Rośnie liczba skarg

W 2000 r. do biura rzecznika ubezpieczonych wpłynęło 2430 skarg, czyli o ponad 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

W 2000 r. do biura rzecznika ubezpieczonych wpłynęło 2430 skarg, czyli o ponad 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przyczyną stale rosnącej liczby skarg jest wzrost świadomości ubezpieczonych oraz nieetyczne praktyki towarzystw.

Najwięcej 60 proc. (według wstępnych szacunków) kierowanych do rzecznika skarg, podobnie jak w latach ubiegłych, dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC. Klienci najczęściej skarżą się na opieszałość w likwidacji szkody, odmowę wypłaty odszkodowania w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych oraz wypłaty zaniżonego - wg klienta - odszkodowania.

Trudności z odzyskaniem odszkodowań dotyczą również polis życiowych. Ubezpieczenia na życie stanowią drugą grupę pod względem liczebności (ok. 13 proc.) spraw skarżonych przez klientów w ub.r. Ze skarg wynika, że towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej odmawiają wypłaty odszkodowania, podając jako powód brak pełnych danych o stanie zdrowia lub zarzucają nierzetelność danych. Dotyczy to głównie przypadków odszkodowań z powodu śmierci ubezpieczonego. Czasem wynika to jednak z niedokładnego przeczytania przez klienta umowy ubezpieczenia.

Reklama

W tym roku znacznie wzrosła liczba skarg związanych z upadłością towarzystw ubezpieczeniowych. Przyczyniła się do tego m.in. upadłość Polisy i Gwaranta. Zwłaszcza to pierwsze towarzystwo przysporzyło pracy rzecznikowi - Polisa była bowiem trzecią firmą na rynku o dużym udziale w portfelu ubezpieczeń komunikacyjnych. W całym 1999 r. sprawy związane z upadłościami stanowiły 2 proc. wszystkich zgłaszanych, a w ub.r. ok. 7 proc.

5 proc. ogółu skarg z minionego roku dotyczą ubezpieczeń mienia od ognia, zalania, kradzieży, włamania itp. Okazuje się, że mimo wzrostu świadomości, klienci podpisując umowę ubezpieczenia mienia nie sprawdzają rodzaju, ani zakresu ochrony. Z drugiej strony jednak agenci towarzystw nie wyjaśniają klientom szczegółów polisy.

Dość wysoką pozycję w rankingu napływających do rzecznika skarg (ok. 5 proc.) zajmują problemy ubezpieczonych z ZUS, KRUS i OFE. Tematem 2,5 proc. spraw klientów są ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, zaś 1 proc. stanowią skargi związane z casco statków powietrznych i morskich oraz interpretacja przepisów ubezpieczeniowych.

Powyżej przedstawione zostały wstępne szacunki procentowe przedmiotów skarg. Jak nas poinformowano w biurze rzecznika ubezpieczonych trwają obliczenia zestawień procentowych. W przyszłym tygodniu raport roczny wpływających do rzecznika ubezpieczonych skarg otrzyma minister finansów.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: odszkodowania | ubezpieczenia | liczb | wypłaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »