Koniec identycznych produktów o różnych składach

​Senat opowiedział się w tym tygodniu za nowelizacją ustawy o prawach konsumenta, która ma m.in. zwiększyć ochronę w sytuacji zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Zaproponował również poprawki, m.in o wejściu w życie noweli od 1 stycznia 2023 r. Nowelizacja obejmuje przepis, zgodnie, z którym wprowadzenie na rynek "towaru identycznego" z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem czy funkcjonalnością, będzie uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową. W nowelizacji zostaje również zapis chroniący konsumentów przed niezamówionymi połączeniami "robocall".

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Koniec identycznych produktów o różnych składach

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa - podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę - może w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Nowelizacja ma na celu także eliminację próby obchodzenia przez przedsiębiorców przepisów w przypadku różnego rodzaju abonamentów medycznych oferowanych na pokazach. Konsumentom będzie przysługiwać prawo do odstąpienia od umów, przedsiębiorcy zaś będę mieli obowiązek informować o tym prawie. Wprowadzono też regulację, zgodnie z którą umowa o świadczenie usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu lub podczas wycieczki. W przypadku zawarcia takiej umowy jest ona nieważna z mocy prawa.

Reklama

Większa ochrona konsumentów

Ustawa nakłada wymóg, by w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi podawano informację o najniższej cenie tego towaru lub też usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Zakazano również przyjmowania przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który ma wynosić 14 dni albo 30 dni w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.

Wprowadzono także definicję "plasowania", czyli dostarczania informacji w formie wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawniania płatnej reklamy lub opłat wnoszonych konkretnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.

Senat zaproponował trzy poprawki do nowelizacji, z czego dwie miały charakter redakcyjno-legislacyjny, a trzecia dotyczyła zmiany daty wejścia noweli w życie na 1 stycznia 2023 r., zamiast 14 dni od ogłoszenia.

Wcześniej Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności na wspólnym posiedzeniu z Komisją Ustawodawczą, wycofała poprawkę o skreśleniu zapisu (wprowadzonego przez Sejm) w art. 3., który dot. ochrony konsumentów przed niezamówionymi połączeniami marketingowymi wykonywanymi przez roboty (tzw. robocall). Tym samym zapis o ochronie konsumentów przed połączeniami "robocall" w noweli zostaje, mimo że według senackich legislatorów, Sejm nie dotrzymał zasady trzech czytań wprowadzając ten zapis do nowelizacji.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: UE prawo | handel Polska | prawa konsumentów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »