Na Dzień Kobiet mężczyźni wydają około 50 zł
Najpopularniejszym prezentem na Dzień Kobiet są kwiaty. Mężczyzna wydaje na nie około 50 zł. Z roku na rok wydatki Polaków na ten cel rosną.
Od wielu lat najpopularniejszym prezentem na dzień kobiet są kwiaty. W tym okresie w dużych miastach pojawiają się ich uliczni sprzedawcy, a obroty w kwiaciarniach rosną od kilku do nawet kilkudziesięciu razy. Kwiaty też coraz częściej pojawiają się w ofertach innych typów sklepów np. dyskontów. Tam zwykle można kupić kwiaty taniej niż w tradycyjnej kwiaciarni.
- Ceny kwiatów na Dzień Kobiet są bardzo zróżnicowane. Od kilku złotych jakie wydamy na pojedynczy kwiat w kwiaciarni lub dyskoncie do nawet kilkuset złotych za wyszukany bukiet. Przeciętnie osoba kupujący kwiaty w dużym mieście wyda przy tej okazji około 50 zł - mówi Paweł Majtkowski, główny analityk Wolfs Private Equity.
Gdy mężczyzna nie może samodzielnie wręczyć kwiatów może skorzystać z usług Poczty Kwiatowej. Jej operatorzy obserwują wzmożony ruch przy okazji 8 marca.
- Dzień Kobiet to okres gdy Polacy bardzo chętnie wysyłają kwiaty. Z roku na rok wydają też na ten cel więcej. W ciągu ostatnich 4 lat przeciętna wartość zamówienia na Dzień Kobiet wzrosła u nas o 33 proc. I to w sytuacji gdy ceny usług że względu na konkurencję malały. W ostatnich latach udało się przełamać stereotyp Dnia Kobiet jako reliktu przeszłości. Widzimy wyraźnie, że kwiaty w tym okresie zamawia coraz więcej młodych osób - mówi Marek Janczy, prezes firmy Poczta Kwiatowa zajmującej się sprzedażą kwiatów przez internet.
Dzień Kobiet dobrze wpisuje się, w coraz popularniejszy trend by nie przeoczyć nawet najmniejszej okazji by robić sobie prezenty.
- Nasza chęć by robić najbliższym i przyjaciołom prezenty trochę umyka oficjalnej statystyce. GUS badając wydatki Polaków nie wyodrębnić takiej kategorii. Znajdują się one wśród zakupów i wydatków pozostałych, na jakie w 2015 roku wydaliśmy 10,3 proc. domowego budżetu. To dużo jeśli porównamy to z wydatkami na restauracje i hotele które wynoszą 4,2 proc. czy edukację na którą przeciętnie wydajemy 1 proc. domowego budżetu - dodaje Paweł Majtkowski.
W najbliższych latach biznes związany z oferowanie produktów i usług na prezent będzie się zatem dynamicznie rozwijał. Takie typy działalności gospodarczej rosną bowiem szybciej niż przeciętnie w okresach wzrostu gospodarczego.
Paweł Majtkowski
Główny Analityk Wolfs Private Equity
Pobierz: program PIT 2016