Obrali kurs na przeczekanie

Nastroje sektora MŚP nie są dramatyczne, ale na intensywne inwestowanie tych firm liczyć nie należy. Przedsiębiorcy obrali kurs "na przeczekanie, aby utrzymać się do następnego roku. Zdaniem analityków z Keralla Research , w trakcie pomiaru nie zabrakło pojedynczych głosów, że niestety, rok 2009 jest ostatnim w ich działalności gospodarczej.

Firmy wciąż źle oceniają swoją kondycję

Większości badanych przedsiębiorców uważa, że w gospodarce, w ostatnich trzech miesiącach, nic się nie zmieniło, ani na lepsze, ani na gorsze (41 proc.). Jedna trzecia (29 proc.) twierdzi, że sytuacja pogorszyła się, a tylko 21 proc. ocenia zmiany w gospodarce pozytywnie - wynika z najnowszego badania sektora MŚP za III kwartał przeprowadzonego przez wrocławski Instytut KerallaResearch.

Natomiast zmiany na lepsze zauważyło w swoich firmach 23 proc. przedsiębiorców, to nieznacznie więcej, niż podczas badania II kwartału - wówczas odpowiedziało tak 18 proc.

Reklama

W prognozowaniu na dalsze trzy miesiące sytuacji gospodarczej kraju nieznacznie przybyło pesymistów. Obecnie 28 proc. przedsiębiorców przewiduje pogorszenie, gdy w poprzednim kwartale ocenę taką wyrażało 23 proc. Równocześnie nieznacznie spadł odsetek prognozujących polepszenie się sytuacji kraju - z 21 proc. do 19 proc. obecnie.

Nastroje nie są może dramatyczne, ale na intensywne inwestowanie firm liczyć nie należy. Przynajmniej nie w odniesieniu do sektora MŚP. Przedsiębiorcy obrali kurs "na przeczekanie, aby utrzymać się do następnego roku". W trakcie pomiaru nie zabrakło też pojedynczych głosów, że niestety, ale rok 2009 jest ostatnim w ich działalności gospodarczej.

INDEX ZAIR, który ukazuje realne, podjęte już, decyzje zakupowe w miejsce zamiarów, to klarowna informacja - większość inwestycji zrealizowano do końca III kwartału. Firmy sektora MŚP ograniczyły wydatki praktycznie we wszystkich badanych obszarach, najmocniej jednak spadły wskaźniki dla Internetu, czyli inwestowania w nowe serwisy, telefonię VOIP, e-sklepy. Jak pokazują wyniki po dwóch kwartałach łącznie, większe przychody na pewno ominęły w tym roku branżę meblarską, dostawców rozwiązań telekomunikacyjnych i deweloperów.

A gdzie MŚP zainwestuje?

Z badania wynika, że ostatnie 3 miesiące tego roku to czas na wydatki reklamowo-promocyjne. Marketing i reklama, utrwalanie marki, maksymalne wspieranie sprzedaży - w te obszary zamierzają lokować środki finansowe przedsiębiorcy MŚP. Nie należy się spodziewać, że będą to duże budżety, bo to nie sektor dużych przedsiębiorstw. Niemniej spośród wielu innych obszarów na pewno firmy reklamowe w ostatnich miesiącach odrobią słabsze obroty z pierwszej części roku. Wysokie wskazania przedsiębiorców na obszar marketingu i reklamy wynikają z wydatków związanych m.in. z sektorem handlu hurtowego i detalicznego MŚP, co ma oczywisty związek ze zbliżającymi się świętami.

Prawie nikt z pytanych nie wierzy w koniec kryzysu jeszcze w tym roku - 1 proc. Wielu przedsiębiorców wskazuje, że nastąpi to w drugiej połowie przyszłego roku - 34 proc., a kolejne 30 proc. podaje datę 2011 lub dalej.

Można wnioskować, że w opinii większości badanych "odbicie się od dna i koniec kryzysu" wydaje się być, póki co, głównie odległą przyszłością, tym bardziej, że 24 proc. przedsiębiorców nie zdecydowało się w ogóle określać terminu zakończenia kryzysu - jak twierdzili, nie chcą, nie potrafią "wróżyć", a obecna, niepewna sytuacja nie daje podstaw do określania nawet przybliżonych dat.

Badanie "Skaner sektora MŚP" przeprowadzono w listopadzie na próbie ogólnopolskiej 600 przedsiębiorstw sektora mikro, małych i średnich firm przez Instytut Keralla Research z Wrocławia.

Wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. W Polsce działa niemal 1,8 mln mikro, małych i średnich firm (zarejestrowanych w GUS jest ok. 3,5 mln). Sektor MŚP wytwarza ponad 55 proc. PKB przypadającego na przedsiębiorstwa.

źródło KerallaResearch Instytut Badań

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: inwestowanie | nastroje | rok 2009 | instytut | przedsiębiorcy | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »