Niepokój w polskich domach. Widmo trwałej inflacji spędza sen z powiek

Polacy niepokoją się o finanse gospodarstw domowych oraz sytuację ekonomiczną całego kraju - wynika z najnowszego badania GfK. Sen z powiek badanych spędza inflacja (spodziewamy się trwałego wzrostu cen) i zagrożenie bezrobociem (skutek pogorszenia koniunktury na rynku pracy).

Ogólny wskaźnik nastrojów konsumenckich spadł w lutym 2023 r. o 4 p.p. względem stycznia - wynika z badania GfK. Polacy gorzej oceniają sytuację finansową gospodarstw domowych oraz sytuację ekonomiczną w kraju - zauważono.

Barometr Nastrojów Konsumenckich, ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w lutym 2023 r. -17,4, co oznacza spadek o 4 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca - poinformowała firma doradcza GfK. 

Zarejestrowano natomiast wzrost poziomu nastrojów konsumenckich dla średniej unijnej do -20,6 z poziomu -22,2 w styczniu 2023 r.

Reklama

Najbardziej niepokoją finanse gospodarstw domowych

Zgodnie z badaniem GfK, w lutym 2023 r. w porównaniu ze styczniem br. Polacy gorzej określali sytuację finansową gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach (spadek do -22,8 wobec -19,4), krytycznie spoglądali też na ich sytuację w ciągu 12 najbliższych miesięcy (-18,4 względem -14,5). 

Gorzej oceniana była również sytuację ekonomiczną kraju w ostatnich 12 miesiącach (-53 w lutym wobec -50,2 w styczniu) oraz przyszłość ekonomiczną państwa w najbliższych 12 miesiącach (-39,6 względem -34,7). Lepiej natomiast oceniano bieżące koszty życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej - wzrost do 65 w lutym 2023 r. wobec 63,3 w styczniu.

Grozi nam wzrost bezrobocia?

Połowa ankietowanych spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia, przy czym wynik ten jest niższy o prawie 3 p.p. niż w styczniu 2023 r. - podano. 45,3 proc. respondentów jest zdania, że inflacja utrzyma dwucyfrową dynamikę, a ceny towarów i usług będą rosnąć w tempie przekraczającym 10 proc.

"W lutym 2023 r. ujemne nastroje konsumenckie dotyczyły wszystkich grup wiekowych analizowanych przez GfK. Najwyższy wynik odnotowano w grupie od 15 do 22 lat (-9,3), a najniższy wśród osób w wieku emerytalnym, gdzie wskaźnik osiągnął -24,2" - stwierdzono.

Najgorsze nastroje u osób z wyższym wykształceniem

W oparciu o poziom wykształcenia, najlepsze nastroje GfK odnotowało wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym (-13), zaś najgorsze u osób z wykształceniem wyższym (-22,5).

Badanie zrealizowano w dniach 3-8 lutego br. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI  a kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie 1000 osób. Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. 

Dodatnia wartość barometru wskazuje, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji. 

Zobacz także:

PAP
Dowiedz się więcej na temat: nastroje konsumenckie | inflacja | bezrobocie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »