Reklama

Prawo: Zmowa cenowa na rynku odzieży górskiej

Ustalanie cen sprzedaży odzieży marki Alpinus i Campus - to praktyka, którą stosował jej dystrybutor Euromark Polska razem ze swoimi partnerami handlowymi.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożyła na przedsiębiorców karę ponad 58 tys. zł. Jeden z przedsiębiorców skorzystał z programu łagodzenia kar leniency.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, ustalanie cen minimalnych lub cen sztywnych między przedsiębiorcami jest zakazane. Tego rodzaju działań stanowi poważne naruszenie prawa konkurencji. W wyniku takich porozumień, ceny produktów ulegają podwyższeniu z oczywistą szkodą dla konsumenta. Dlatego też każdy z podmiotów gospodarczych powinien podejmować swoje decyzje cenowe w oparciu o własny rachunek ekonomiczny.

Reklama

Najnowsza decyzja Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pokazuje, że przedsiębiorcy często nie przestrzegają tego obowiązku. Urząd zakwestionował praktyki Euromark Polska - dystrybutora i sprzedawcy odzieży turystycznej i wspinaczkowej marki Alpinus i Campus, oraz partnerów handlowych spółki.

Niedozwolona praktyka polegała na ustaleniu między przedsiębiorcami cen odsprzedaży wybranych produktów w wysokości nie niższej niż określone przez Euromark Polska. Na skutek zakwestionowanej praktyki dystrybutorzy spółki zostali pozbawieni możliwości swobodnego kształtowania cen odsprzedaży jej produktów i oferowania towarów po cenach korzystniejszych niż narzucone w cennikach. Rezultaty takich działań odczuwali również konsumenci, nabywający produkty po cenach ustalonych pomiędzy stronami tego porozumienia, które mogły kształtować się na wyższym poziomie, niż gdyby sprzedawcy swobodnie ustalali ich wartość.

Pocieszające jest to, że spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki. W trakcie postępowania Euromark wyraził chęć współpracy z Urzędem - prosząc równocześnie o objęcie go programem leniency. Z racji tego, że w trakcie postępowania spółka przedstawiła istotne dowody, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżyła o połowę karę pieniężną, nakładając na Euromark Polska obciążenie w wysokości 42 429 zł. Na pozostałych uczestników Prezes Urzędu nałożyła łączną karę w wysokości 16 352 zł. Za niedozwoloną praktykę ukarani zostali przedsiębiorcy:

1. Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "Arpis" z Olsztyna: 6437 zł,

2. "Millenium Sport" z Bielska-Białej, kara 1229 zł,

3. Firma Handlowa "Presto" z Pałecznicy, kara 7470 zł,

4. Tandem Zieliński i Spółka - z Tarnowa, kara 1216 zł.

Decyzja ta nie jest ostateczna. Przedsiębiorcom przysługuje odwołanie od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy nie wiedzą, czy ich działanie nie ogranicza konkurencji lub chcą skorzystać z programu łagodzenia kar, mogą zadzwonić pod numer 22 55 60 555. Odpowiedzi na wszystkie pytania, nawet anonimowe, udzielają prawnicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

www.SerwisPrawa.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »