Bankomat wciągnął kartę. Czy powinniśmy ją zastrzec, czy próbować odzyskać?

Zadzwonić pod umieszczony na każdym bankomacie numer, powiadomić własny bank i zastrzec kartę - to kroki, jakie radzą wykonać eksperci, kiedy bankomat nie odda karty. Na jej odzyskanie można liczyć tylko wtedy, kiedy maszyna mieści się w siedzibie banku, który wydał kartę.

Bankomat może zatrzymać kartę po kilkukrotnym błędnym wpisaniu PIN-u. Również wtedy, kiedy został przekroczony termin jej ważności albo kiedy przez nieuwagę - to jest najczęstszą przyczyną - zbyt długo nie wyjmujemy jej z maszyny. Nie zostanie nam zwrócona również karta, która wcześniej została zastrzeżona albo jest uszkodzona. Może też zostać wciągnięta przez bankomat z powodu awarii maszyny, np. czytnika.  

Nie wpadać w panikę

Jeżeli karta jest w maszynie i nic nie wskazuje na to, że ta ją odda, należy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość. - Warto chwilę poczekać, nawet 5-10 minut. Zdarza się, że w trakcie transakcji bankomat się zawiesił albo na chwilę przestał działać czytnik. Jeśli tak, to często maszyna sama uruchomi się ponownie i odda zatrzymaną kartę - wyjaśnia Interii pracownica oddziału PKO BP. Zwraca uwagę, że jeśli poszkodowany wcześniej odejdzie od bankomatu, jego karta może wpaść w niepowołane ręce.    

Reklama

Jeśli po kilku minutach cierpliwości karta nie zostanie zwrócona, o wydarzeniu trzeba poinformować operatora bankomatu. Na każdym urządzeniu - bez względu na to, do którego należy banku, czy też do operatora zewnętrznego, takiego jak Euronet czy Planet Cash - umieszczona jest naklejka z numerem telefonu, pod który należy dzwonić. Jest to zwykle Biuro Obsługi Klienta. 

Najlepiej zablokować

Kolejnym krokiem jest powiadomienie o wydarzeniu własnego banku - dobrze jest zastrzec “połkniętą” kartę. - Jeśli klient tego nie zrobi, a potem okaże się, że z konta pobrano pieniądze, na nim spoczywa cała odpowiedzialność i będzie mu bardzo trudno odzyskać stracone środki - wyjaśnia rozmówczyni Interii. Zastrzeżenie można zrobić w banku albo dzwoniąc pod numer: 828 828 828 - do Systemu Zastrzegania Kart. 

Trzeba też pamiętać, że przy awarii bankomatu - zwraca uwagę ekspertka - banki zwykle korzystają z zewnętrznych ekip technicznych. - Dlatego pierwsze, co robią, to niszczą uwięzione w bankomatach karty, żeby nie dostały się w niepowołane ręce - wyjaśnia. Jeśli jednak karta została wciągnięta przez bankomat w oddziale banku, do którego należy, o ile jest otwarty, można od razu zgłosić ten fakt. - Nie powinno być problemu z jej odzyskaniem. A jeśli nie, to przynajmniej z otrzymaniem instrukcji, co dalej - informuje przedstawicielka PKO BP. 

Przejrzeć ostatnie transakcje

Rozmówczyni Interii radzi też, aby bez względu na zastrzeżenie czy nawet szybkie odzyskanie karty, sprawdzić ostatnie transakcje na koncie. - Wyobraźmy sobie, że zanim nastąpiła awaria, zdążyliśmy wystukać kwotę, jaką chcemy wziąć w banku. Może się zdarzyć, że uszkodzona maszyna ją zaksięgowała - zwraca uwagę rozmówczyni Interii. Klient ma wtedy prawo do reklamacji i domagania się zwrotu pieniędzy. 

Każdy bank ma własną procedurę. - W moim, jeżeli karta została wciągnięta z powodu awarii bankomatu, automatycznie zamówimy nową. Jeśli przyczyna jest inna, klient sam zamawia kartę przez telefon, w banku albo przez internet - wyjaśnia. Na nową musi czekać najczęściej kilka dni. 

Ewa Wysocka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bankomaty | karty platnicze | zastrzeżenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »