Rozwój rynku kart płatniczych nowych państw Unii
Wzrost ilości wydawanych kart, zwiększenie liczby transakcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wartości - to według ekspertów MasterCard główne tendencje na rynku kart płatniczych w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Rozwój sektora bankowego i finansowego nowych państw Unii przebiega w różnym tempie. Podobnie jest z rynkiem kart płatniczych tych krajów. Ekonomiści MasterCard dostrzegają jednak pewne ogólne, stałe tendencje, utrzymujące się już od początku lat 90.
Więcej kart
Liczba wszystkich kart płatniczych wzrosła w krajach Europy Środkowo-Wschodniej od niecałych 200 tys. w roku 1991 do prawie 50 mln w roku 2002. Nadal najczęciej wydawanymi kartami są te ze znakami MasterCard i Maestro. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest ich obecnie w obiegu ponad 35 mln. "Zachodnie wzory konsumpcji przejmowane przez obywateli tych państw, rozwój centrów handlowych, hipermarektów, a także zwiększający się popyt na artykuły przemysłowe mają ogromny wpływ na wzrost liczby kart płatniczych" - mówi Anthony Fekete, Dyrektor Generalny MasterCard International na Europę Środkowo-Wschodnią.
Polska plasuje się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o liczbę wydawanych kart. Jest to jednak raczej wynikiem wysokiej populacji, aniżeli stopnia rozwoju polskiego rynku kart płatniczych. Biorąc bowiem pod uwagę liczbę kart przypadających na jednego mieszkańca, okazuje się, że Polska znajduje się na jednym z ostatnich miejsc w regionie (patrz wykres). Listę otwierają kraje o rozwiniętej infrastrukturze turystycznej, a co za tym idzie szerokiej sieci akceptacji kart płatniczych: Słowenia, Estonia i Węgry.
Większa liczba transakcji
Gdy na początku lat 90. karty płatnicze pojawiły się na rynkach krajów kandydujących do Unii Europejskiej, używano ich przede wszystkim do wypłat większych kwot w bankomatach. W miarę rozrastania się sieci akceptacji, karty zaczęły być coraz szerzej postrzegane jako wygodna alternatywa dla gotówki. Liczba transakcji zawieranych przy pomocy kart, wzrasta z każdym rokiem, maleje natomiast ich wartość. Coraz częściej bowiem płacimy kartą nawet za drobne zakupy.
Rozwój segmentu kredytowego
W ciągu ostatnich dwóch lat w krajach kandydujących do Unii Europejskiej zanotowano 75 % wzrost na rynku kart kredytowych. Obecnie karty kredytowe ze znakiem MasterCard znajdują portfelach 3,8 mln obywateli nowych państw Unii. Największa liczba tych kart wydawana jest w Czechach i na Węgrzech, ale znaczący wzrost widać także w Polsce i Słowenii. "Produkty kredytowe są coraz częściej najważniejszymi elementami strategii banków w tym regionie" - mówi Anthony Fekete.
Tendencje wzrostowe na rynku kart płatniczych nie są tylko wynikiem wzrostu gospodarczego nowych krajów Unii Europejskiej i przejmowania zachodnich wzorów konsumpcji przez obywateli tych państw. Do wzrostu przyczyniają się również urbanizacja nowych państw Unii, wzrost świadomości korzyści płynących z używania kart płatniczych oraz większe zaufanie obywateli do sektora bankowego.