Rewolucja w finansowaniu mediów? Resort chce likwidacji abonamentu RTV

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaproponowało likwidację abonamentu RTV i finansowanie mediów z budżetu w wysokości co najmniej 0,09 procent PKB rocznie - poinformował resort, rozpoczynając konsultacje założeń ustawy medialnej. Jak wskazano, "dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów".

"Dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów. Proponujemy likwidację abonamentu na rzecz finansowania mediów publicznych z budżetu państwa. Nie oznacza to jednak wprowadzenia dodatkowego opodatkowania. Założenia opierają się na przyznaniu gwarancji środków na realizację misji publicznej w wysokości co najmniej 0,09 proc. PKB rocznie" - napisano.

Zmiany w finansowaniu mediów. Mniej reklam, skupienie się na misji

Resort podaje, że wprowadzenie stałej kwoty finansowania pozwoli na zmniejszenie liczby reklam w telewizji publicznej i skupieniu na misji. "Stopień realizacji misji publicznej będzie podlegał ocenie społecznej i kontroli ze strony KRRiT, która powinna zostać zreformowana" - napisano.

Reklama

MKiDN podało, że przedstawione założenia, po ich szerokich konsultacjach, pozwolą skonstruować zapisy ustawy, które będą oddawały potrzeby rynku oraz głosy środowisk. Po zakończeniu tego etapu, rozpoczną się prace w trybie legislacyjnym. Resort kultury zakłada również liberalizację przepisów dotyczącą koncesji na nadawanie.

"Obecnie wymagania nałożone na podmioty, które chcą uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów drogą satelitarną lub kablową są bardzo wysokie. Proponujemy liberalizację przepisów. Programy publicznej radiofonii i telewizji nie będą wymagały koncesji. Rekomendujemy ich utrzymanie tylko dla nadawców programów naziemnych" - napisano.

Koniec abonamentu RTV coraz bliżej. Na koniec roku projekt ustawy

MKiDN rekomenduje, by regulacjom poddać także kwestie kontroli koncentracji rynku medialnego pod kątem jej wpływu na pluralizm i niezależność redakcyjną oraz zasad wydawania środków publicznych na reklamy.

"Zależy nam, by środki te były wydatkowane w sposób transparentny i według obiektywnych, niedyskryminacyjnych kryteriów" - napisano.

Resort zakłada, że konsultacje potrwają do 23 września 2024 r., a w październiku nastąpi publikacja raportu z konsultacji. Pod koniec 2024 r. zaplanowano przygotowanie projektu ustawy i skierowanie go do konsultacji publicznych i międzyresortowych.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »