Koszt utrzymania pracownika. Ile szef płaci za twój etat?
W wielu sytuacjach słyszymy o wynagrodzeniu „na rękę”, czyli netto oraz wynagrodzeniu „na umowie”, czyli brutto. Są to najważniejsze elementy umowy o pracę lub cywilnoprawnej z punktu widzenia pracownika. Jednak czy wynagrodzenie brutto to jedyny koszt zatrudnienia pracownika, jaki ponosi pracodawca? Sprawdź, co wpływa na ostateczną kwotę wypłaty i ile twój etat faktycznie kosztuje firmę.
Zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę jest najczęściej spotykaną w Polsce formą zatrudnienia. Jednak wynagrodzenie jest w tym przypadku jedną z części składowych kosztów, jakie musi ponieść pracodawca. Oprócz zapłaty za wykonaną pracę na całkowite koszty wynagrodzenia składają się także stawki ubezpieczeń, jakie musi opłacić pracodawca.
W przypadku zatrudnienia na umowę o pracę wyróżniamy pięć rodzajów ubezpieczeń:
- emerytalne,
- rentowe,
- wypadkowe,
- Fundusz Pracy,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Składki zostały ustanowione jako procentowa część wynagrodzenia pracownika liczonego brutto i kształtują się następująco:
- 9,76% — emerytalne,
- 6,5% — rentowe,
- 1,67% — wypadkowe,
- 2,45% — Fundusz Pracy
- 0,1% — FGŚP.
Wyliczając koszty pracodawcy na przykładzie minimalnego wynagrodzenia w 2022 roku (3010 zł brutto), kwoty składek są następujące:
- 293,78 zł — emerytalna,
- 195,65 zł — rentowa,
- 50,27 zł — wypadkowa,
- 73,75 zł — Fundusz Pracy,
- a także 3,01 zł — FGŚP.
W sumie jest to 616,64 zł całkowitych kosztów zatrudnienia pracownika, czyli blisko 20,5% wartości wynagrodzenia pracownika brutto.
Oprócz wyliczonych wyżej całkowitych kosztów zatrudnienia pracownika w wymiarze całego etatu na podstawie umowy o pracę istnieją również pozapłacowe koszty utrzymania pracownika.
Całość kosztów pracy obejmuje dodatkowo takie elementy jak:
- wydatki na kształcenie i doskonalenie pracowników,
- koszty delegacji pracowników,
- wydatki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- koszty rekrutacji,
- przeprowadzenie badań lekarskich pracownika (wstępnych, okresowych, kontrolnych),
- wydatki związane z prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji pracowniczej,
- wynagrodzenie za nadgodziny.
Warto zwrócić uwagę, że do kosztów pracy zaliczane są także wszelkie benefity pracownicze takie, jak prywatna opieka medyczna, karta sportowa czy kursy doszkalające. Najczęściej różnią się one w zależności od wielkości zakładu pracy, jednak nadal należy je zaliczać do kosztów pracy, nawet jeśli są fakultatywne.
Zobacz także: Zmiany w Kodeksie pracy: Firmy pokryją koszty energii oraz internetu?
Umowa zlecenie w odróżnieniu od umowy o pracę nie jest uwzględniona w przepisach Kodeksu Pracy. Jest to umowa cywilnoprawna, której podstawa prawna znajduje się w zapisach Kodeksu cywilnego. Zlecenie jest najpopularniejszą formą pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej w Polsce. Jednak od czasu wprowadzenia rozwiązań podatkowych znanych jako Nowy Ład i opodatkowania tego rodzaju umów, nie jest to już rozwiązanie korzystne dla pracownika z punktu widzenia finansowego.
Jednak z punktu widzenia pracodawcy koszty w porównaniu z zatrudnieniem pracownika na podstawie umowy o pracę się nie zmieniają. Zatrudniając pracownika na umowę zlecenie i płacąc mu minimalne wynagrodzenie w 2022 roku (3010 zł brutto), koszty pracodawcy będą identyczne, jak w przypadku umowy o pracę i wyniosą 616,64 zł. W jednakowy sposób rozkładają się także stawki ubezpieczeń, które musi zapłacić pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy cywilnej.
Koszty pracy istnieją nie tylko po stronie pracodawcy, ale również pracownika. Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę musi odprowadzić składki na odpowiednie ubezpieczenia, zanim otrzyma wypłatę (kwotę netto). Wyróżniamy 4 składki, jakie należy opłacić w przypadku umowy o pracę:
- emerytalne,
- rentowe,
- chorobowe,
- zdrowotne.
Stawki powyższych składek kształtują się następująco:
- 9,76% — emerytalne,
- 1,5% — rentowe,
- 2,45% — chorobowe,
- 9% — zdrowotne.
Wyliczając wysokość tych elementów wynagrodzenia na podstawie płacy minimalnej w 2022 roku (3010 zł brutto), wynoszą odpowiednio:
- 293,78 zł — emerytalna,
- 45,15 zł — rentowa,
- 73,75 zł — chorobowa,
- 233,76 zł — zdrowotna. W sumie jest to 646,44 zł.
Czytaj również:
Obligacje detaliczne. Od października skarbowe papiery będą dostępne w Pekao SA
Skarbówka zaczęła tajne kontrole naszych kont? Nawet się o tym nie dowiesz