Polacy szaleją na zakupach w sieci. Wydajemy krocie
Czym kierujemy się podczas urządzania mieszkania czy domu? Najwięcej, bo ok. 58 proc. wskazań dotyczyło użyteczności i praktyczności, 48 proc. - ceny wyposażenia. Z kolei ok. 47 proc. - trwałości i jakości. Polacy szaleją na zakupach w sieci. W internecie kupujemy wciąż więcej i więcej.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez SW Research dla Allegro, prawie 84 proc. Polaków zdecydowało się na metamorfozę wnętrz w ostatnich 18 miesiącach. Prawie 22 proc. przyznało, że przeprowadzone zmiany były znaczące.
Czym zatem kierujemy się podczas urządzania mieszkania czy domu? Najwięcej, bo ok. 58 proc. wskazań dotyczyło użyteczności i praktyczności, 48 proc. - ceny wyposażenia. Z kolei ok. 47 proc. - trwałości i jakości. Podobne odpowiedzi padały w przypadku ogrodów lub balkonów - aż 80 proc. badanych skusiło się w ostatnich miesiącach na zmiany. W tym wypadku jednak, jako kluczowy czynnik, szczególnie ważny podczas urządzania ogrodu lub balkonu, została wskazana łatwość utrzymania (62,9 proc.), walory estetyczne (50,4 proc.) oraz odporność roślin na szkodniki i warunki pogodowe (42 proc. badanych). Na kolejnych miejscach znalazły się cena (35 proc.) oraz funkcjonalność pod kątem posiadania zwierzęcia domowego (16,7 proc.).
Widać również duże zainteresowanie zakupami online w kategorii "home & garden". W tym segmencie od początku 2021 roku do końca października sprzedanych zostało ponad 300 milionów produktów. Oznacza to, że średnio każdego dnia, co minutę, do koszyka dodawane było prawie 695 przedmiotów!
Największą popularnością cieszyły się takie segmenty, jak dekoracje i ozdoby, zastawy stołowe, akcesoria kuchenne. Co ciekawe, bardzo wzrosło zainteresowanie roślinami. Mogłoby się wydawać, że dział ten jest bardzo trudny do zagospodarowania w handlu online, a jednak - zainteresowanie jest olbrzymie. W zaledwie 9 miesięcy tego roku sprzedanych zostało ponad 13 milionów produktów z kategorii roślin, a bezsprzecznym hitem były monstery.
We wnętrzach królowały trzy style: japandi, boho i artdeco. A ogrodach? Ekologia. Kupujący na platformie najczęściej poszukiwali rozwiązań przyjaznych dla zwierząt, kwietnych łąk czy też domków dla owadów i ptaków. Coraz częściej w aranżacjach ogrodowych pojawią się też rabaty inspirowane naturą, czyli z wykorzystaniem dzikich gatunków z terenu, na którym budowany jest ogród, lub roślin odpornych na suszę. Dodatkowo w ogrodach często wykorzystywane są - podobnie jak kilkadziesiąt lat temu - materiały, takie jak kamienie naturalne, cegły, żwir, stare drewno (lub jego wysokiej jakości imitacje), a także pnie i korzenie drewniane. W naturalnym ogrodzie nie powinno również zabraknąć źródła wody - kamiennych kaskad, stawów, miniaturowych wodospadów.
Mając w pamięci zbliżające się święta, trudno nie wspomnieć o dekoracjach na ten szczególny czas. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research dla Allegro, zaledwie... 4,6 proc. ankietowanych nie przyozdabia swoich wnętrz na święta lub z okazji, takich jak Halloween czy Walentynki. Widać to również po wyszukiwaniach, zwłaszcza tych związanych z Bożym Narodzeniem. Z roku na rok świąteczne zakupy zaczynają się coraz wcześniej. W latach 2019 i 2020 bombki oraz ozdoby choinkowe kupowaliśmy od połowy października, a w 2021.... przez cały rok! Oczywiście latem były to mniejsze liczby, jednak dane pokazują, że zimowe gadżety były poszukiwane w każdym miesiącu. Już w lipcu nowych właścicieli zyskało 5500 sztuk bombek i ozdób świątecznych. A tylko we wrześniu tego roku sprzedanych zostało... aż 27 proc. więcej bombek i choinek niż we wrześniu 2020 roku.
Jak zatem będą wyglądać tegoroczne choinki? Polacy nie odchodzą od klasyki - drzewka w polskich domach będą, jak co roku, biało-złoto-czerwone. W wyszukiwaniach widać również silny powrót do tradycji. Po raz pierwszy częściej poszukiwane są bombki szklane niż plastikowe.
***