod nazwą Smart! Week, skierowaną do użytkowników programu lojalnościowego Allegro. Między innymi dzięki temu festiwalowi wyprzedaży liczba użytkowników programu Smart! przekroczyła w tym roku 5 milionów.

- W dłuższej perspektywie widzę szansę na wytworzenie się większej i trwalszej obecności Prime Day w świadomości polskich shopperów. Dodatkowa pozycja w kalendarzu zakupowym może zostać trwale zaadaptowana przez polski e-commerce tak jak stało się to z Black Friday czy Cyber Monday. Jeśli tak się stanie Amazon wzmocni swoja pozycję w topie polskich marketplace’ów i będzie kontynuował swoja powolna strategie rozwoju na naszym rynku - prognozuje Kukulski.

(śródtytuły od redakcji)

Zobacz również:

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »