Masło zdetronizowane. Mamy nowego króla drożyzny
Ceny żywności wzrosły. Dane za wrzesień 2024 r. potwierdziły to, co Polacy odczuwali w swoich portfelach podczas zakupów. W stosunku do ubiegłego roku płacimy niemal 50 proc. więcej, a wśród tej niechlubnej grupy wybija się król drożyzny - ogórek. Sporym zaskoczeniem jest natomiast wiadomość dotycząca tego, że największy spadek cen dotyczy cukru. Jak kształtują się dokładne dane porównujące ceny rok do roku?
Promocje są wyjątkowo popularne wśród Polaków. Nowe dane dotyczące cen żywności wyjaśniają, dlaczego tak chętnie sięgamy po poszczególne produkty tylko w przypadku obniżki ich cen. We wrześniu 2024 r. spora grupa produktów podrożała niemal o 50 proc. Portal next.gazeta.pl wskazuje, że to nie masło zostało nowym królem drożyzny.
Polacy wydają w sklepach więcej niż przed rokiem. W raporcie przygotowanym przez next.gazeta.pl wskazano, iż chociaż masło znajduje się w czołówce drożejących produktów, to zdetronizował je ogórek. Niepozorne warzywo stało się nowym królem drożyzny w polskich sklepach.
Analiza paragonów w stosunku rok do roku dowiodła, iż świeży ogórek we wrześniu 2024 r. kosztował aż o 47,9 proc. więcej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Natomiast cena masła wzrosła o 46,6 proc. w ujęciu rocznym. Za co jeszcze płacimy więcej? Lista nie jest krótka.
Nowy król drożyzny i goniące ogórka drogie masło to nie koniec złych wiadomości dla domowych budżetów Polaków. We wrześniu 2024 r. więcej zapłaciliśmy również za sok pomarańczowy. Mowa o podwyżce wynoszącej 17,4 proc. Czwarte miejsce w niechlubnym rankingu zajmują pomidory. Warzywo często lądujące w koszykach klientów zdrożało o 19,8 proc.
Na liście drożejących produktów znaleźć można również między innymi:
- wafelki - wzrost ceny o 10,8 proc.,
- wędlinę paczkowaną - wzrost ceny o 10,5 proc.,
- czekoladę - wzrost ceny o 9,6 proc.,
- napój typu cola - wzrost ceny o 9,5 proc.,
- dżemy - wzrost ceny o 8,1 proc,
- herbatniki - wzrost ceny o 6,8 proc.,
- herbatę - wzrost ceny o 6,2 proc.
Wzrost cen żywności daje się odczuć w kieszeniach klientów. Niemniej nie za wszystko płacimy więcej. Raport z paragonów i porównanie cen z września 2023 i września 2024 wskazuje, iż niektóre produkty staniały. Królem obniżek niespodziewanie okazał się cukier. W ciągu 12 miesięcy cena cukru spadła aż o 40,2 proc.
Lista tańszych produktów jest jednak zdecydowanie krótsza. W kieszeniach klientów sklepów zostaje nieco więcej pieniędzy tylko w przypadku zakupu wspomnianego cukru, czy bananów (spadek ceny o 14,1 proc.), kajzerek (spadek ceny o 10,2 proc.), makaronu (spadek ceny o 8,8 proc.), mąki i twarogu (spadek cen o 2,2 proc.). W okolicach 1 proc. kształtuje się spadek cen obejmujący jajka oraz ryż.