Opolszczyzna liderem pod względem tempa wzrostu cen w sklepach

Aż o 18,9 proc. urosły w maju w stosunku rocznym ceny w sklepach detalicznych w województwie opolskim - czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl. Niewiele lepiej było w województwie łódzkim - 18,4 proc. oraz wielkopolskim 18,1 proc.

Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy

Takie dane płyną z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych", przeprowadzonego przez UCE Research i Wyższe Szkoły Bankowe. W sklepach w całej Polsce było drożej średnio o 16,7 proc. rdr niż rok wcześniej. Tak wynika z analizy blisko 24 tys. cen detalicznych z prawie 40 tys. sklepów należących do 63 sieci handlowych, w tym obecnych w całej Polsce dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience i cash&carry.

Reklama

- Rynek cen w województwie opolskim jest specyficzny, gdyż wiele pochodzących stąd osób pracuje w Niemczech bądź w innych krajach Unii Europejskiej. Przekłada się to na bardzo wysokie podwyżki, gdyż portfele opolskich rodzin są znacznie zasobniejsze aniżeli mieszkańców innych województw. Opolanie zawsze więcej wydają niż np. mieszkańcy województwa podkarpackiego czy małopolskiego. Natomiast w łódzkim i wielkopolskim wzrost cen w poprzednich miesiącach był wolniejszy niż w innych częściach Polski, dlatego ostatnio najszybciej przyspieszył - mówi dr Rafał Parvi z Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu.

Województwa mniej zamożne

Najmniejsze wzrosty cen w maju zaobserwowano w województwie podkarpackim - 13,8 proc. W podlaskim ten wynik wyniósł 16,1 proc, a w świętokrzyskim 16,5 proc.

Jak wyjaśnia Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, te województwa należą do biedniejszych części Polski. Retailerzy mają świadomość tego, że każda podwyżka może skutecznie zmniejszyć sprzedaż. Ponadto warto pamiętać o tym, że jeszcze kilka miesięcy temu w województwie podlaskim ceny podstawowych artykułów były obniżane w ramach pomocy uchodźcom, co prawdopodobnie wyhamowało skokowe wzrosty.

- Są to raczej regiony mniej zamożne, więc w sytuacji ogólnego wzrostu cen, spadł popyt na droższe produkty.  Nadto - ostatnimi czasy - nastąpił w tej części Polski znaczący napływ uciekinierów wojennych, także kierujących się ku produktom tańszym. Owszem ogólne quantum popytu wzrosło, ze względu na zwiększoną liczbę transakcji sklepowych, ale wartość koszyka i poziom uśrednionych cen musiał się obniżyć, wskutek kupowania rzeczy tańszych. Poza tym pandemia i wojna tłumią aktywność turystyczną, ważną dla podkarpackiego i południa kielcczyzny, więc chcąc przeżyć, sklepy muszą luzować ceny, bo po prostu odstraszą klientów - tłumaczy dr Maria Andrzej Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Różnice mogą się pogłębiać

Dr Parvi podkreśla z kolei, że mieszkańców południowo-wschodniej Polski może być niebawem nie stać na radzenie sobie z kolejnymi podwyżkami cen. Nie będą więc dokonywać zakupów, tak jak w poprzednich latach, przy gwałtownym wzroście cen. Poza tym w kolejnych miesiącach różnica między poszczególnymi regionami może się pogłębiać.

Co ważne, biorąc pod uwagę województwa mocno rozwinięte gospodarczo i społecznie, widać, że np. w mazowieckim, dolnośląskim i śląskim ceny wzrosły średnio o 16,7 proc., czyli tak jak ogólnie na terenie całego kraju. Jak zaznacza prof. Stanisław Flejterski z Wydziału Ekonomicznego w Szczecinie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na podobne ceny ma wpływ zbliżony poziom rozwoju i zamożności mieszkańców poszczególnych województw. Oddziałuje na nie też polityka sieci handlowych w zakresie nabywania poszczególnych towarów oraz poziom marż.

- W województwach wysoko rozwiniętych gospodarczo, gdzie cena bazowa z maja 2021 roku była wyższa, tempo wzrostu wydaje się teraz niższe. Istotne czynniki to wysoki poziom urbanizacji oraz duża liczba supermarketów i hipermarketów. Konkurencyjność i nasycenie rynku sklepami umożliwia dużym dostawcom, dobrze zorganizowanym pod względem zakupów i dostaw, uelastycznić politykę cenową, dzięki której mogą stosować miejscowe oferty promocyjne, nie ponosząc strat dla całej działalności - komentuje Edyta Wojtyla z WSB w Poznaniu.

***

(śródtytuły od redakcji)

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Zobacz również:

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: ceny żywności | drożyzna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »