Płatności telefonem BLIK w kolejnych bankach
Powiększy się grupa banków oferujących płatności telefonem BLIK. Najszybciej dołączy do niej BGŻ BNP Paribas, który udostępni tę usługę pod koniec tygodnia wraz z "odpaleniem" nowej aplikacji mobilnej. Z naszych ustaleń wynika, że już od najbliższego piątku. Nieco później, bo prawdopodobnie na przełomie roku, z płatności BLIK będą mogli korzystać też klienci Raiffeisen Polbank.
Wciąż jednak tej usługi nie będzie w Pekao, drugim co do wielkości banku rynku, który w tym tygodniu zaprezentuje nową aplikację mobilną, ale bez BLIK-a.
Wprowadzenie tego typu płatności zapowiadały również Credit Agricole oraz Eurobank, jednak na razie nie podają żadnych terminów.
Przypomnijmy, że BLIK jest polskim systemem płatności telefonem, który powstał na bazie aplikacji IKO - autorskiej technologii PKO BP. Jego operatorem jest spółka Polski Standard Płatności, powołana kilka lat temu przez sześć banków, ale system jest otwarty na innych uczestników.
Obecnie ma go już większość instytucji oferujących usługi dla klientów indywidualnych: Alior, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, a także Getin Bank, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe. Spółka PSP, operator BLIK-a szacuje, że tę usługę w aplikacjach bankowości mobilnej ma około 70 proc. wszystkich klientów polskich banków.
Użytkownicy najczęściej wykorzystują go do wypłat gotówki z bankomatów oraz płatności w sklepach internetowych. Dla każdej transakcji generowany jest jednorazowy, sześciocyfrowy kod, który można wykorzystać tylko przez dwie minuty. Klient potwierdza ją w swojej aplikacji mobilnej. Metoda jest nie tylko szybka, ale i bezpieczna.
Część "blikowych" banków udostępniło usługę natychmiastowych przelewów na numer telefonu, bez użycia numerów rachunków. Obecnie z tej usługi mogą korzystać klienci Millennium, ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. Limity ilościowe i kwotowe dla transakcji mobilnych BLIK ustalane są indywidualnie przez banki.
BLIK umożliwia także płatności w sklepach tradycyjnych, ale w obecnej wersji czyli przy konieczności wpisywania sześciocyfrowego kodu, pod względem wygody ustępuje płatnościom zbliżeniowym kartą czy telefonem. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku przy użyciu BLIK-a przeprowadzono łącznie prawie 13 milionów transakcji.
Monika Krześniak-Sajewicz