Reklama

Kiedy towar kupiony w internecie można zwrócić?

Wciąż przybywa konsumentów preferujących wizytę na witrynie internetowej sklepu aniżeli tradycyjną formę zakupów. To szybsza, wygodniejsza i zwykle tańsza alternatywa. Oszczędność na niższej cenie często rekompensuje z nadwyżką dodatkowy koszt związany z przesyłką towaru pod wskazany przez klienta adres. E-zakupy mogą być także bezpieczne. Mają także tę zaletę, że dają możliwość odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 10 dni i zwrotu towaru niewadliwego.

Największą popularnością wśród kupujących on-line nadal cieszą się książki, sprzęt elektroniczny, płyty z muzyką i programami oraz kosmetyki. Rozwój e-handlu nie omija również branży spożywczej, jednak ze względów praktycznych korzystają z tego głównie mieszkańcy większych miast.


Czas na zastanowienie

Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Zatem znaczenie ma data stempla pocztowego, a nie faktycznego doręczenia przesyłki adresatowi.

Reklama

W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań (np. zapłaty ceny). To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, przy czym zwrot świadczeń powinien nastąpić niezwłocznie, a już na pewno nie później niż w terminie 14 dni.

W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca nie może zastrzec odstępnego, czyli obowiązku zapłaty przez konsumenta oznaczonej sumy za odstąpienie przez niego od umowy.


Pełna informacja

Dany konsumentowi przez ustawodawcę czas do namysłu i ewentualnie zmiany decyzji ma rekompensować brak możliwości fizycznego kontaktu z towarem przed jego zakupem. Związane są z tym także dodatkowe obowiązki informacyjne nałożone na przedsiębiorców trudniących się handlem w sieci. Chodzi o to, by klient dokonujący zakupów on-line wiedział z kim ma do czynienia, jaki produkt jest mu oferowany oraz miał świadomość tego, że może się jeszcze rozmyślić po otrzymaniu towaru. Tego rodzaju formalności sprzedawcy muszą dopełniać najpóźniej w chwili złożenia konsumentowi propozycji zawarcia umowy.

Sklep internetowy ma obowiązek poinformować konsumentów o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie rejestracyjnym, a także numerze w rejestrze (np. KRS),
     
  • istotnych właściwościach i przedmiocie świadczenia,
     
  • cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
     
  • zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
     
  • kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
     
  • prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w ustawie,
     
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
     
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
     
  • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe
     
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
     
  • miejscu i sposobie składania reklamacji,
     
  • prawie wypowiedzenia umowy (w przypadku umów o świadczenie ciągłe lub okresowe zawartych na czas nieoznaczony).

Powyższe informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, czyli w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania dla przeciętnego użytkownika.

Z kolei w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić konsumentowi na piśmie wymagane prawem informacje. W przeciwnym razie termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi 3 miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.


Uwaga na wyjątki

Niestety nie z każdej umowy zawartej na odległość konsument może bezkarnie zrezygnować. Dotyczy to zwłaszcza przypadków:

  • świadczenia rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem 10-dniowego terminu do odstąpienia od umowy,
     
  • nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania (kasety video i audio, CD, DVD i inne),
     
  • świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
     
  • świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
     
  • dostarczania prasy.

Ponadto odstąpienie od umowy nie jest możliwe w sytuacji, gdy nie podlega ona wszystkim lub tylko niektórym przepisom o umowach zawieranych na odległość. Dotyczy to m.in. sprzedaży z licytacji, umów dotyczących nieruchomości (z wyjątkiem najmu), świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek lub gastronomii.

DEFINICJA: Umowy zawierane na odległość to umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (np. reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, poczty elektronicznej), jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

Podstawa prawna

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)


autor: Tomasz Konieczny
Gazeta Podatkowa nr 71 (903) z dnia 2012-09-03

GOFIN podpowiada

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »