Obejrzyj przesyłkę, zanim podpiszesz jej odbiór

Sprawdzenie stanu przesyłki dostarczonej przez firmę przewozową leży przede wszystkim w interesie odbiorcy. Przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń może doprowadzić do utraty prawa do odszkodowania od przewoźnika.

Zanim podpiszesz, obejrzyj przesyłkę

Niejednokrotnie przy odbiorze przesyłki adresaci nie dbają o sprawdzenie, czy nie została ona uszkodzona podczas przewozu. Pracownicy firm przewozowych też nie są tym zainteresowani. Wolą oszczędzić czas i podsuwają odbiorcy dokumenty do podpisu.

Pokwitowanie odbioru bez zastrzeżeń może mieć daleko idące konsekwencje. W przypadku szkód, które można zauważyć z zewnątrz przy odbiorze, przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu jej ubytku lub uszkodzenia.

7 dni na reklamowanie szkód niewidocznych z zewnątrz

Jeśli przesyłka z zewnątrz wygląda na nieuszkodzoną, należy ją zbadać najpóźniej w ciągu 7 dni od odbioru. Jeśli uszkodzenia nie można było zauważyć z zewnątrz i ujawniono je już po przyjęciu przesyłki, prawo do odszkodowania od przewoźnika nie wygaśnie, o ile niezwłocznie po ujawnieniu szkody zgłosi się przewoźnikowi żądanie protokolarnego ustalenia jej stanu.

Reklama

Z takim żądaniem należy wystąpić nie później niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki. Jeżeli ustalenia jej stanu dokonuje się po wydaniu, to w protokole odnotowuje się także okoliczności ujawnienia stanu naruszenia.

Sprawdzenie stanu przesyłki od razu przy przewoźniku ma tę zaletę, że nie ma wątpliwości, iż szkoda nie powstała u odbiorcy.

Inne wyjątki

Zasada, że niezgłoszenie zastrzeżeń co do stanu przesyłki przy jej odbiorze zamyka drogę do odszkodowania od przewoźnika, nie jest bezwzględna. Są od niej wyjątki.

Oprócz wskazanego wcześniej przypadku, gdy szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu, prawo do odszkodowania przysługuje również, gdy:

  • szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,
  • sprawdzenia stanu przesyłki zaniechano z winy przewoźnika (np. gdy odmówił on sporządzenia protokołu ustalającego stan przesyłki),
  • ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Co powinien zawierać protokół?

Protokół ustalenia stanu przesyłki powinien zawierać w szczególności informacje dotyczące:

1) pierwotnego stanu przesyłki, jej wartości wynikającej z zapisów w dokumencie przewozowym,

2) rodzaju naruszeń stanu przesyłki, pojemnika transportowego lub środka transportowego,

3) rozmiarów naruszenia, w tym ubytków ilości, masy lub objętości przesyłki,

4) przypuszczalnego czasu i miejsca, w którym nastąpiło naruszenie stanu przesyłki,

5) przypuszczalnych przyczyn naruszenia stanu przesyłki,

6) innych okoliczności, w jakich nastąpiło naruszenie stanu przesyłki.

Protokół podpisują osoby uczestniczące w ustaleniu stanu przesyłki.

Protokół to nie reklamacja

Spisanie protokołu nie zwalnia z obowiązku złożenia przewoźnikowi reklamacji. Jeżeli przewoźnik udzieli negatywnej odpowiedzi na reklamację albo ją zignoruje i w terminie 3 miesięcy od doręczenia mu reklamacji nie zapłaci dochodzonych należności, można wystąpić przeciwko niemu na drogę sądową.

Czasu oczekiwania na odpowiedź na reklamację (nie więcej niż 3 miesiące) nie wlicza się do terminu przedawnienia roszczeń przeciw przewoźnikowi. Roszczenia odszkodowawcze za uszkodzenie przesyłki dochodzone od przewoźnika przedawniają się po roku.

W razie uszkodzenia przesyłki, odszkodowanie ustala się w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu się wartości. Oprócz odszkodowań przewoźnik jest obowiązany zwrócić odpowiednią część przewoźnego i innych kosztów związanych z przewozem.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 15.11.1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. nr 50, poz. 601 ze zm.).

autor: Andrzej Janowski
Gazeta Podatkowa Nr 663 z dnia 2010-05-17

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: naruszenia | odszkodowania | przesyłki | odbiorcy | protokół | uszkodzenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »