Opłata za brak biletu parkingowego pod Lidlem lub Biedronką. Czy da się skutecznie odwołać?
Zaparkowałeś pod Lidlem lub Biedronką i zapomniałeś pobrać bilet parkingowy? Za brak biletu może grozić kara finansowa, która - niestety - czasami przyznawana jest niesłusznie. Ile wynosi kara za brak biletu parkingowego? Jak się odwołać od tej opłaty?
Obecnie przed dużą częśćią Biedronek i Lidlów obowiązuje nakaz pobierania biletu parkingowego i umieszczenia go w widocznym miejscu w samochodzie. Wszystko za sprawą wprowadzenia płatnego parkingu powyżej 60 lub 90 minut, aby osoby, które nie przyjechały na zakupy, nie blokowały parkingów i tym samym pozostawiły wolne miejsca postojowe dla klientów.
Niestety, wiele osób nie pobiera biletów parkingowych: zapomina o nich lub uznaje, że przyjechało wyłącznie na chwilę, więc nie ma sensu pobierać biletu. Czasami zdarza się również, że parkomaty umieszczone są w mało widocznych miejscach, więc wiele osób uważa, że po prostu ich nie ma.
W praktyce nawet w ciągu kilku minut jesteśmy w stanie otrzymać niemałą karę finansową pod postacią mandatu za brak biletu parkingowego. W przypadku sieci sklepów Lidl opłata za brak biletu parkingowego wynosi najczęściej 95 zł, choć w niektórych przypadkach może sięgnąć nawet 200 zł. Przy Biedronce z kolei mandaty za brak biletu parkingowego wynoszą zazwyczaj 150 zł.
W ostatnim czasie coraz więcej osób skarży się na niesłuszne otrzymywanie mandatów za brak biletów parkingowych pod sieciami sklepów. O sprawie alarmował również UOKiK, który przyznał, że klienci sklepów narzekają na brak klarownych informacji dotyczących pobierania i umieszczania biletów za szybą samochodu; niejasne są również informacje dotyczące reklamacji. Czasami kontroler biletów może także uznać, że biletu nie ma (mimo, że bilet był, ale znajdował się w niewidocznym miejscu).
Każda osoba, która otrzymała mandat za brak biletu parkingowego, ma jednak prawo odwołać się od decyzji o ukaraniu mandatem. Odwołanie należy złożyć w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania na adres wskazany w wezwaniu lub w regulaminie danego parkingu.
W odwołaniu należy podać informacje takie, jak:
- data wezwania i jego numer,
- data zdarzenia,
- dane osoby składającej odwołanie,
- numer rejestracyjny auta,
- skan biletu parkingowego lub skan paragonu (jeżeli w momencie otrzymania mandatu dana osoba wykonywała zakupy w sklepie),
- krótki opis sytuacji,
- wyraźne żądanie anulowania mandatu.
Jeżeli po złożeniu odwołania otrzymamy negatywną odpowiedź i mandat nie zostanie anulowany, mimo wyraźnych przesłanek mówiących o tym, że nie powinniśmy byli go otrzymać, to wówczas możemy złożyć skargę do Rzecznika Praw Konsumenta. W skardze należy dokładnie opisać całą sytuację, dołączyć dokumenty potwierdzające nasze uzasadnienie oraz dołączyć korespondencję z daną firmą.
Klienci Lidla nie zawsze muszą pobierać bilet z parkomatu i umieszczać go za szybą w samochodzie. Osoby, które posiadają aplikację APCOA Flow, mogą to zrobić z poziomu aplikacji. Wystarczy dodać w aplikacji swój samochód, podać jego numer rejestracyjny, zaznaczyć czas parkowania i potwierdzić sesję. Wówczas aplikacja uwzględnia darmowy czas postoju, a po jego upływie nalicza stosowną opłatę.
WB