Opłata przejściowa to jeszcze nie koniec
Opłata przejściowa jest dopisywana do rachunków za energię odbiorców końcowych i każdy z nas ją płaci. Wynika ona z kosztów likwidacji kontraktów długoterminowych dla energetyki oraz nowej stawki od OZE.
W dniu 15 grudnia br. Prezes URE zatwierdził w całości taryfy dla energii elektrycznej dla Operatora Systemu Przesyłowego oraz czterech największych operatorów systemów dystrybucyjnych, tj. PGE Dystrybucja SA, Tauron Dystrybucja SA, Enea Operator Sp. z o.o. oraz Energa Operator SA. Natomiast taryfa innogy Stoen Operator Sp. z o.o. w wyniku postępowania prowadzonego przez Urząd została zaakceptowana częściowo, wyłącznie w zakresie kosztów, które nie są zależne od przedsiębiorstwa, tzn. stawki opłaty przejściowej, stawki opłaty OZE i stawki jakościowej.
Jednak wszystkie wnioski taryfowe przedłożone przez operatorów systemów dystrybucyjnych zawierały wyższe kwoty i różniły się znacząco od tych uznanych oraz zatwierdzonych przez regulatora.
W sumie dla wszystkich OSD średni wzrost stawek opłat w dystrybucji dla wszystkich grup taryfowych wynosi 5,6 %.
Jednocześnie Prezes URE w dniu 15 grudnia 2016 r. zatwierdził trzem przedsiębiorstwom - pełniącym funkcję sprzedawców z urzędu - taryfy dla energii elektrycznej w obrocie dla gospodarstw domowych tzw. grupy taryfowe G. Jako ostatnia 16 grudnia została zatwierdzona taryfa dla Energa Obrót, z powodu opóźnienia w dostarczeniu do URE uzasadnionego wniosku.
Średnio dla odbiorców czterech sprzedawców z urzędu spadek cen w obrocie wynosi 4,6 %. Spadek cen energii elektrycznej wynika głównie z niższych kosztów zakupu energii oraz tzw. "zielonych certyfikatów".
Wzrost średniej stawki w dystrybucji wynika przede wszystkim ze znacznego wzrostu stawek opłaty przejściowej, które zamieszczone zostały w art. 11 a) ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 130, poz. 905, z późn. zm.) oraz z nowej stawki opłaty OZE, opublikowanej w Informacji Prezesa URE Nr 62/2016 z dnia 22 listopada 2016 r., której podstawą jest art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478 z późn. zm.).
Skutki zatwierdzonych taryf dla poszczególnych grup odbiorców przedstawia poniższa tabela. Przedstawione w dwóch ostatnich kolumnach skutki zmian rachunków, obliczono dla odbiorców w gospodarstwach domowych zużywających energię elektryczną w grupach G11 i G12 - dla średniego zużycia energii w kraju w 2015 r. - co w przybliżeniu odpowiada rocznemu zużyciu energii w tych grupach przez przeciętną 3-osobową rodzinę.
.....................
W trakcie prac nad ostatnią nowelizacją ustawy o OZE Ministerstwo Energii tłumaczyło, że zwiększenie wysokości opłaty przejściowej dla odbiorców (niższą płacą m.in. kopalnie) to efekt ogromnego zadłużenia państwowej spółki zarządzającej tą opłatą, czyli Zarządcy Rozliczeń, którego długi sięgają miliarda złotych.
W ostatniej nowelizacji ustawy o OZE podniesiono wysokość opłaty przejściowej dla gospodarstw domowych z 3,87 zł do stosowanej od początku 2017 r. stawki 8 zł na miesiąc, co oznacza, że dla przeciętnego odbiorcy koszty opłat za energię tylko z tego tytułu wzrosną o około 50 zł rocznie.
Ministerstwo Energii ma w planach wprowadzenie na rachunki odbiorców kolejnej opłaty mocowej, z której ma być finansowany tzw. rynek mocy, będący formą wsparcia konwencjonalnych elektrowni. Płatnicy opłaty mocowej, czyli spółki dystrybucji, mają ustalać stawki tej opłaty w taryfach za usługi dystrybucji.
Ty też możesz pomóc! Czekamy na Twoje wsparcie na pomagam.interia.pl!