Rynek z potencjałem
Mimo zaostrzenia konkurencji w sektorze bankowym, ekspansja nowych podmiotów - szczególnie dysponujących rodzimym kapitałem - zdaje się przynosić doskonałe rezultaty. Instytucje, zwłaszcza o niszowym charakterze, nie pozostają w tyle za rynkowymi gigantami. Wręcz przeciwnie, dzięki elastycznej ofercie, dostosowanej do potrzeb różnych grup klientów, małe banki są w stanie skutecznie konkurować z instytucjami o ogólnopolskim, a nawet globalnym zasięgu.
Oprócz grupy kapitałowej Getinu - skupiającej Górnośląski Bank Gospodarczy - interesujące plany rozwoju przedstawił również Eurobank. Ten ostatni, nie oglądając się na konkurencję, w błyskawicznym tempie zbudował sieć ponad 100 małych placówek w najbardziej atrakcyjnych dla klienta punktach, m.in. w centrach handlowych. Udaną ekspansję na rynku przeprowadził także Dominet Bank, który na zasadzie franchisingu zdołał rozwinąć imponującą sieć obsługi detalicznej. Nie sprawdziły się więc obawy specjalistów, którzy do niedawna jeszcze prognozowali wyłączną dominację dużych uniwersalnych grup bankowych. O potencjale rodzimego rynku świadczą również próby bardziej agresywnego zaistnienia w naszym regionie Europy, a przede wszystkim w Polsce banków o silnie rozwiniętych już strukturach i potężnym zapleczu kapitałowym. Chodzi tutaj np. o obecny już u nas Bank Austria Creditanstalt czy też zapowiadający jeszcze w zeszłym roku batalię o polski rynek HSBC Bank Polska.