ECC Net: Sieć dla konsumenta

Możliwość zakupów w całej Europie to już codzienność. A skoro zakupy, to i reklamacje... Najczęściej kłopoty sprawiają linie lotnicze i zakupy przez Internet. Czy ktoś pomaga konsumentom w starciach z firmami z zagranicy?

Konsument na miarę Europy - pod takim hasłem odbyło się w Warszawie spotkanie z okazji 5. rocznicy Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Polsce (ECC NET). W ostatnich latach łatwiej konsumentom przeprowadzać transakcje poza granicami własnego kraju. - W 2006 r. 17 proc. Polaków zawarło jakąś transakcję transgraniczną, w roku 2009 już 23 proc. - mówił w trakcie debaty Jarosław Król, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC Net - Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich - obejmuje całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię. Powołana została przede wszystkim po to, aby doradzać obywatelom w sprawach ich konsumenckich praw.

Reklama

- Istotne w tej debacie było to, że mogliśmy przedstawić całą "kuchnię" naszej działalności i problemy konsumenckie, z którymi się zmagamy - stwierdza Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

- Przede wszystkim służymy informacją w jaki sposób złożyć reklamację, na jakie przepisy się powołać, jakich mechanizmów użyć, żeby przekonać sprzedawcę aby spełnił naszą prośbę - mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego. - Natomiast w sytuacji, gdy brak odpowiedzi lub jest ona negatywna, pomagamy konsumentowi na etapie kontaktów z przedsiębiorcą w przekonaniu go do racji klienta.

A problemów jest wiele. Dzięki otwartym granicom w Strefie Schengen mamy łatwiejszy dostęp do wielu produktów i usług w całej Unii. W trakcie spotkania Wojciech Nowotczyński opowiadał, jak kupił w internecie okulary przeciwsłoneczne z krótkiej serii. Gdy uległy uszkodzeniu i okazało się, że nie można ich naprawić w kraju, dzięki ECK uzyskał potwierdzenie swoich praw do zwrotu kosztów kupna okularów.

Elżbieta Seredyńska wymienia dwie główne grupy spraw, którymi zajmuje się ECK: związane z podróżami lotniczymi i bagażem oraz zakupy przez internet.

Bardzo ważna jest współpraca między centrami krajowymi. - Gdy konsument z Czech kupi u polskiego sprzedawcy, a ten odmówi przyjęcia reklamacji, kupujący może złożyć zażalenie i zapytać o swoje prawa w czeskim EKC - mówi Martin Rezek (EKC Republika Czeska). - Czeskie centrum przekaże sprawę do polskiego. Po jej rozwiązaniu konsument zazwyczaj otrzymuje pieniądze - dodaje.

- Europejskie Centra Konsumenckie możemy porównać z dużą firmą współpracują na poziomie ponadnarodowym. Współpraca jest intensywna, bardzo potrzebujemy się nawzajem; nie ma możliwości aby jedno centrum przeprowadziło całość postępowania w sprawie konsumenckiej, zawsze niezbędna jest współpraca dwóch centrów - podkreśla Piotr Stańczak.

Pamiętajmy - jeśli mamy jakiś problem związany z zakupem towarów lub usług w Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, zaczerpnijmy wiedzy w Europejskim Centrum Konsumenckim, czy to przez stronę internetową http://www.konsument.gov.pl czy poprzez telefony informacyjne.

Prasowe
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | zakupy przez internet | konsument | net | internet | Neto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »