Kredyty za sprzedażą
Mimo słabej koniunktury na kredyty samochodowe, na rynku pojawiły sie dwa kolejne banki.
Tak znaczny spadek obrotów banków kredytujących sprzedaż pojazdów swoich firm-matek, jest pochodną załamania na rynku samochodowym. W ub.r. Polacy kupili o blisko 200 tys. mniej nowych samochodów niż w analogicznym okresie rekordowego pod tym względem 1999 r. Sytuacja ta nie mogła się nie odbić na bankach kredytujących sprzedaż. Cztery działające od lat na polskim rynku banki samochodowe udzieliły w 1999 r. 89,2 tys. kredytów na łączną kwotę 1,64 mld zł, podczas gdy w ub.r. było już tylko 68,77 tys. umów na sumę 1,27 mld zł.
Pozycję lidera utrzymał Fiat Bank Polska, będący własnością finansowego ramienia koncernu Fiata - firmy Fidis. Akcja kredytowa tego banku wyniosła 540 mln zł, była jednak niższa o 190 mln zł niż w 1999 r. Z 48 tys. do 40 tys. spadła też liczba umów podpisanych przez bank należący do włoskiego koncernu.
Natomiast jako jedyny zwiększył swoją sprzedaż Volkswagen Bank Polska, któremu udało sę zwiększyć swój portfel kredytowy o 19 mln zł (do450 mln zł). Było to głównie efektem wzrostu średniej wartości kredytów niż zawarcia większej ilości umów kredytowych (16,9 tys. w 1999 r. wobec 16,74 tys. w 2000 r.). W ramach oferty firmy, klienci mogą skorzystać zakupić w systemie kredytowym pojazdy nie tylko VW, ale całej grupy: Seat, Audi i ćkoda.
Na drugim biegunie znalazły się natomiast banki Forda i Opla, których ubiegłoroczne wyniki znacznie odbiegają od osiągnięć z 1999 r. Tegoroczne załamanie na rynku kredytów samochodowych w największym stopniu odczuł Opel Bank Polska. Należąca do koncernu General Motors placówka w br. udzieliła 8,5 tys. kredytów na łączną wartość 195 mln zł (rok wcześniej 18 tys. kredytów o wartości 335 mln zł). Wyniki Opel Banku za ub.r. są szacunkowe gdyż bank nie dostarczył nam wyników sprzedaży z drugiej połowy 2000 r. Działający najdłużej, bo od września 1997 r. Ford Bank Polska, należący do Ford Credit Europe może się pochwalić 3,53 tys. kredytów o wartości 93,33 mln zł. Na ogólny obraz rynku kredytów udzielanych przez banki samochodowe w naszym kraju stosunkowo niewielki jeszcze wpływ miało pojawienie się dwóch kolejnych banków. Prowadzący działalność operacyjną dopiero od kwietnia ub.r. - DaimlerChrysler Services (debis) Bank Polska oraz Toyota Bank Polska, który wystartował we wrześniu, zgromadzły w portfel kredyty samochodowe o łącznej wartości niespełna 40 mln zł. Dodając więc ich wynik można oszacować, że sześć działających na polskim rynku banków samochodowych udzieliło kredytów na sumę 1,31 mld zł.