Sektor e-commerce dynamicznie rośnie w siłę

Polscy internauci kupują online średnio raz w miesiącu lub rzadziej, przy czym najczęściej na portalach aukcyjnych. W internecie nadal zdecydowanie chętniej kupimy odzież niż np. produkty spożywcze.

Dlaczego decydujemy się na zakupy w internecie, jak przebiega proces decyzyjny i z jakich urządzeń korzystamy podczas transakcj m.in. na te pytania odpowiada dom mediowy Mindshare Polska w badaniu internautów "Zakupy w internecie".

Osoby robiące zakupy online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu, najchętniej wybierając aukcje internetowe - korzystanie z nich deklarowało aż 92 proc. respondentów, w drugiej kolejności odwiedzane są sklepy online (kupuje tam 74 proc. badanych), zaś najmniejszą popularnością cieszą się zakupy grupowe (35 proc.).

Reklama

W internecie kupujemy najczęściej produkty o wyższej wartości np. odzież i obuwie, zabawki i artykuły dla dzieci, kosmetyki i perfumy, a także sprzęt RTV/AGD i komputerowy.

Produkty te dostępne są online w atrakcyjniejszej cenie niż w sklepach tradycyjnych, nie musimy

ich też mieć od razu, dlatego chętniej poczekamy na dostawę.

Postawieni jednak przed wyborem online versus offline, większość produktów internauci chcieliby kupować właśnie online np. filmy, muzykę, gry (74 proc.), zabawki i akcesoria dla dzieci (70 proc.), bilety na samolot lub pociąg (68 proc.), bilety na koncert lub do teatru (67 proc.) czy książki, e-booki i audiobooki (66 proc.).

Sektor e-commerce dynamicznie rośnie. Nawet firmy, które zwyczajowo kojarzone są z działalnością offline, stają się coraz bardziej aktywne w internecie.

Dlatego analiza zwyczajów zakupowych online będzie wartościowa dla coraz większej liczby marketerów. Uzyskane wyniki podpowiadają m.in. które obszary rynku są już zagospodarowane, w których jest jeszcze miejsce na rozwój, a także jak planować działania marketingowe, aby w pełni wykorzystać potencjał poszczególnych narzędzi i kanałów, z których korzystają polscy internauci - mówi Karolina Chołuj, Director, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska.

Zakupy w internecie robimy głównie za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa (93 proc.). Wykorzystanie w online shoppingu urządzeń mobilnych nadal nie jest zbyt powszechne (19 proc.),

ale biorąc pod uwagę rosnącą popularność smartfonów czy tabletów, można oczekiwać,

że m-commerce również będzie zyskiwał na znaczeniu w codziennym życiu konsumentów. Szczególny potencjał tego kanału sprzedaży możemy zaobserwować wśród mężczyzn, uczniów i studentów (w wieku 15-24) oraz mieszkańców dużych miast, czyli grup celowych charakteryzujących się większą otwartością na nowe technologie.

Zgodnie z oczekiwaniami, jednym z najważniejszych motywów zakupów online jest cena

- zdecydowana większość respondentów twierdzi, że kupuje przez internet, ponieważ cena produktów w tym kanale jest niższa w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, a ponadto istnieje możliwość porównania kosztów zakupu na wielu stronach.

Zdaniem badanych, różnice są szczególnie zachęcające w przypadku sprzętu RTV/AGD oraz komputerowego, zwłaszcza w połączeniu z dokładnym opisem produktów, możliwością poznania opinii innych kupujących oraz korzystnymi warunkami gwarancji.

Wśród ważnych motywów zakupów online większość internautów wymienia także: duży wybór produktów, oszczędność czasu, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie oraz możliwość zakupu towarów trudno dostępnych. Smart shopping, dostępność produktów i elastyczność wobec indywidualnego planu dnia kupującego - to zatem główne motywy korzystania z internetu, jako kanału zakupowego.

Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów

lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. Przykładem może być zakup sprzętu RTV/AGD aż 44 proc. badanych powołało się na porównywarki cen, jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39 proc. wskazywało na strony producentów, a 24 proc. na fora internetowe.

Efekt ROPO (research online, purchase offline) najbardziej widoczny jest w kategoriach RTV/AGD oraz meble i dekoracje. Pomimo, że duża część badanych preferuje płatności przelewem, to nadal silną pozycję nawet w tym kanale sprzedaży zajmuje gotówka - 39 proc. respondentów korzysta z zapłaty za pobraniem u kuriera.

O badaniu Mindshare Polska

Badanie Zakupy w internecie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) tj. internetowych ankiet komputerowych. Próba badawcza to ponad 500 użytkowników internetu w wieku 16-54, którzy zrobili zakupy online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2014 r.

Jak wysłać najprościej PIT?

Dowiedz się więcej na temat: e-commerce | e-handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »