Atrakcyjny rynek produktów superfoods

Pomimo szybkiego wzrostu, rynek superfoods stanowi wciąż ułamek procenta globalnego rynku zdrowej żywności. Czy Polska ma szansę odgrywać znaczącą rolę jako producent tzw. superfoods?

Z raportu dotyczącego produkcji ekologicznej z 2017 r. wynika, że wiodącym rynkiem ekologicznej żywności jest USA z wartością na poziomie prawie 36 mld euro. Na dalszej pozycji znalazły się Niemcy z rynkiem o wartości 8,6 mld euro, Francja z wartością 5,5 mld euro oraz Chiny z rynkiem na poziomie 4,7 mld euro.

Zdaniem ekspertów DNB Bank Polska, również Polska przy sprzyjających okolicznościach może zacząć liczyć się na tym rynku. Globalna wartość segmentu superfoods wyniosła około 145 mld dolarów w 2017 r., a tempo wzrostu to 14 - 15 proc. rocznie. Wg danych firmy Technavio, wartość globalnego rynku superfoods w 2021 r. przekroczy 256 mld dolarów.

Reklama

Nie ma jednoznacznej definicji dla "superfoods". Terminem tym określa się na ogół żywność bogatą w składniki odżywcze, których właściwości uważane są za szczególnie korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Nie istnieje także zamknięta lista produktów spełniających kryteria superfoods. W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na rozwój linii, w których powstają nietypowe koncepty z dodatkiem takich składników, jak: jagody goji, acai czy glony wakame.

- Nie należy zapominać także o polskich superfoods, jak: orzechy, czosnek, brokuł lub różnego rodzaju kasze, co sprawia, że również polskie firmy mogą odgrywać coraz ważniejszą rolę na tym rynku, tym bardziej, że coraz więcej sieci handlowych jest zainteresowanych dystrybucją ich produktów - mówi Bogna Zasadzka, Ekspert ds. rynku spożywczego w DNB Bank Polska S.A.

Najbardziej innowacyjnym rynkiem superfoods, według najnowszych badań Mintel's Global New Products Database (GNPD) z lipca 2017 są Niemcy, które uzyskały pozycję lidera przed Australią i Wielką Brytanią.

W latach 2013 - 2016, w Niemczech liczba premier żywności z oznaczeniami "superżywność", "superowoc", "superzboże", "superwarzywo" czy "supernasiona" wzrosła łącznie aż o 433 proc. Z rynkowych danych wynika, że w ciągu trzech lat globalny rynek w tym segmencie może wzrosnąć do niema 256 mld dolarów.

Obecne trendy na rynkach światowych wskazują, że coraz ważniejsze znaczenie dla konsumentów mają czynniki prozdrowotne, które sprzyjają temu, aby rynek produktów superfoods wzrastał dynamicznie. Wzrost popytu w ramach segmentu superfoods odbywa się przede wszystkim poprzez większą świadomość konsumentów, ich edukację oraz swoiste poczucie " inwestycji w przyszłość", czyli dbałości o to, aby to co konsumujemy teraz wpłynęło pozytywnie na nasze przyszłe zdrowie.

Producenci - z uwagi na zmieniające się oczekiwania - są zmuszeni do tworzenia konceptów prozdrowotnych. Dlatego nawet w branży słodyczy czy przekąsek widać już pewne zmiany polegające na tym, że produkty uzupełnia się o zdrowe składniki czy też zmienia się proces jego wytwarzania.

- O sukcesie superfoods będzie stanowić nie tylko jego naturalność i bogate składniki odżywcze, ale także fakt, że produkty superfoods są i będą w zasięgu ręki. Dodatkowym czynnikiem sukcesu będzie nie tylko umiejętność bycia innowacyjnym, ale także umiejętność budowania odpowiedniej komunikacji z odbiorcami przy promocji produktu. Należy też wziąć pod uwagę, że Polacy jako konsumenci coraz częściej stawiają na jakość, dlatego cena nie stanowi ostatecznego kryterium wyboru.

Zatem produkty zdrowe, które z założenia są droższe, będę się znajdować w koszyku zakupowym coraz częściej - mówi Bogna Zasadzka. Superfoods nie jest jedynie modą, która przeminie, a raczej pewnym trendem, który będzie ewaluował i stwarzał nowe możliwości w zakresie prowadzania prozdrowotnego trybu życia, ze świadomym wpływaniem na nasze samopoczucie - podsumowuje.

DNB Bank Polska jest obecny w Polsce od 2002 roku. Właścicielem Banku jest Grupa DNB - największa norweska grupa finansowa, legitymująca się wysokimi długoterminowymi ratingami (A+ wg Standard&Poor's oraz Aa2 wg Moody's), a jednocześnie najwyższym (wśród skandynawskich konkurentów) indeksem satysfakcji klientów (por. Greenwich Customer Satisfaction Index).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zdrowe jedzenie | suplement diety | super food
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »