Strategia PKO BP SA na lata 2003-2005

PKO BP SA jest największym bankiem w Polsce o silnie rozbudowanej sieci dystrybucji, posiadający znaczące możliwości oddziaływania na procesy gospodarcze i rynkowe.

PKO BP SA jest największym bankiem w Polsce o silnie rozbudowanej sieci dystrybucji, posiadający znaczące możliwości oddziaływania na procesy gospodarcze i rynkowe.

Ze względu na tą szczególną rolę w polskim systemie bankowym PKO BP SA może w istotny sposób przyczyniać się do wspierania wzrostu polskiej gospodarki oraz sprzyjać w dostosowaniu jej do jednolitego rynku Unii Europejskiej. Dla sprostania takim wyzwaniom PKO BP SA musi być bankiem nowoczesnym, dominującym na polskim rynku bankowym i posiadającym trwałe podstawy do dynamicznego rozwoju.

Dokonana ocena wewnętrznej sytuacji Banku ujawniła istotne ograniczenia możliwości jego rozwoju obecnie i w przyszłości. Bank nie nadążał za rozwojem całego rynku bankowego. Wynikało to przede wszystkim z opóźnienia technologicznego i informatycznego, obniżającego jego sprawność operacyjną oraz nienowoczesnej struktury organizacyjnej hamującej wzrost efektywności działania.

Reklama

W warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia zewnętrznego, a przede wszystkim:

-coraz silniejszej konkurencji na rynku finansowym wdrażającej nowoczesne formy świadczenia usług i rozwiązania organizacyjne, którym towarzyszy wzrost oczekiwań i wymagań ze strony klientów,

-postępującego procesu obniżania marży odsetkowej w sektorze bankowym wpływającego na zmniejszanie zysków banków, konieczne jest wprowadzenie radykalnych zmian w działalności Banku i podjęcie szeregu działań, które mają zasadnicze znaczenie dla przyszłości PKO BP SA.

Strategia PKO BP SA na lata 2003-2005 jest Strategią Modernizacji Banku.

Jej celem jest unowocześnienie i usprawnienie działalności Banku oraz stworzenie trwałych podstaw do dynamicznego rozwoju. Gwarantuje ona, że PKO BP SA pozostanie bankiem uniwersalnym o polskim charakterze, liderem rynku usług bankowych, dla którego największą wartością jest klient. Zapewnia ona akcjonariuszom efektywne zarządzanie powierzonym kapitałem oraz stwarza warunki do pełnego rozwoju zawodowego pracowników.

Wypełnienie tak określonej misji PKO BP SA, mając na uwadze realną ocenę sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej Banku, będzie wymagać osiągnięcia w najbliższych latach:

- wzrostu efektywności funkcjonowania,

- utrzymania dominującej pozycji na rynku usług detalicznych i mieszkaniowych,

- zdobycia pozycji lidera w obsłudze funduszy unijnych,

- umocnienia pozycji w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw,

- wypracowania i ugruntowania pozycji oraz nowego wizerunku Banku w zakresie obsługi dużych przedsiębiorstw oraz samorządów terytorialnych.

Realizacja wyznaczonych celów strategicznych Banku związana jest z koniecznością:

*przeprowadzenia modernizacji Banku przy równoczesnym wdrożeniu zasady zarządzania Bankiem poprzez wartość, która obejmie:

- zmianę filozofii zarządzania w kierunku skoncentrowania aktywności Banku na podstawowych liniach biznesowych oraz zmodyfikowania struktury organizacyjnej Centrali, oddziałów regionalnych i oddziałów operacyjnych w celu usprawnienia procesu zarządzania oraz zaktywizowania sprzedaży poprzez wykształcenie zachowań prosprzedażowych i proklientowskich,

- rozwinięcie instrumentów umożliwiających wzrost efektywności funkcjonowania zapewniających kontrolę wyników, analizowanie przyczyn ewentualnych niepowodzeń i eliminowanie działań nie gwarantujących osiągnięcie celów strategicznych Banku, takich jak planowanie strategiczne, zarządzanie finansami i kapitałem oraz zarządzanie ryzykiem. Bank będzie wdrażać program optymalizacji kosztów.

Nowy system zarządzania Bankiem - wspomagany systematycznie wdrażanymi Zintegrowanym Systemem Informatycznym, Systemem Informacji Zarządczej, Systemem Zarządzania Ryzykiem i Systemem Gospodarki Własnej - zostanie ukierunkowany na maksymalizację wartości Banku, która pozwoli na powiązanie interesów klientów, akcjonariuszy i pracowników.

*przeprowadzenia procesu prywatyzacji Banku opartej na:

zachowaniu polskiego charakteru Banku,

zapewnieniu niezbędnego poziomu kapitałów,

znalezieniu partnerów gotowych do podjęcia współpracy na nowych rynkach -wspólne przedsięwzięcia kapitałowe lub strategiczne umowy o współpracy,

*wejścia w nowe obszary działania poprzez:

zaangażowanie się w realizację programów przedakcesyjnych oraz uczestniczenie w obsłudze funduszy wspierających politykę regionalną Unii Europejskiej,

realizację koncepcji bancassurace poprzez podjęcie współpracy z ubezpieczycielem,

otwartość na uczestnictwo w procesach konsolidacyjnych polskiego sektora finansowego (głównie na rynku ubezpieczeń i funduszy emerytalnych).

W realizacji celów strategicznych zostanie wykorzystany potencjał spółek zależnych i współzależnych PKO BP SA. Spółki prowadząc własną działalność na rynku finansowym, będą wspierać i uzupełniać działalność operacyjną Banku w oparciu o spójną politykę wobec klientów.

W efekcie zrealizowania zadań nakreślonych w strategii PKO BP SA powinien stać się Bankiem:

innowacyjnym, w pełni kontrolującym koszty działania, świadomie zarządzającym kapitałem intelektualnym, czyli trwale rentowną i efektywną organizacją mogącą aktywnie uczestniczyć w rozwoju gospodarczym kraju.

Efekty finansowe, które PKO BP SA może osiągnąć sprawnie realizując Strategię, zapewniają uzyskanie na koniec 2005 roku:

wynik finansowy w 2005 r. przekraczający 2 mld zł,

obniżenie relacji kosztów do dochodów (C/I) do poziomu poniżej 60%,

w całym okresie obowiązywania Strategii utrzymanie rentowności kapitałów własnych (ROE) powyżej 20%,

zwiększenie udziału kredytów w aktywach Banku do 50%.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: procesy | PKO BP SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »