PPiHN: wzrosła marża na sprzedaży benzyny
Marża na sprzedaży benzyny Eurosuper95 w ciągu pierwszych 2 miesięcy 2019 roku wzrosła o 84 proc. wobec średniej z 2018 roku i wyniosła 0,31 zł na litrze - podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.
Średnia marża na sprzedaży oleju napędowego wzrosła o 121,8 proc. i wyniosła 0,17 zł.
Tymczaem jak podaje portal wnp.pl ceny na stacjach paliw w Polsce należą do jednych z najniższych w Unii Europejskiej.
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę siłę nabywczą kierowców w poszczególnych państwach okazuje się, że nad Wisłą wcale tanio nie jest. Polsce daleko do liderów pod względem przystępności cen benzyny. Marnym pocieszeniem jest to, że gdzie indziej jest jeszcze drożej, a obywatele mogą sobie pozwolić na mniej.
Zdaniem analityków rynku surowcowego, w Polsce przede wszystkim brakuje konkurencji pomiędzy koncernami na rynku detalicznym.
Większa walka o klienta pozwoliłaby na szybsze spadki cen, gdy benzyna czy diesel w hurcie szybko tanieją (ten proces widać praktycznie tylko na stacjach przy marketach).
Z drugiej strony tak dziwne zachowanie głównych koncernowych graczy rynku detalicznego, jak obecnie, wywołuje niepewność wśród innych sprzedawców paliw i cementuje tendencję utrzymywania wysokich cen najdłużej, jak to tylko możliwe.
Połączenie spółek PKN Orlen, Lotos nie byłoby korzystne - ocenia Janusz Steinhoff.
Nie widzę efektów synergii, które byłyby adekwatne do strat rynkowych - dodał. Jego zdaniem, na fuzję Lotosu i Orlenu nie zgodziłby się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Nie wyobrażam sobie podmiotu, który mając 80 proc. hurtowego rynku paliw, byłby akceptowalny przez UOKiK - powiedział. Zdaniem analityków rynku paliw, taka konsolidacja będzie zagrożeniem, jeśli doprowadzi do stworzenia molocha, który ma rozdmuchany zasób kadrowy, i nieuzasadnione przywileje.