Prezenty świąteczne dla pracowników - dlaczego warto w nie zainwestować?
Okres świąteczny to czas, kiedy wiele firm decyduje się na zakup prezentów nie tylko dla swoich partnerów biznesowych, ale również dla pracowników. Czy warto przygotować upominki także dla nich? Jakie korzyści może to przynieść firmie?
Z badań przeprowadzonych w 2016 roku przez firmę IPSOS na zlecenie Edenred Polska wynika, że 29 proc. pracujących Polaków odczuwa spadek motywacji do pracy. Jednocześnie aż 84 proc. z nich uważa, że benefity pracownicze pozytywnie wpływają na ich samopoczucie w trakcie wykonywania obowiązków służbowych. Święta to zatem dobry moment, aby docenić wysiłki pracowników i podziękować im za wkład włożony w rozwój firmy, wzmacniając jednocześnie ich motywację do pracy.
Upominki dla pracowników są formą uznania ze strony pracodawcy, a to właśnie docenianie wysiłków zostało przez badanych wskazane jako najważniejszy wyznacznik idealnej firmy. Prezenty wpływają dodatkowo na wzrost motywacji, zaangażowania i lepszą atmosferę współpracy.
Takie działania ze strony władz przedsiębiorstwa zmniejszają też chęć zmiany miejsca zatrudnienia. Docenieni pracownicy pomagają tworzyć pozytywny wizerunek firmy również na rynku pracy. Prezenty dla podwładnych sprawiają też, że łatwiej zatrzymać ich w firmie na dłużej - aż 84 proc. Polaków deklaruje, że otrzymywanie benefitów osłabia ich chęć zmiany miejsca zatrudnienia. Tyle samo osób twierdzi, że pomagają im one zwiększyć motywację do pracy.
Prezenty świąteczne są nie tylko miłym gestem ze strony pracodawcy, ale też inwestycją w pracowników. Dlatego warto wprowadzić je do przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości.
Mniejsza liczba zatrudnionych osób pozwala łatwiej dobrać dla nich spersonalizowane prezenty. Takie indywidualne podejście do pracowników pokazuje, że są postrzegani przez pracodawcę podmiotowo, a nie przedmiotowo. Przekłada się też na efektywność ich pracy. Personalizacja prezentów dla zatrudnionych wymaga jednak wyczucia, zwłaszcza jeśli mają one luźny, zabawny charakter. Dobry smak należy zachować również w kwestii ich opakowania.
- Sprawdzonym sposobem jest owinięcie upominków dla pracowników złotym, klasycznym papierem do pakowania prezentów. Z tej uniwersalnej opcji mogą skorzystać wszystkie firmy, niezależnie od profilu prowadzonej działalności. W przypadku bardziej spersonalizowanych prezentów można też pokusić się o torby z indywidualnym nadrukiem, fantazyjne koperty, pudełka czy woreczki z organzy - podpowiada Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający z firmy Rajapack
Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszymi upominkami świątecznymi dla pracowników były bony zakupowe. Obecnie ich miejsce, zwłaszcza w prywatnych przedsiębiorstwach, zajmują gotowe kosze i zestawy prezentowe, a także karty podarunkowe i świadczenia pieniężne.
Formą upominku może być też dodatkowy dzień wolny w Wigilię albo dodatek do pensji. Pracodawcy często wręczają swoim podwładnym również prezenty z logo firmy, takie jak kubki czy notatniki.
Jeśli firma posiada zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, pracodawca może skorzystać z jego środków, kupując prezenty swoim pracownikom. Powinien je jednak zróżnicować ze względu na stan rodzinny czy ekonomiczny zatrudnionych, zgodnie z zapisami regulaminu funduszu.
Upominki świąteczne dla zatrudnionych mogą być też finansowane ze środków obrotowych firmy. Są one wtedy traktowane jako przychód, wynikający ze stosunku pracy. W takim wypadku podlegają zarówno oskładkowaniu, jak i opodatkowaniu. Przy tej formie rozliczenia zakupionych prezentów mogą one mieć taką samą formę dla każdego pracownika.
Prezenty świąteczne to doskonały sposób na ocieplenie relacji biznesowych. Dlatego warto nimi obdarować zarówno kontrahentów, jak i pracowników firmy. Są one wyrazem uznania ze strony pracodawcy i pomagają budować dobrą atmosferę w przedsiębiorstwie, która przekłada się na jego wyniki ekonomiczne.