Reklama

Polacy na Wielkanoc planują więcej wydać. Ale częściej niż rok temu będą szukać promocji

W tym roku konsumenci przeważnie wydadzą na wielkanocne zakupy spożywcze 300-400 zł. W zeszłym roku była to wartość 200-300 zł. Do tego widać, że przybyło 5 proc. osób, które chcą kupować głównie w promocjach. Z badania również wynika, że obecnie dla Polaków będzie liczyć się przede wszystkim cena, jakość oraz promocja. Znaczenie tych kwestii wzrosło odpowiednio o 6, 5 i 9 proc. Ponadto o niecałe 4 proc. więcej klientów ruszy do sklepów z gotowymi listami zakupów.

Jak wykazało badanie "INTENCJE ZAKUPOWE POLAKÓW - Wielkanoc 2020 vs 2021", zrealizowane przez UCE RESEARCH, Polacy najczęściej planują zainwestować w świąteczne zakupy  spożywcze 300-400 zł - 24 proc. (rok wcześniej - 23 proc.). Kwotę 200-300 zł chce wydać 22 proc. konsumentów (poprzednio - 29 proc.), a 400-500 zł - 18 proc. (w 2020 roku - 13 proc.). Do 200 zł przeznaczy 8 proc. (rok temu - 15 proc.). 500-600 zł deklaruje 8 proc. badanych (wcześniej - 5 proc.), a powyżej 600 zł - 6 proc. (poprzednio - 3 proc.). 11 proc. ankietowanych jeszcze nie podjęło decyzji (wynik rok do roku bez zmian). Z kolei dla 4 proc. nie ma to znaczenia (poprzednio - 3 proc.).

Reklama

- Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego, jakie nastąpiły pod wpływem pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze kwoty wydawane na towary nieżywnościowe i usługi, brak możliwości konsumpcji w restauracjach, a także wzrost cen niektórych produktów to czynniki sprzyjające podnoszeniu wartości zakupów - tłumaczy Mariusz Dziwulski z Zespołu Analiz Sektorowych Banku PKO BP.

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

Z kolei ekonomista Marek Zuber przekonuje, że nastroje konsumentów są naprawdę złe. Polacy mają świadomość tego, że wszystko drożeje, a tarcze antykryzysowe wkrótce będą się kończyły. Jednak przy okazji świąt ludzie chcą odreagować pandemiczne stresy, m.in. konsumując bardziej wyszukane potrawy, zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili wyjątkowo skromnie.  

- Obecnie wyniki badania trzeba przyjmować z dużą rezerwą. Jeśli przed świętami pogorszy się sytuacja pandemiczna i zostaną wprowadzone nowe restrykcje gospodarcze lub ograniczenia w przemieszczeniu się, to konsumenci mogą jednak zmniejszyć swoje wydatki. Jeżeli nic negatywnego się nie wydarzy, to faktycznie będą chcieli wynagrodzić sobie poprzednie skromne święta i wtedy zrobią większe zakupy. Jednak już  teraz widać, że raczej trzeba się nastawić na ten pierwszy scenariusz - przewiduje Krzysztof Zych, główny analityk UCE RESEARCH.

Podobnie jak przed poprzednią Wielkanocą, Polacy chcą zrobić zakupy w promocjach. Raczej tak planuje 43 proc. badanych, a jest o tym przekonanych 45 proc. ankietowanych (w zeszłym roku - odpowiednio 46 i 37 proc.). Oznacza to, że nieznacznie przybyło osób stawiających na rabaty. W ocenie Marcina Lenkiewicza, wieloletniego eksperta rynku retailowego, z roku na rok konsumenci stają się coraz bardziej rozważni i pragmatyczni. I to badanie wyraźnie to pokazuje.  

- Sklepy przyzwyczaiły ludzi do promocji, odbudowując kolejne okresy ograniczeń. A konsumenci pilnują swoich wydatków, bo czasy są niepewne. Jeśli tylko mogą oszczędzać, robią to. Natomiast zwiększony o 5 proc. odsetek Polaków korzystających z promocji jest niewielki - uważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia "Forum Dialogu Gospodarczego".

Polacy, podobnie jak w zeszłym roku, będą szukać promocji głównie w gazetkach online. Dopiero na drugim miejscu zostały wskazane półki sklepowe, na trzecim - gazetki papierowe, a dalej - strony internetowe samych sklepów. To ewidentnie pokazuje, że publikacje gazetkowe wciąż są najważniejsze w kwestii poszukiwania rabatów.

- Gazetki prezentują najlepsze okazje i nowości produktowe. A w czasach pandemii nowe technologie zaczęły ten proces bardziej wspierać. Dają jednocześnie dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich aktualnych możliwości. Konsument ma poczucie, że dzięki tego typu publikacjom kontroluje swoje decyzje zakupowe. Wzrost zainteresowania tego typu publikacjami można zauważyć również na większości rynków europejskich - mówi Marcin Lenkiewicz.

Badani zapewniają, że najbardziej liczy się dla nich cena, jakość i promocja. Mniej ważne są takie kwestie, jak dostępność i marka oraz opinie rodziny czy znajomych. Zestawienie zamyka reklama. Do tego widać, że cena, jakość i promocja wzrosły rok do roku na znaczeniu - odpowiednio o 6, 5 i 9 proc. Z kolei dostępność spadła rok do roku o 16 proc. Marka i reklama jest na tym samym poziomie.

- Cena, jakość i promocja to klasyka. Te kwestie zawsze się liczą, a przed świętami szczególnie, bo kupuje się więcej. Pozostałe czynniki to formy swoistej gwarancji dla głównych kryteriów, np. marka - dla jakości, w tym dla prestiżu. Reklama zaś to wskazówka i sprawa wstępnej oceny nabytku z danej kategorii świątecznej - stwierdza dr Faliński.

Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl

Ponadto z badania wychodzi, że w tym roku Polacy znowu ruszą do sklepów z wcześniej przygotowanymi listami zakupów. Zdecydowanie tak zamierza 67,9 proc. respondentów (w 2020 roku - 59,4 proc.), a raczej w ten sposób planuje 26 proc. ankietowanych (rok wcześniej - 30,7 proc.). Zatem różnica rok do roku jest na niewielkim poziomie.

- Pomimo mniejszej obawy związanej z przebywaniem w sklepie w czasie pandemii, zakupy FMCG stały się bardziej planowane. Sporządzenie listy pomaga zarządzać wydatkami. Dla przykładu warto powiedzieć, że aplikacje, na podstawie których z poziomu gazetki można ją przygotować, biją rekordy popularności. Pozwalają bowiem np. na dzielenie się celami zakupowymi z członkami rodziny i to wiele ułatwia - podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26.02-01.03.2021 r. metodą CAWI przez UCE RESEARCH na reprezentatywnej próbie 1118 dorosłych Polaków.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »