Ekspert Mintela o rozwijających się trendach na rynku lodów na świecie i w Polsce (wywiad)
Rynek lodów wciąż się zmienia. Na świecie, a także w Polsce widać takie trendy jak eksperymenty z niecodziennymi smakami, rozwój produktów premium, produktów rzemieślniczych i lokalnych, czy segmentu lodów free-from. Pojawiają się innowacje jak lodowe kanapki czy lody dla dorosłych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka, Food and Drink Analyst z firmy badawczej Mintel.
- Rynek lodów nieustannie zmienia się w odpowiedzi na potrzeby i preferencje konsumentów, a także rosnącą skalę konkurencji. Mimo wzrastającej świadomości dotyczącej nadmiernej konsumpcji słodzonych produktów i chęci ograniczania cukru w codziennej diecie, lody nadal traktowane są jako 'dozwolona przyjemność' - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka.
- Według danych firmy Mintel, aż sześciu na dziesięciu Polaków sięga po lody, gdy mają ochotę na coś słodkiego - dodaje.
Na rynku lodów zauważalny jest rozwój takich trendów jak produkty premium, produkty rzemieślnicze i lokalne.
- W skali globalnej zauważalna jest duża aktywność w segmencie premium, często w połączeniu z unikalnymi, wysokiej jakości składnikami oraz rzemieślniczymi metodami produkcji (dodatkowo również inspiracja włoskimi lodami - gelato, czego przykładem w Polsce może być linia Ital Gelato w sieci Biedronka) - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka.
- Podkreśla się także lokalne korzenie, zarówno w odniesieniu do miejsca produkcji, jak i miejsca pozyskiwania składników. Jest to kierunek równie istotny dla rynku polskiego z uwagi na to, że prawie czterech na dziesięciu konsumentów wskazuje, że obecny wybór lodów bazujących na lokalnych składnikach jest niewystarczający - dodaje.
- Często wykorzystywanym atrybutem marek premium jest podkreślanie kontekstu przyjemnościowego, co dobrze ilustruje przykład marki Magnum Double - lodów pokrytych dwiema warstwami polewy, pomiędzy którymi znajduje się sos zapewniający dodatkową porcję słodyczy i nowe doznania smakowe - mówi też analityk firmy Mintel.
Pojawiają się też takie innowacje jak lodowe kanapki czy lody dla dorosłych.
- Warto wspomnieć o strategiach ukierunkowanych na potrzeby dorosłych konsumentów, np. wprowadzanie smaków inspirowanych napojami alkoholowymi czy też formatów do tej pory osadzonych bardziej w segmencie produktów dla dzieci, takich jak lodowe kanapki - mówi Honorata Jarocka.
- Wskazuje się również na duży potencjał tkwiący w dalszych eksperymentach z niecodziennymi smakami - dodaje.
- Dane Mintel mówią o tym, że czterech na dziesięciu Polaków jest zainteresowanych inspiracjami kawowymi, w szczególności dotyczącymi konkretnych napojów kawowych, np. espresso czy latte. Dodatkowo, dwóch na dziesięciu zwraca uwagę na dodatek przypraw, np. cynamon lub imbir, oraz smaki z nutą kwiatową, np. róża lub lawenda - mówi również Honorata Jarocka.
Rośnie też segment lodów tzw. free-from, czyli np. wolnych od laktozy, czy glutenu - dla konsumentów, którzy z różnych względów unikają tego typu składników.
- Znaczącą rolę zaczynają odgrywać warianty bezmleczne, które stanowią ciekawą alternatywę nie tylko dla konsumentów, którzy wybierają dietę roślinną - również jako urozmaicenie - lecz także dla konsumentów, którzy unikają laktozy z uwagi na alergie lub nietolerancje - mówi Honorata Jarocka.
- Ta nisza staje się coraz ciekawsza dla graczy specjalistycznych oraz marek masowych. Na przykład, Ben & Jerry's zdecydował się poszerzyć swoje portfolio produktów dostępnych w Stanach Zjednoczonych o warianty bezmleczne z recepturą w oparciu o mleko migdałowe i olej kokosowy, które są w 100% wegańskie - dodaje.
Polacy konsumują stosunkowo mało lodów, bo tylko ok. 4 litrów na głowę, podczas gdy np. w USA to ponad 20 litrów, a w Szwecji około 12 litrów, a zatem potencjał do rozwoju tego rynku w Polsce jest duży. Firma Mintel to światowy lider w zakresie badania rynków. Interpretuje trendy konsumenckie, koncentruje się na danych, badaniach i analizach. Prowadzi badania dotyczące zachowań konsumentów, innowacji produktowych, analizy konkurencji, a także badania marketingowe.
Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Więcej informacji na portalspozywczy.pl