Dziedziczysz spadek? Zapłać 100 złotych i złóż szybko ten wniosek

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku to sposób na przyspieszenie biegu prawnego w przypadku procesu dziedziczenia. To również dokument, w którym możemy zrzec się prawa do dziedziczenia, np. jeżeli wiemy, że przejdą na nas długi zmarłego. Ile czasu przysługuje na złożenie takiego wniosku? Gdzie należy kierować dokument i co powinien zawierać?

Co to jest wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku to dokument składany do odpowiedniego sądu, który potwierdza prawa do dziedziczenia po zmarłej osobie. Jest to swego rodzaju zapewnienie o swoich prawach, które pozwala na wszczęcie postępowania spadkowego przed ustawowym terminem 6 miesięcy od śmierci spadkodawcy. Opisywany wniosek mogą złożyć spadkobiercy ustawowi, ale także wszystkie inne osoby, które mają w tym interes prawny. 

Kto w praktyce może złożyć taki dokument?

Reklama
  • spadkobiercy;
  • zapisobiercy;
  • wykonawca testamentu;
  • wierzyciele oraz dłużnicy spadkodawcy;
  • wierzyciele spadkobiercy lub zapisobiercy;
  • osoby uprawnione do zachowku.

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć do tzw. sądu spadku, czyli instytucji odpowiedniej dla ostatniego miejsca pobytu spadkodawcy. Jeżeli ustalenie tej lokalizacji jest niemożliwe, dokument składa się do sądu, któremu podlega teren, na którym znajduje się dziedziczony majątek. Jeśli to także okaże się niemożliwe, sądem spadku staje się Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy.

Co musi zawierać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, żeby zostać uznanym, musi spełniać określone wymogi formalne. Nie jest wymagany specjalny formularz, ale ważne jest umieszczenie na dokumencie wszelkich niezbędnych danych. Na stronach większości sądów znajdziemy częściowo wypełnione szablony, które ułatwią cały proces.

Na wniosku o stwierdzeniu nabycia spadku muszą znaleźć się poniższe informacje:

  • oznaczenie sądu spadku;
  • imię, nazwisko, PESEL i miejsce zamieszkania wnioskodawcy;
  • oznaczenie spadkobiercy lub spadkobierców (w miarę możliwości wraz z podstawowymi danymi z punktu powyżej);
  • sformułowanie żądania (przykładowa treść poniżej);
  • uzasadnienie wniosku (na jakiej podstawie nabywamy prawa do dziedziczenia).

Sformułowanie żądania może określać, dla kogo domagamy się potwierdzenia udziału w spadku — dla siebie lub dla osób trzecich. Przykładowa treść w przypadku, kiedy wnioskodawca wnosi o uznanie jego własnych praw, może brzmieć następująco:

Ile jest czasu na złożenie wniosku o nabycie spadku?

Dziedziczenie nie ulega przedawnieniu, a więc wniosek o nabycie spadku można złożyć w dowolnym czasie, nawet 50 lat po śmierci spadkodawcy. Czas będzie miał duże znaczenie w sytuacji, kiedy chcemy zrzec się praw do dziedziczenia — mamy na to 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedzieliśmy się o zgonie. Półroczny termin to jednocześnie czas, po którym następuje automatyczne nabycie praw do dziedziczenia na mocy ustawy. 

Jedynym sposobem na przyspieszenie tego procesu jest złożenie wniosków o stwierdzenie nabycia lub odrzucenia spadku przez wszystkich znanych spadkobierców. Wtedy decyzja może zostać wydana wcześniej, a dziedziczący mogą np. sprzedać nieruchomość, którą otrzymali po zmarłym.

Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

Do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy dołączyć następujące dokumenty:

  • odpisy wniosku w liczbie odpowiadającej ilości wskazanych uczestników postępowania;
  • testament w oryginale (jeżeli został sporządzony);
  • odpis skrócony aktu zgonu w oryginale;
  • akt małżeństwa zmarłego w przypadku, gdy żyje małżonek zmarłego;
  • odpisy skrócone aktów urodzenia lub małżeństwa synów zmarłego, również w oryginale;
  • odpisy skrócone aktów małżeństwa córek zmarłego w oryginale (jeżeli są pannami akty urodzenia);
  • jeżeli zmarły nie miał dzieci, należy złożyć odpisy skrócone aktów urodzenia braci zmarłego i aktów małżeństwa sióstr zmarłego (dla panien — akty urodzenia), akt małżeństwa rodziców zmarłego w oryginale (jeżeli żyją);
  • odpisy aktów urodzenia innych członków rodziny na przykład ojca, matki, jeżeli spadkobiercą jest wnuk zmarłego;
  • wszelkie inne dokumenty, które pozwalają prawo danej osoby/osób do dziedziczenia po zmarłym.


Złożenie wniosku podlega stałej opłacie w wysokości 100 zł od jednego spadkodawcy. Jeśli postępowanie dotyczy większej liczby osób, opłatę należy wnieść od każdego spadkodawcy. Dodatkowo należy także uiścić należność za wpisanie do rejestru spadkowego. Jej wysokość to 5 zł.

Czytaj także:

Nie masz testamentu, będzie dziedziczenie ustawowe. Państwo wie, komu da twoją własność

Rewolucja w dziedziczeniu. Zawężenie kręgu spadkobierców

Wsparcie po stracie bliskiej osoby. Komu przysługuje odprawa pośmiertna?

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »