Pięciu chętnych na dostawę systemu IT

PZU, którym kieruje Zdzisław Montkiewicz, już drugi raz chce wybrać nowy system informatyczny. Wcześniejszy konkurs unieważniono po niemal rocznym postępowaniu przetargowym.

PZU, którym kieruje Zdzisław Montkiewicz, już drugi raz chce wybrać nowy system informatyczny. Wcześniejszy konkurs unieważniono po niemal rocznym postępowaniu przetargowym.

Jeszcze do 14 lutego PZU czeka na składanie wstępnych ofert na informatyzację grupy. Wiadomo już, że propozycje złoży przynajmniej pięć konsorcjów, a faworytami będą Prokom z CSC oraz IBM z TIA. Właściwy przetarg PZU ogłosi do końca marca, a system wybierze na początku wakacji.

Do piątku PZU, największa polska firma ubezpieczeniowa, czeka na przedstawienie koncepcji informatyzacji grupy. Wstępne oferty złoży przynajmniej pięć konsorcjów firm IT, z których trzy będą rywalizować we właściwym przetargu.

- Prawdopodobnie zostanie on ogłoszony w marcu. Potrzebujemy około półtora miesiąca na zbadanie wstępnych ofert - mówi Tomasz Fil, rzecznik PZU.

Reklama

Wybór systemu ma nastąpić w wakacje. Wartość samego przetargu jest oceniana na ponad 500 mln zł, a wraz z dodatkowymi pracami i dostawą sprzętu na około 1 mld zł.

Zaskakujące konsorcja

PZU podchodzi do wyboru nowego systemu IT po raz drugi. Poprzedni przetarg został unieważniony w wakacje 2002 r., gdyż dotyczył samej spółki PZU (teraz całej grupy). Faworytem do zwycięstwa w obecnym konkursie jest Prokom, największa polska firma informatyczna, która utrzymuje obecny system do obsługi ubezpieczeń majątkowych PZU. Szanse gdyńskiego integratora są tym większe, że startuje w przetargu w konsorcjum z amerykańskim Computer Sciences Corporation.

- CSC był uważany za faworyta w poprzednim, unieważnionym przetargu. Teraz ma za partnera Prokom, który utrzymuje obecny system. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś mógł wygrać z takim konsorcjum - mówi osoba zbliżona do przetargu.

Partnerstwo CSC z Prokomem jest dość zaskakujące, gdyż w ubiegłorocznym konkursie CSC startował z Computerlandem, największym rywalem Prokomu w Polsce.

- Tym razem CL zdecydował się wystartować z niemieckim SAP - mówi nasz informator.

Jednak większe szanse niż Computerland - na pomieszanie szyków Prokomowi i CSC - ma IBM, który w tym rozdaniu startuje z niemieckim TIA.

- W poprzednim konkursie ocena systemu TIA przez komisję przetargową była przynajmniej tak dobra jak CSC. Te dwie firmy miały właściwie równe szanse na zwycięstwo - mówi nasz informator.

W poprzednim konkursie TIA startowało z Accenture, który teraz także złożył ofertę, ale z innym systemem.

Stawkę oferentów zamyka powiązany kapitałowo z Prokomem Softbank, który prawdopodobnie wystartuje z brytyjską firmą Sherwood (podobnie jak w poprzednim przetargu). System Sherwood o nazwie Amarta działa już w PZU Życie, jednak w obecnym przetargu obserwatorzy nie dają temu konsorcjum większych szans na zwycięstwo.

Znacząca wartość

Informatyzacja PZU ma polegać na centralizacji wszystkich systemów grupy w oparciu o nowy system. Szacunki na temat wartości przetargu są mocno rozstrzelone, a ich sens podważany przez większość specjalistów. Oferty w poprzednim przetargu sięgały, według informacji "PB", od 500 do 700 mln zł. Obecnie powinny być wyższe, gdyż przetarg ma szerszy zakres, mówi się więc nawet o 1 mld zł. Specjaliści sądzą jednak, że kontrakt ogólny nie będzie zawierał tak dużych kwot.

- Można ocenić wartość licencji, ciężko jednak oszacować całość wdrożenia. Tak czy inaczej będzie to jeden z największych projektów informatycznych w Polsce o bezcennym dla zwycięzcy znaczeniu. Taki klient jak PZU to zagwarantowane przychody na kilka lat - ocenia przedstawiciel jednej z informatycznych firm.

Podobnie mówi się o trwającym obecnie przetargu na dostawę systemu scentralizowanego dla największego polskiego banku - PKO BP. Te dwa konkursy są uważane za najważniejsze i najbardziej wartościowe w 2003 r. Podobnie jak w przypadku PZU, o PKO BP także walczą trzy największe polskie firmy integracyjne - Prokom, CL i Softbank.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | "Drugi raz" | konsorcjum | przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »