Koszt utrzymania pracownika. Ile szef płaci za twój etat?

W wielu sytuacjach słyszymy o wynagrodzeniu „na rękę”, czyli netto oraz wynagrodzeniu „na umowie”, czyli brutto. Są to najważniejsze elementy umowy o pracę lub cywilnoprawnej z punktu widzenia pracownika. Jednak czy wynagrodzenie brutto to jedyny koszt zatrudnienia pracownika, jaki ponosi pracodawca? Sprawdź, co wpływa na ostateczną kwotę wypłaty i ile twój etat faktycznie kosztuje firmę.


Ile pracodawca płaci za pracownika, gdy zatrudnia go na cały etat?

Zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę jest najczęściej spotykaną w Polsce formą zatrudnienia. Jednak wynagrodzenie jest w tym przypadku jedną z części składowych kosztów, jakie musi ponieść pracodawca. Oprócz zapłaty za wykonaną pracę na całkowite koszty wynagrodzenia składają się także stawki ubezpieczeń, jakie musi opłacić pracodawca. 

W przypadku zatrudnienia na umowę o pracę wyróżniamy pięć rodzajów ubezpieczeń:

Reklama
  • emerytalne,
  • rentowe,
  • wypadkowe,
  • Fundusz Pracy,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Składki zostały ustanowione jako procentowa część wynagrodzenia pracownika liczonego brutto i kształtują się następująco: 

  • 9,76% — emerytalne, 
  • 6,5% — rentowe, 
  • 1,67% — wypadkowe, 
  • 2,45% — Fundusz Pracy 
  • 0,1% — FGŚP.

Wyliczając koszty pracodawcy na przykładzie minimalnego wynagrodzenia w 2022 roku (3010 zł brutto), kwoty składek są następujące:

  • 293,78 zł — emerytalna, 
  • 195,65 zł — rentowa, 
  • 50,27 zł — wypadkowa, 
  • 73,75 zł — Fundusz Pracy, 
  • a także 3,01 zł — FGŚP. 

W sumie jest to 616,64 zł całkowitych kosztów zatrudnienia pracownika, czyli blisko 20,5% wartości wynagrodzenia pracownika brutto.

Co składa się na koszty pracy?

Oprócz wyliczonych wyżej całkowitych kosztów zatrudnienia pracownika w wymiarze całego etatu na podstawie umowy o pracę istnieją również pozapłacowe koszty utrzymania pracownika.

Całość kosztów pracy obejmuje dodatkowo takie elementy jak:

  • wydatki na kształcenie i doskonalenie pracowników,
  • koszty delegacji pracowników,
  • wydatki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • koszty rekrutacji,
  • przeprowadzenie badań lekarskich pracownika (wstępnych, okresowych, kontrolnych),
  • wydatki związane z prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji pracowniczej,
  • wynagrodzenie za nadgodziny.

Warto zwrócić uwagę, że do kosztów pracy zaliczane są także wszelkie benefity pracownicze takie, jak prywatna opieka medyczna, karta sportowa czy kursy doszkalające. Najczęściej różnią się one w zależności od wielkości zakładu pracy, jednak nadal należy je zaliczać do kosztów pracy, nawet jeśli są fakultatywne.

Zobacz także: Zmiany w Kodeksie pracy: Firmy pokryją koszty energii oraz internetu?

Jaki jest koszt umowy zlecenia dla pracodawcy?

Umowa zlecenie w odróżnieniu od umowy o pracę nie jest uwzględniona w przepisach Kodeksu Pracy. Jest to umowa cywilnoprawna, której podstawa prawna znajduje się w zapisach Kodeksu cywilnego. Zlecenie jest najpopularniejszą formą pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej w Polsce. Jednak od czasu wprowadzenia rozwiązań podatkowych znanych jako Nowy Ład i opodatkowania tego rodzaju umów, nie jest to już rozwiązanie korzystne dla pracownika z punktu widzenia finansowego.

Jednak z punktu widzenia pracodawcy koszty w porównaniu z zatrudnieniem pracownika na podstawie umowy o pracę się nie zmieniają. Zatrudniając pracownika na umowę zlecenie i płacąc mu minimalne wynagrodzenie w 2022 roku (3010 zł brutto), koszty pracodawcy będą identyczne, jak w przypadku umowy o pracę i wyniosą 616,64 zł. W jednakowy sposób rozkładają się także stawki ubezpieczeń, które musi zapłacić pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy cywilnej.

Jakie koszty ponosi pracownik zatrudniony na umowie o pracę?

Koszty pracy istnieją nie tylko po stronie pracodawcy, ale również pracownika. Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę musi odprowadzić składki na odpowiednie ubezpieczenia, zanim otrzyma wypłatę (kwotę netto). Wyróżniamy 4 składki, jakie należy opłacić w przypadku umowy o pracę:

  • emerytalne,
  • rentowe,
  • chorobowe,
  • zdrowotne.

Stawki powyższych składek kształtują się następująco: 

  • 9,76% — emerytalne, 
  • 1,5% — rentowe, 
  • 2,45% — chorobowe, 
  • 9% — zdrowotne. 

Wyliczając wysokość tych elementów wynagrodzenia na podstawie płacy minimalnej w 2022 roku (3010 zł brutto), wynoszą odpowiednio: 

  • 293,78 zł — emerytalna, 
  • 45,15 zł — rentowa, 
  • 73,75 zł — chorobowa, 
  • 233,76 zł — zdrowotna. W sumie jest to 646,44 zł.

Czytaj również:

Obligacje detaliczne. Od października skarbowe papiery będą dostępne w Pekao SA

Skarbówka zaczęła tajne kontrole naszych kont? Nawet się o tym nie dowiesz

Ceny paliw. Czy na stacjach benzynowych może być taniej?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: umowa o pracę | koszty pracy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »