Polacy ruszyli na sklepy

Wyższe płace i promocje zachęcają do coraz większych zakupów. Przedsiębiorcy uwierzyli w trwałość dobrej koniunktury, większości branż liczą na lepsze wyniki w 2007 roku. Dobra koniunktura utrzyma się w czwartym kwartale i wzrost gospodarczy wyniesie 5,5-5,7 proc.

Gospodarkę w kolejnych miesiącach będą napędzały inwestycje i konsumpcja prywatna. Natomiast eksport netto ucierpi z powodu spowolnienia w państwach strefy euro i gospodarce światowej. Dobra koniunktura powinna utrzymać się w 2007 roku, choć druga połowa roku może przynieść spowolnienie dynamiki gospodarczej. Szacujemy, że wzrost PKB w 2007 roku wyniesie 5,5 proc. - mówi Lars Christensen, ekonomista Danske Banku w Kopenhadze

FUNDUSZE INWESTYCYJNE

Rekordowy koniec roku i dobre perspektywy na 2007 rok

Cezary Burzyński
prezes PZU TFI

Grudzień dla całej branży funduszy inwestycyjnych będzie wyjątkowo pracowity. Zarządzający walczą o to, by wyniki za rok 2006 były jak najlepsze. W przypadku naszej firmy szczególnym zainteresowaniem klientów cieszy się fundusz małych i średnich spółek. Inwestorzy nastawieni są bardzo optymistycznie co do perspektyw wzrostu tego sektora rynku. Jeśli chodzi o wyniki inwestycyjne i wartość sprzedaży, ostatnie miesiące są rekordowe. Jeżeli rynek kapitałowy nie zostanie zaskoczony jakimś trudnym dzisiaj do przewidzenia negatywnym wydarzeniem, to dobra koniunktura powinna utrzymać się do końca roku. Rok 2007 dla branży będzie podobny do mijającego. Oczywiście nie można wykluczyć większych wahań na rynku akcji, ale inwestorzy nie powinni gwałtownie na nie reagować, ponieważ otoczenie ekonomiczne, w jakim działają polskie fundusze, jest stabilne.

BUDOWNICTWO

Brak pracowników może zahamować ożywienie

Janusz Zaleski
wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Budownictwo jest działalnością sezonową. Za oknem mamy temperaturę dodatnią, dlatego są wszelkie warunki, by wykonywać roboty budowlane, przygotowywać obiekty do ewentualnego zamknięcia na zimę. Grudzień będzie więc dla branży dobry, o ile nie wystąpią katastrofalne mrozy. Mogą pojawić się też kłopoty z dostawą materiałów budowlanych. Docierają do nas sygnały, że na rynku brakuje kruszyw. Również przyszły rok zapowiada się optymistycznie. Rynek wyraźnie się ożywił. Większość firm przynajmniej w 80 proc. ma zamknięte portfele zleceń. Są firmy, które nawet nie przyjmują kolejnych zamówień. Jedyną przeszkodą w realizacji kontraktów i wykorzystaniu środków unijnych może być problem zatrudnienia. Obecnie sytuacja jest katastrofalna. Firmom budowlanym brakuje około 250 tys. pracowników.

PALIWA

Konkurencja się zaostrzy, więc ceny pozostaną na tym samym poziomie

Halina Pupacz
prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych

Jeśli nie dojdzie do geopolitycznych zaburzeń i zima okaże się stosunkowo łagodna, ceny paliw na początku przyszłego roku utrzymają się na obecnym poziomie.

Grzegorz Zambrzycki
prezes J&S Energy

Czwarty kwartał jest szalony. Wszystkie firmy paliwowe zostały zmuszone do odkładania rezerw strategicznych w chwili najwyższej konsumpcji i największego zapotrzebowania na paliwa w okresie jesiennych prac rolnych. Efektem były braki oleju napędowego i burza cenowa na rynku. Natomiast pierwszy kwartał 2007 roku powinien być już spokojny. Nie należy oczekiwać zmian na rynku, tym bardziej że zmieniające się ceny ropy na rynkach światowych nie wpływają znacząco na ceny detaliczne zarówno oleju napędowego, jak i benzyn. Fantastyczne są za to marże rafineryjne. Pierwszą poważną zmianą może być włączenie rafinerii w Możejkach w strukturę Orlenu. Jeśli zacznie stamtąd napływać paliwo, staniemy się świadkami dużej konkurencji pomiędzy Orlenem a Lotosem w północno-wschodniej części Polski. Nadwyżki paliw mogą się także pojawić w innych częściach kraju, co mogłoby się przełożyć na ceny.

GAZ <BR/>
Wzrost kursu złotego osłabi spodziewany wzrost ceny

Bogdan Pilch
dyrektor polskiego przedstawicielstwa Gas de France

Wisiało nad nami zagrożenie perturbacji w dostawach, na szczęście zostało zażegnane. Nie musimy się więc martwić, że zabraknie nam gazu. Ale o postępach w dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia nie można nic dobrego powiedzieć. Sądzę, że jeszcze przez jakiś czas w tej sprawie będzie się toczyć jałowa dyskusja. Podwyżka cen gazu wcale nie jest przesądzona. Stabilizacja cen ropy oraz umocnienie złotego w stosunku do dolara mogą skompensować podwyżki cen w imporcie. Jeśli gaz zdrożeje, to raczej minimalnie - do 5 proc.

MEDIA

Czwarty kwartał lepszy od trzeciego, a 2007 rok będzie jeszcze lepszy

Maciej Chodorowski
dyrektor działu badań i rozwoju CR Media Consulting

Grudzień, a także cały czwarty kwartał, będzie dla mediów zdecydowanie lepszy niż trzeci kwartał. Wydatki na promocję wzrosły w nim zaledwie o 3,4 proc. Choć zwolnienie było oczekiwane, to jednak jego skala zaskoczyła. Do końca roku będzie więc znacznie lepiej - wydatki reklamowe w IV kwartale wzrosną o blisko 10 proc. w stosunku do roku poprzedniego, na co wpływ mają m.in. wydatki partii politycznych na samorządową kampanię wyborczą. Cały rynek reklamy w tym roku wzrośnie o 9,9 proc., do 6,0 mld zł. Najniższą dynamikę wzrostu przychodów reklamowych obserwujemy w prasie, natomiast największym wzrostem może pochwalić się internet - nakłady reklamowe wzrosną tutaj o blisko 50 proc. Sieć w najbliższych dwóch latach zdecydowanie zyska na znaczeniu kosztem telewizji i prasy. W przyszłym roku, w związku z dobrymi prognozami gospodarczymi, rynek reklamy będzie zwiększał swoją wartość.

Mamy wzrost inwestycji, rośnie znaczenie popytu krajowego, zapowiada się dalsza liberalizacja w telekomunikacji, poczcie, energetyce, transporcie kolejowym i lotniczym, wzrasta konkurencja w sektorach usługowych. Wszystko to będzie miało wpływ na większą aktywność reklamodawców. W przyszłym roku rynek reklamy może więc urosnąć o 9,1 proc., do 6,54 mld zł.

Tomasz Kurzewski
prezes Zarządu ATM Grupa

Koniunktura branży producenckiej jest dość dobra. Koniec roku 2006 to świetny okres dla wszelkich produkcji kinowych i telewizyjnych. Wydatki na reklamę są wysokie, co przekłada się na wielkość zleceń, a docelowo na ich wartość. Nadto widać duże zainteresowanie zagranicznych konsorcjów medialnych naszym rynkiem telewizyjnym i gotowość do zaangażowania kapitałowego, co oznacza wzrost konkurencji między stacjami. To wszystko ma wpływ na rosnącą kondycję runku producenckiego w naszym kraju. Możemy pokusić się więc o postawienie tezy, że rok 2007 będzie relatywnie lepszy niż kończący się 2006. Wydają się też prawdopodobne konsolidacje na rynku.

ENERGETYKA

Branżę czeka boom inwestycyjny

Włodzimierz Dyrka
prezes Energomontażu-Północ

Perspektywy Energomontażu-Północ na przyszły rok są bardzo dobre. W 2007 roku spodziewamy się wzrostu przychodów i zysku. Branże, w których działamy, budownictwo przemysłowe i remonty dla energetyki, przemysłu petrochemicznego oraz przemysł offshore (wydobycie spod dna morskiego ropy naftowej i gazu) czeka w najbliższych latach boom inwestycyjny. Szacuje się, że do końca 2010 roku wartość inwestycji i remontów w samej tylko polskiej energetyce przekroczy 20 mld zł. Ogromne inwestycje w elektrownie planują również Niemcy.

TELEKOMUNIKACJA

Pora na drugi telefon dla każdego Polaka

Kuba Pancewicz
dyrektor generalny Nokia Poland

Odnotujemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Spodziewam się, że w całym 2006 roku w Polsce zostanie sprzedanych nawet 9 mln telefonów komórkowych, z czego znaczną część kupią osoby zmieniające telefon. Jeśli sieci komórkowe utrzymają dotychczasowe tempo pozyskiwania klientów, to penetracja mierzona liczbą kart SIM może dojść w tym roku do 100 proc.

FARMACJA

Promocje nakręcają wzrost sprzedaży leków

Andrzej Górski
prezes Polfy Grodzisk

Grudniowe wyniki najbardziej zależą od tego, kiedy zostaną ogłoszone nowe listy leków refundowanych. Czekają na to hurtownie i apteki, a ponieważ minister zdrowia zapowiedział, że na nowych listach pojawi się dużo tanich leków generycznych, to powstrzymują się od większych zakupów i robienia zapasów leków, które mogą się później okazać droższe. Taka sytuacja powtarza się już kolejny rok z rzędu. Liczę jednak, że mimo wszystko sprzedaż w grudniu tego roku będzie o kilkanaście procent wyższa niż rok temu, bo nauczeni doświadczeniem przygotowaliśmy bardziej atrakcyjne promocje sprzedażowe.

KOSMETYKI

Grudzień jest zawsze najlepszym miesiącem w roku dla branży

Wojciech Inglot
właściciel firmy kosmetycznej Inglot

Grudzień to dla nas najważniejszy miesiąc w roku, bo większość sprzedaży realizujemy we własnej sieci sklepów. Dla tych, którzy korzystają z innych sieci, ważniejszy jest pewnie listopad, kiedy zawiera się przedświąteczne kontrakty handlowe. W grudniu realizujemy około 12 proc. rocznych obrotów. W tym roku będzie jeszcze lepiej, bo nasza sieć już zwiększyła się o 30 placówek. W grudniu otworzymy jeszcze dwie. Zdjęcie akcyzy od 1 grudnia nie będzie mieć wpływu, bo sprzedajemy towary opodatkowane jeszcze w listopadzie.

TRANSPORT

Koleje zyskują nowych pasażerów

Czesław Warsewicz
prezes PKP Intercity

Od czerwca notujemy stabilny wzrost przewozów, m.in. dzięki intensywnej kampanii promocyjnej bardzo dobry był także październik. Grudzień zwykle jest lepszym miesiącem niż poprzednie, jesienne. Spodziewam się, że w ostatnim miesiącu roku przewieziemy 900 tys. pasażerów, czyli około 80-90 tys. osób więcej niż w grudniu 2005 roku. Żeby poprawić przewozy, szykujemy różne specjalne oferty, w grudniu wchodzi także nowy rozkład jazdy.

Reklama

Notowali KK, HT, czu, t.św, MF, bed, ADW, maj

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: sklepy | promocje | budownictwo | firmy | dobra koniunktura | wydatki | reklamy | koniunktura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »