Reklama

Bankowość stawia na smartfony

Polskie banki starają się stworzyć jeden, powszechny system płatności mobilnych dla posiadaczy smartfonów. Właśnie rusza długo oczekiwany Blik - stworzony dzięki porozumieniu sześciu działających w naszym kraju banków.

Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski - to udziałowcy spółki Polski Standard Płatności (PSP). Jednak przystąpienia do systemu nie wykluczają także m.in. Credit Agricole, BNP Paribas, Eurobank i Idea Bank. Swój własny system mobilnych płatności rozwija Pekao SA, choć niewykluczone, że i on będzie wykorzystywał Blik.

Reklama

BLIK umożliwi użytkowników smartfonów dokonywanie płatności w sklepach, wypłacanie gotówki w bankomatach, uwierzytelnianie płatności w Internecie, jak również wzajemne rozliczenia pomiędzy posiadaczami telefonów (tzw. płatności P2P).

Prawie 13 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a ponad 3,5 mln klientów banków pobrało aplikacje na smartfony.

Przyszedł czas na kolejny krok: upowszechnienie płatności mobilnych. Start systemu Blik jest początkiem, choć na jego pełną funkcjonalność trzeba będzie jeszcze poczekać. Polskie banki i działające w naszym kraju organizacje kartowe promują mobilne płatności od dłuższego czasu, jednak dotąd brakowało jednolitego systemu, który ułatwiłby bezproblemowe płacenie smartfonami. Ambicja twórców "Blika" jest stworzenie narzędzia, do którego będą się przyłączały kolejne instytucje finansowe.

Jak będzie działał Blik? Przed rozpoczęciem korzystania z mobilnych płatności, klient musi w swoim telefonie posiadać aplikację bankową banku uczestniczącego w Blik. Aplikacja musi zostać zaktualizowana o możliwość korzystania z systemu płatności mobilnych. Aktualizacja jest z reguły dokonywana automatycznie, zgodnie z zasadami obowiązującymi dla danego banku. Same aplikacje mobilne oferują banki. Użytkownik systemu Blik może mieć więcej niż jedną aplikację mobilną, więcej niż jednego banku. Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych będą kody jednorazowe, generowane na żądanie banku, na rzecz Klienta.

Wszystkie prognozy dotyczące rozwoju bankowości mówią o szybkim wzroście mobilnych kanałów obsługi. Do 2020 roku większość przelewów będzie dokonywana ze smartfonów. Podobnie ma być z płatnościami rachunków.

Dowiedz się więcej na temat: BLIK | Polskie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »