Poczta Polska i MSW idą na wojnę z oszustami

Poczta Polska razem z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych idzie na wojnę z oszustami. MSW przygotowało specjalne materiały, które za pośrednictwem Poczty Polskiej trafią do osób starszych.

Jest to dostępny w placówkach pocztowych plakat oraz ulotka informujące o działaniach przestępców - powiedział Grzegorz Karpiński, wiceminister spraw wewnętrznych podczas konferencji ingerującej wspólną akcję MSW, Policji i Poczty Polskiej. Jej celem jest ostrzeżenie przed kradzieżami "na wnuczka" i "na policjanta".

W toruńskiej placówce Poczty Polskiej odbyła się dziś konferencja inaugurująca kampanię informacyjną, przestrzegającą seniorów przed oszustami działającymi metodami "na wnuczka" i "na policjanta". W spotkaniu wzięli udział wiceminister Grzegorz Karpiński, Dyrektor Regionu Sieci Bydgoszcz Poczty Polskiej Katarzyna Wieniecka oraz Komendant Miejski Policji w Toruniu insp. Antoni Stramek.

Reklama

Wiceszef MSW poinformował, że Ministerstwo, Policja i Poczta Polska, w ramach działań profilaktycznych, podpisały specjalne porozumienie. Opracowując akcję informacyjną, MSW z pomocą Komendy Stołecznej Policji, przygotowało 4,5 tys. plakatów i 225 tys. ulotek dotyczących metod "na wnuczka" i "na policjanta".

Materiały zostały przekazane do 4 500 placówek pocztowych w całym kraju (po 1 plakacie i 50 ulotek na placówkę). Plakaty są eksponowane w widocznych miejscach na terenie obiektów, a ulotki rozdawane przez pracowników poczty starszym osobom.

- Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. kradzież "na policjanta". Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od osób starszych - ostrzegł wiceminister Grzegorz Karpiński.

Dodał, że statystycznie w trakcie jednego przestępstwa, ofiary oszustw "na wnuczka" lub "na policjanta" tracą ponad 11 tys. złotych.

- Najwyższa strata poniesiona do tej pory sięgnęła kwoty 370 tys. złotych - powiedział podczas konferencji wiceminister Grzegorz Karpiński.

- Poczta Polska jako operator narodowy zawsze wspiera akcje, które dotyczą dbałości o bezpieczeństwo swoich klientów. Jesteśmy instytucją zaufania publicznego a nasz unikalny kontakt z klientem pozwala lepiej niż innym rozpoznawać ich potrzeby i dostrzegać ewentualne zagrożenia. Pocztowcy niejednokrotnie udowodnili, że los ich klientów nie jest im obojętny. Sami często przyczyniali się do wykrywania przestępstw przeciwko mieniu osób starszych - powiedziała Katarzyna Wieniecka, dyrektor Regionu Sieci Poczty Polskiej w Bydgoszczy.

Wiceszef MSW podkreślił, że w przypadku tego rodzaju przestępstw, najskuteczniejsza jest profilaktyka.

- Zwracam się również z apelem do rodzin i opiekunów osób starszych, aby poinformowały swoich bliskich, że Policja nigdy nie prosi o pieniądze na prowadzenie swoich działań. To najprostszy i najskuteczniejszy sposób, aby uchronić je przed ryzykiem utraty oszczędności - podkreślił wiceminister Grzegorz Karpiński.

Policja stale informuje o zagrożeniu, na jakie oszuści narażają osoby starsze. Z policyjnych informacji wynika, że coraz więcej osób jest świadomych zagrożenia. Dzięki temu coraz częściej przestępcom nie udaje się oszukać kolejnych osób, do których telefonują i usiłują wyłudzić pieniądze.

W pierwszym półroczu 2015 roku policjanci odnotowali 1 572 próby wyłudzenia pieniędzy tą metodą. W ponad tysiącu zakończyło się to na usiłowaniu. Dokonano 562 oszustw, w tym "na policjanta" - 401, a "na wnuczka" - 161. Łączne straty wyniosły ponad 17,5 mln. Złotych. Zatrzymano 137 sprawców.

Dowiedz się więcej na temat: oszustwa | Polskie | Poczta Polska | MSW | oszustwo na wnuczka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »