Inflacja galopuje. Na czym najbardziej oszczędzają Polacy?

Jak wynika z najnowszego badania Payback Opinion Poll, prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków dotkliwie odczuwa wzrosty cen. Najbardziej dotyczy to żywności - czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87 proc. badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo, które wskazało 71 proc. respondentów, a trzecie, zdaniem 45 proc. ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45 proc. badanych.

Reklama

Polacy starają się oszczędzać także na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) - tak zadeklarowało odpowiednio po 36 proc. ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania - na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31 proc. badanych.

- Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy - w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95 proc. badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety Payback Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83 proc. respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72 proc. ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów.

W niepewnych czasach wielu z Polaków jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46 proc. z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28 proc. ankietowanych.

Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?

Jak zauważają autorzy badania, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59 proc. badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce - 44 proc. badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42 proc. ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28 proc. respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy. Z kolei 16 proc. respondentów rzadziej chodzi na zakupy.

Badanie wykazało też, że 54 proc. badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85 proc. ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.

Zobacz również:

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: inflacja | inflacja w Polsce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »