Ceny w sklepach wzrosły mocniej niż inflacja. Najbardziej zdrożała karma dla zwierząt
Ceny w sklepach detalicznych w marcu wzrosły średnio o 23,7 proc. rok do roku. To mocniejszy wzrost niż w lutym. I wyższy, niż wyniosła według danych GUS inflacja.
Jak podał we wstępnym odczycie Główny Urząd Statystyczny inflacja w Polsce w marcu wyniosła 16,2 proc. w ujęciu rocznym. Ceny w sklepach detalicznych poszły w górę jeszcze mocniej, jak wynika z przeprowadzanego cyklicznie badania "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE Research i Uczelni WSB Merito. "W marcu bieżącego roku codzienne zakupy były droższe średnio o 23,7 proc. niż rok wcześniej" - wskazują autorzy zestawienia.
Ceny wzrosły dwucyfrowo we wszystkich 17 kategoriach produktów, które uwzględnia raport.
Najbardziej zdrożała karma dla zwierząt domowych. Tutaj autorzy raportu odnotowali wzrost cen prawie o połowę. Karma dla psów podrożała w marcu o 46,1 proc. w ujęciu rocznym, a karma dla kotów o 46,8 procent.
"Żywność dla domowych pupili drożeje ze względu na rosnące koszty surowców, w tym produktów odzwierzęcych oraz tłuszczów. Dodatkowo w cenie karm uwzględniony jest efekt podwyżki opłat za prąd. A przy produkcji tych artykułów zużywane są duże ilości energii elektrycznej" - wyjaśnia cytowany w komunikacie dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.
Wysoki wzrost cen odnotowano także w przypadku warzyw. Średnio warzywa były w marcu droższe o 39,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem - podaje raport. Poszczególne warzywa zdrożały jeszcze bardziej. Cebula była w marcu o dwie trzecie (68 proc.) droższa niż rok temu. Marchew zdrożała w ujęciu rocznym o 60,4 proc., papryka o 59,1 proc., a pomidory o 43,8 procent.
Mocno podrożało także pieczywo. W ubiegłym miesiącu, jak wynika z badania UCE Research i WSB Merito, chleb był droższy o 28,3 proc. niż rok temu, a bułki o 26,9 procent.
Z kolei artykułami, które podrożały w marcu 2023 roku najmniej, były z kolei używki. Tutaj wzrost cen także był dwucyfrowy, ale wynosił 11,3 procent w ujęciu rocznym.
Badanie objęło blisko 100 najczęściej kupowanych produktów z 17 kategorii. W zestawieniu uwzględniono ponad 88 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
Oprac. Martyna Maciuch