Axa po cichu wchodzi do Polski

Na początku Francuzi zaoferują polisy komunikacyjne przez telefon. Konkurencja nie jest zmartwiona.

Na początku Francuzi zaoferują polisy komunikacyjne przez telefon. Konkurencja nie jest zmartwiona.

Wszystko wskazuje na to, że sukcesem zakończą się starania o wejście do naszego kraju francuskiej firmy AXA, drugiego gracza na europejskim rynku ubezpieczeniowym. Pierwszy raz Francuzi szykowali polski desant w końcu lat 90., kiedy na sprzedaż wystawiono pakiet akcji PZU. Ostatnio - jak wynika z informacji z rynku - starali się o przejęcie życiowego Nationwide (obecnie Aegon). Bez skutku. Dlatego postanowili zmodyfikować strategię.

Assistance do zmiany

- AXA postanowiła zacząć działalność od początku. Pojawi się jako oddział spółki zależnej AXA - Avanssure. Produkty sprzedawane będą jednak pod marką AXA. Dokładny termin to decyzja strategiczna, której nie chcemy ujawniać - mówi obecnie szefujący nowemu projektowi Sławomir Bilik, do niedawna szef AXA Assistance, firmy organizującej w Polsce usługi assistance dla innych ubezpieczycieli.

Reklama

Rynek spekuluje, że nastąpi to na początku maja. W związku z nowym projektem zmiany czekają także AXA Assistance. Współpracuje ona bowiem z ubezpieczycielami już działającymi na polskim rynku, np. z PZU i Wartą. Chcąc uniknąć posądzeń o ewentualny konflikt interesów, firma otrzyma nazwę Interpartner Assistance. Związane z tym formalności mają zostać zakończone jeszcze w tym tygodniu. Budowa spółki od zera nie oznacza, że AXA zrezygnowała z akwizycji na polskim rynku.

- Uważnie przyglądamy się rynkom ubezpieczeniowym i jeśli pojawi się jakaś okazja, to z pewnością nie przejdziemy obok niej obojętnie - zapewnia Sławomir Bilik.

Samochodowa nisza

Na początku Francuzi zaoferują polisy majątkowe.

- Zaczniemy od sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawanych w systemie direct (przez telefon - przyp. red.) - mówi Sławomir Bilik.

Do tej pory na oferowanie ubezpieczeń wyłącznie przez telefon zdecydował się w Polsce tylko izraelski Link4. Mimo że ubezpieczenia komunikacyjne są jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków, Francuzi mają nadzieję znaleźć na nim sporo miejsca. Zapewnić to ma konkurencyjna cenowo oferta.

- Jestem pewien, że dzięki kompetencjom AXA w segmentacji klientów ich podział umożliwi zaoferowanie bardzo dobrych stawek. Nie oznacza to jednak, że za wszelką cenę dążyć będziemy do wojny cenowej - tłumaczy Sławomir Bilik.

Niewykluczone, że stopniowo oferta będzie się powiększać o kolejne ubezpieczenia, także życiowe. Konkurencja nie martwi się o przyszłość.

- Sama potęga kapitałowa AXA nie zapewni firmie powodzenia na naszym rynku, choć z pewnością może je ułatwić. Poza tym podbijanie rynku za pomocą systemu direct ma dużo większe ograniczenia niż tradycyjne - drogą agencyjną. Nie spodziewałbym się, by AXA zdecydowała się na wojnę cenową. Byłoby to rozwiązanie krótkoterminowe - mówi Michał Gomowski z zarządu Generali Towarzystwa Ubezpieczeń (TU).

Podobnego zdania jest Michael Mueller, wiceprezes TU Allianz i Allianz Życie.

- Polski rynek jest już podzielony, a system direct mocno ograniczony. Tak naprawdę AXA będzie konkurentem głównie dla Link4 i rynkowego lidera - PZU. To te spółki muszą się martwić o udziały w rynku. Dużo efektywniejsze mogłoby być wejście w tradycyjny agencyjny kanał dystrybucji z placówkami w całym kraju. Ale to rozwiązanie bardzo kosztowne. Sądzę, że bez dumpingowych cen trudno będzie powalczyć o większy kawałek ubezpieczeniowego tortu - komentuje wiceprezes TU Allianz.

Dwa, może trzy procent

To także może nie zagwarantować sukcesu.

- Coraz większą uwagę klienci zaczynają przywiązywać do jakości ubezpieczenia i związanych z nim usług dodatkowych, a nie tylko do samej ceny - dodaje Michael Mueller. Według rynkowych graczy osiągnięcia konkurenta będą raczej skromne.

- Sądzę, że sukcesem będzie zdobycie przez spółkę 2-3 proc. udziału w rynku w ciągu dwóch- -trzech lat - twierdzi Michał Gomowski.

Paulina Sztajnert

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | polisy | francuzi | ubezpieczenia | zmartwiona | telefon | konkurencja | komunikacyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »