Polska: Większy optymizm w kwestiach finansowych przekłada się na wzrost wydatków konsumentów
42 proc. Polaków uważa, że sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego ulegnie poprawie w perspektywie następnych dwunastu miesięcy - to o 17 proc. więcej niż rok temu (wówczas 25 proc. respondentów spodziewało się poprawy sytuacji finansowej).
Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez SMG Insight/YouGov na zlecenie Genworth Lifestyle Protection Insurance, w Polsce, Francji, Niemczech i Hiszpanii. Co więcej, aż 40 proc. Polaków twierdzi, że ich sytuacja finansowa "pozostanie bez zmian", a tylko 16 proc. ankietowanych przewiduje, że "pogorszy się". Polacy są największymi optymistami, jeżeli chodzi o przyszłość finansową - za nimi plasuje się Hiszpania, gdzie 40 proc. osób oczekuje poprawy sytuacji finansowej w horyzoncie kolejnych 12 miesięcy. Kolejne w rankingu są Niemcy (28 proc.) oraz Francja, gdzie panuje największy pesymizm - tylko 17 proc. ankietowanych z optymizmem patrzy w przyszłość finansową swojego gospodarstwa domowego.
Coraz lepsze nastroje w Polsce uwidaczniają się w rosnącej niechęci do ograniczania codziennych wydatków na jedzenie poza domem, podróżowanie oraz wypoczynek. Ankietowani Polacy byli najmniej chętni do ograniczania budżetów wakacyjnych - tylko 32 proc. respondentów planowało oszczędności w tym zakresie w 2015r., podczas gdy w zeszłym roku było to aż 49 proc. Podobne plany na 2015 r. ma 41 proc. Francuzów i Hiszpanów oraz 33 proc. Niemców. Polacy nie zamierzają również ograniczać wydatków na prezenty oraz karnety na siłownię. Tylko 27 proc. osób zdecydowało się zaoszczędzić na prezencie dla bliskiej osoby, w porównaniu z 37 proc. w roku ubiegłym. Liczba osób tnących wydatki na karnety na siłownię spadła z kolei o 10 proc. Jedyna kategoria wydatków, w których ograniczono koszty w większym stopniu niż w zeszłym roku, to transport i paliwo.
Coraz większy optymizm oraz skłonność do ponoszenia wydatków uznaniowych, świadczy o tym, że Polacy nie czynią z odkładania pieniędzy swojego priorytetu.
Zgodnie z wynikami badań, 39 proc. ankietowanych przyznało, że odkłada miesięcznie mniej niż 100 zł. Kolejne 40 proc. oszczędza pomiędzy 100 zł a 500 zł miesięcznie. Tylko 21 proc. dorosłych Polaków może sobie pozwolić na odłożenie więcej niż 500 zł.
Efektem ubocznym niewielkich oszczędności jest to, że jedna trzecia (33 proc.) gospodarstw domowych "miała problemy z płaceniem rachunków na czas", a niemal jedna czwarta (23 proc.) za poważne obciążenie uznała "regulowanie rachunków i zobowiązań kredytowych". 19 proc. respondentów przyznaje, że "nieustannie zmaga się lub zalega z opłatami" każdego miesiąca.
Dimitris Kioukis, dyrektor zarządzający Genworth Lifestyle Protection Insurance w Polsce, powiedział: - Najnowsza ankieta dotycząca nastrojów wśród konsumentów Genworth Consumer Attitude potwierdza coś, co zauważyliśmy trzy lata temu. Polacy porzucają swój "narodowy pesymizm". Od 2012 roku znacznie wzrosła liczba osób, które z optymizmem patrzą w swoją przyszłość finansową. Jeżeli ten trend utrzyma się, w przyszłym roku optymistów powinno być więcej. Na fali coraz większego optymizmu, wydatki uznaniowe w Polsce wzrosły w większości kategorii względem ubiegłego roku. Wyniki ankiety pokazują, że wzrost optymizmu mógł przyczynić się do zepchnięcia kwestii oszczędzania na sam dół listy priorytetów. Takie podejście może mieć negatywne skutki - znaczna liczba ankietowanych ma problemy, aby wytrwać do dnia wypłaty (33 proc.), a niemal co czwarte (23 proc.) gospodarstwo ma trudności z opłaceniem rachunków. Przeprowadzona ankieta wskazuje również na ryzyko, że niektórym osobom nie uda się oszczędzić wystarczająco dużo, by poradzić sobie, gdy stracą pracę, zachorują lub zdarzy się nieszczęśliwy wypadek. Istnieje kilka sposobów, aby przezwyciężyć życie w niepewności i przejąć kontrolę nad swoją sytuacją finansową, choćby poprzez wykupienie ubezpieczenia od niespodziewanej utraty dochodów w związku z bezrobociem, wypadkiem lub chorobą.
Ankietę przeprowadziła SMG Insight/YouGov na zlecenie Genworth LPI w Polsce, Francji, Hiszpanii i Niemczech w czerwcu 2015 r. W Polsce przeprowadzono ankietę wśród 1015 dorosłych osób w wieku do 16 do 60 lat.