Stawki za egzaminy na prawo jazdy zdrożeją
Sejmowa Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała poselski projekt ustawy, dający możliwość przekazywania z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Projekt przewiduje też możliwość podniesienia stawek za egzaminy na prawo jazdy o wskaźnik inflacji.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Projekt ten został wniesiony przez grupę posłów Prawa i Sprawiedliwości.
- W związku z tym, że część WORD-ów zgłasza problemy z bieżącym finansowaniem swoich zadań, oraz od dłuższego czasu zgłasza postulaty środowiska egzaminatorów (...) przedkładamy projekt ustawy, który wprowadza regulacje dotyczące w szczególności zasad ustalania wynagrodzenia egzaminatorów oraz ustalania wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego - powiedział uzasadniając projekt poseł Tadeusz Chrzan (PiS).
Dodał, że projektowane zmiany stwarzają nowe możliwości organom założycielskim, czyli samorządom województw, które nadzorują i kontrolują działalność WORD-ów.
Jak powiedział Chrzan, zasady udzielania dotacji określi sejmik województwa w drodze uchwały. Projekt zakłada, że warunki wynagradzania egzaminatorów określone przez sejmik województwa w drodze uchwały nie mogą być mniej korzystne niż dotychczasowe warunki wynagradzania egzaminatorów.
W projekcie przewidziano też, że wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej z kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł, natomiast za część praktyczną nie może przekroczyć 200 zł za większość kategorii tylko za egzamin na autobus z przyczepą będzie to 250 zł.
Projektowane rozwiązania dają też sejmikom możliwość corocznej korekty opłat w oparciu o wskaźnik inflacji.
Obecnie opłata za egzamin teoretyczny za prawo jazdy na samochód osobowy wynosi 30 zł, a za egzamin praktyczny to 140 zł.
Obecny na posiedzeniu sejmowej komisji wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że resort popiera zaproponowane przez posłów nowe rozwiązania.
- Uważamy, że pomysł zaprezentowany, czyli przyniesienie decyzyjności do regionów za określenie opłaty egzaminacyjne, jak i również za określenie stawek wynagrodzenia egzaminatorów, jest dobry - mówił.
- Przecież to marszałkowie na województw nadzorują wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, marszałkowie województw wyznaczają dyrektorów w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, dyrektorzy są bezpośrednio odpowiedzialni za gospodarkę finansową WORD-ów. Marszałkowie - to jest w projekcie ustawy - powinni uzyskać możliwość dotowania WORD-ów - stwierdził Weber.
Dodał, że samo kształtowanie opłat egzaminacyjnych, jak i stawek wynagradzania egzaminatorów również powinno odbywać się w regionach.