Liczy się intuicja
Jesteśmy już naprawdę rozpieszczeni przez najnowsze technologie. To, co kiedyś było innowacją, wygodą i ułatwieniem dziś jest przeżytkiem. Już sama myśl o konieczności korzystania z takich rozwiązań wywołuje u niektórych irytację. Jako użytkownicy przyzwyczajeni do obcowania z technicznymi nowinkami staliśmy się bardzo wymagający - ma być prosto, szybko i tanio.
Nie lubimy się zastanawiać, jak to zrobić i jeśli coś nie jest intuicyjne, już po chwili ogarnia nas frustracja. Producenci aplikacji mobilnych dobrze o tym wiedzą, dlatego też dwoją się i troją, aby ich rozwiązania były jak najbardziej przyjazne użytkownikowi. Nikogo już nie dziwi wysyłanie urządzeń z najnowszym oprogramowaniem do domów spokojnej starości, gdzie prototypowe rozwiązania testują seniorzy. Dzisiaj zależy nam na czasie i nie mówimy tutaj o godzinach czy minutach, ale o sekundach. Co więcej, nie chcemy płacić za coś, co naszym zdaniem nam się należy. O swoje walczymy - a jakże! Wystarczy spojrzeć na rynek telekomunikacji, na którym w ciągu kilku lat miała miejsce prawdziwa rewolucja cenowa. W świecie finansów jest podobnie. Dzisiaj bank, który nie oferuje swoim klientom bezpłatnego rachunku wypada z gry.
Jedną z usług, która odpowiada na rosnące potrzeby klientów jest działający pod egidą Polskiego Standardu Płatności Przelew na telefon. Za pomocą kilku kliknięć prześlemy środki z naszego telefonu - bez podawania numeru rachunku odbiorcy. Telefon musi być wyposażony w aplikację banku. Zlecenie przelewu zajmie chwilę. Środki dotrą błyskawicznie, ponieważ przelew działa na tej samej zasadzie, co zlecenia natychmiastowe. A wszystko to bezpłatnie.
W aplikacji BZWBK24 mobile Przelew na telefon dostępny jest po zalogowaniu, w opcji Przelewy. Aby wysłać Przelew na telefon, należy wprowadzić uzupełniony o kwotę numer telefonu odbiorcy - dla ułatwienia można od razu wybrać go z listy kontaktów. Pozostało już tylko zatwierdzić całą operację i gotowe.
Przelew i SMS
Całość może brzmieć enigmatycznie. Jednak w rzeczywistości mechanizm działania jest prosty. Bank wykorzystuje numer telefonu, na który przysyła nam kody SMS, aby ustalić powiązany z nim rachunek - to właśnie tam trafiają przesyłane środki.
Przelew wewnętrzny odbierzemy od razu; natomiast jeśli chcemy otrzymać transfer środków z innego banku, musimy najpierw zarejestrować się w bazie BLIK. Bez obaw - cały proces zajmie nam kilkanaście sekund. Wszystko sprowadza się do potwierdzenia rejestracji kodem SMS. Nasze dane uzupełnią się automatycznie. Jeśli z jakiegoś powodu będziemy chcieli usunąć nasz numer z bazy BLIK, możemy to zrobić z poziomu aplikacji BZWBK24 mobile. Wystarczy wejść w kafel BLIK, a następnie w Ustawienia. Warto pamiętać, że jeśli będziemy chcieli korzystać z Przelewu na telefon w kilku różnych bankach, będziemy musieli posłużyć się różnymi numerami telefonów - jeden numer telefonu = jedno powiązane z nim konto.
Przelew na telefon jest obecnie dostępny w bankach: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse, Getin Bank. To grono stale się powiększa.
Piotr A. Dudziński, specjalista bankowości mobilnej i internetowej, Obszar Bankowości Multikanałowej BZ WBK
Z całym przekonaniem można powiedzieć, że nastała era payphone-ów - telefon stał się naszym portfelem. Ba, sięgamy po niego nawet częściej, gdyż spełnia także szereg innych ról. Bankowość mobilna najpierw została wzbogacona o BLIK-a. Później doszły płatności zbliżeniowe telefonem, które od razu stały się moją ulubioną usługą i sprawiły, że kartę płatniczą wyciągam tylko na pokaz. Przelew na telefon jeszcze bardziej ułatwił mi codzienne życie. Uważam jednak, że przy wszystkich zaletach usługi i oferowanych przez nią możliwościach, popularność tej formy transferu środków mogłaby być zdecydowanie większa - a nie jest.
Dlaczego? Można by nad tym oczywiście dywagować - a bo to technologia stosunkowo nowa, a bo to bankowość mobilna w Polsce dopiero stawia swoje pierwsze kroki (chociaż i tak pod tym względem znajdujemy się w światowej czołówce!), a bo przelewać mogliśmy tylko do Banku Zachodniego WBK, a przecież nie każdy ma tam konto. Myślę, że każda odpowiedź jest prawidłowa.
Spodziewam się jednak, że sytuacja zmieni się już niebawem, a wskaźniki wykorzystania poszybują w górę. Nowinki techniczne trafiają pod strzechy, a my coraz bardziej przyzwyczajamy się do ich obecności. Wkrótce wszyscy przekonamy się, czy ta prognoza się sprawdzi.
BZ WBK jest partnerem raportu "Mobilne bankowanie".