Najbardziej oczekiwane prezenty świąteczne
Do świąt pozostały niecałe trzy tygodnie - to czas planowania, jak spędzić Boże Narodzenie i co kupić najbliższym. W tym roku Polacy zamierzają zwiększyć swoje wydatki aż o 13 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Średni budżet świąteczny ma wynieść w tym roku 1158 zł na rodzinę i po raz pierwszy przeznaczymy więcej na prezenty niż na zakupy produktów spożywczych. Tak wskazują badania zachowań konsumenckich związanych ze świętami Bożego Narodzenia, przeprowadzone wśród 17 krajów europejskich i RPA w październiku 2014 przez firmę konsultingową Deloitte.
Podczas gdy jeszcze rok temu według ankiety przeprowadzonej przez Deloitte na pierwszym miejscu najbardziej pożądana jako upominek była gotówka, obecnie respondenci stawiają w pierwszym rzędzie na książki. To dobra informacja dla branży księgarskiej nie tylko w Polsce. Podobne preferencje mają mieszkańcy większości państw europejskich, gotówka i w Polsce i tam ciągle znajduje się w czołówce najbardziej oczekiwanych prezentów. Na spore zyski mogą też liczyć producenci kosmetyków i perfum. Grudzień sprzyja również branży jubilerskiej, handlowcom i twórcom biżuterii, która znajduje się w naszym kraju na trzecim miejscu wśród upominków chętnie widzianych pod choinką. Odzież, sprzęt elektroniczny czyli laptopy i smartfony to już tradycyjnie ulubione prezenty z pierwszej dziesiątki. Na znaczne zyski może tez liczyć branża turystyczno-hotelarska - ciągle pożądanym prezentem na gwiazdkę są podróże. Dodatkowo hotelarze, a zwłaszcza ośrodki SPA mogą liczyć na sprzedaż voucherów na zabiegi - po raz pierwszy wśród dziesiątki najbardziej oczekiwanych prezentów pojawiły się bowiem zabiegi upiększające, masaże. To dowód na rosnącą popularność prezentów w formie usług. Pierwszą dziesiątkę ulubionych prezentów świątecznych zamykają różnego rodzaju kupony podarunkowe.
- Rzeczywiście, obserwujemy coraz większe zainteresowanie voucherami na zabiegi i kuponami upominkowymi. Liczba sprzedawanych w ten sposób zabiegów w naszym SPA wzrasta z roku na rok - informuje Katarzyna Romowicz, specjalista ds. sprzedaży internetowej w Hotelu Mercure Racławice Dosłońce Conference & SPA. Oczywiście największe zainteresowanie masażami, zabiegami na twarz i ciało jest w grudniu, ale coraz częściej na Dzień Babci, Walentynki czy Dzień Matki.
Chociaż większość z nas woli dotknąć, sprawdzić i wypróbować kupowany przedmiot, informacje z sieci mogą nam w znacznym stopniu ułatwić podejmowanie decyzji. Badania rynku przeprowadzone przez Deloitte potwierdzają, że Internet jest dla nas źródłem inspiracji i odgrywa coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Od 2012 roku wzrost korzystających z Internetu przy wyszukiwaniu prezentów wynosi 12 proc. Tutaj Polacy są bardziej aktywni niż pozostali Europejczycy. W Internecie porównujemy ceny i wynajdujemy promocje. Ciągle jednak więcej osób ostatecznie dokonuje zakupu w tradycyjny sposób czyli w sklepie.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy odbiorcy prezentu spodoba się nasz pomysł bezpiecznie jest pozostawić mu pole do decyzji. Tutaj pomogą bony podarunkowe. Przeznaczając 100-200 złotych na bon w drogerii, księgarni pozwalamy obdarowywanej osobie wybrać, a to gwarancja sukcesu. Podobnie jest, gdy zdecydujemy o zakupie usługi. - W hotelowym SPA można wykupić konkretny zabieg, albo przeznaczyć określoną kwotę na bon upominkowy, który pięknie zapakowany przekazujemy bliskiej osobie. Wówczas posiadacz bonu decyduje z jakiej usługi hotelowej skorzysta- czy będzie to zabieg czy nocleg w hotelu a może kolacja - informuje Romowicz. Ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych za kąpiel leczniczą czy relaksacyjną a kilkaset można zapłacić za pobyt w hotelu z noclegiem i zabiegami.
W większości krajów europejskich usługi są prezentem kupowanym chętniej niż w Polsce. Jednak badania potwierdzają, że w zainteresowanie sferą usług rośnie także wśród Polaków. Wyraźnie widać to na przykładzie wzrostu popularności usług takich jak zabiegi upiększające, masaż , zabiegi odnowy biologicznej. Ten trend idzie w parze z coraz większą dbałością o siebie, z coraz częstszym dostrzeganiem znaczenia wypoczynku i relaksu w naszym życiu i jego wpływ na nasze samopoczucie i codzienne funkcjonowanie. Te właśnie upodobania znalazły swoje odzwierciedlenie w badaniu naszych oczekiwań związanych z prezentami na gwiazdkę.
Coraz więcej pieniędzy przeznaczamy na gwiazdkowe upominki, warto wiec zadbać, aby były one ulokowane w przemyślany sposób. Czy prezentem będzie książka, kosmetyk czy zabieg w SPA powinien być on wybrany z niezwykłą starannością i przynieść obdarowanemu prawdziwą radość.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze