Towarzystwa walczą o polisy kierowców

Towarzystwa ubezpieczeniowe obniżają ceny polis dla kierowców. Zrobiły to już m.in. Allianz, Generali, a ostatnio Warta. W lipcu spadną też stawki w PZU. To znak, że rozpoczęła się wojna cenowa na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Towarzystwa ubezpieczeniowe obniżają ceny polis dla kierowców. Zrobiły to już m.in. Allianz, Generali, a ostatnio Warta. W lipcu spadną też stawki w PZU. To znak, że rozpoczęła się wojna cenowa na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Trudna sytuacja na rynku ubezpieczeń majątkowych sprawiła, że towarzystwa ubezpieczeniowe coraz zacieklej rywalizują o polisy właścicieli samochodów. Metoda jest jedna - obniżki stawek.

Łatwe wzrosty

W ciągu ostatnich kilku miesięcy zmiany taryf w ubezpieczeniach OC i AC wprowadziły m.in Allianz i Generali. Efekty są natychmiastowe. W pierwszym kwartale tego roku przypis składki z tych produktów w Allianz zwiększył się o 50 proc. Na początku roku wystartowało też nowe towarzystwo Link 4, jawnie kuszące kierowców obietnicą niskich cen. W ciągu czterech miesięcy spółka zdołała zebrać 16 mln zł przypisu składki. Szybkie wzrosty odnotowały też Tryg, czy Samopomoc, oferujące konkurencyjne cenowo polisy.

Reklama

W tej sytuacji zagrożone poczuły się największe firmy na rynku. Warta jutro ma przedstawić nową ofertę w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Została ona wprowadzona od 2 czerwca. Agenci Warty zapewniają, że stawki są niższe od dotychczasowych.

PZU kontratakuje

Prawdziwą rewolucją na rynku mogą być jednak dopiero zmiany szykowane przez PZU. Wprowadzenie nowych taryf przez spółkę ubezpieczającą ponad 60 proc. jeżdżących w Polsce aut zapowiedział na ostatniej konferencji prasowej Zdzisław Montkiewicz, były prezes PZU. Ujawniono tylko, że obniżki wyniosą od kilku do kilkunastu proc. w zależności od regionu oraz że wprowadzone zostaną w drugiej połowie roku - prawdopodobnie od lipca. PZU obniża stawki, ponieważ zaczęło tracić klientów. W pierwszym kwartale 2002 r. przypis składki spółki spadł o ponad 8 proc., czyli o około 200 mln zł.

Taryfa w PZU decyduje w dużym stopniu o poziomie cen na rynku. - Przy wyborze ubezpieczenia komunikacyjnego, zwłaszcza OC, klienci kierują się głównie ceną. Obecnie stawki w PZU były podobne do stosowanych w mojej firmie i z przerażeniem myślę o szykowanych przez nich zmianach - twierdzi jeden z agentów Warty.

Przecena w PZU wymusi więc pewnie dalsze obniżki taryf. Nie wykluczyli tego na przykład szefowie Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego, dawnego Daewoo TU.

Coś za coś

Obniżanie cen polis nie pozostanie bez wpływu na wyniki finansowe spółek. W większości z nich ubezpieczenia komunikacyjne stanowią grubo ponad połowę portfela.

- Wpływ nowych taryf na wynik techniczny widoczny będzie raczej w przyszłym niż w tym roku - twierdzi Magdalena Nawłoka, dyrektor biura planowania operacyjnego i kontrolingu w PZU. Towarzystwa będą musiały jednak jakoś zrekompensować sobie niższe stawki.

- W praktyce oznaczać to będzie dalsze zacieśnienie kontroli nad likwidacją szkód. Klientom jeszcze trudniej będzie więc uzyskać satysfakcjonujące odszkodowanie - przewiduje pracownik jednej ze spółek ubezpieczeniowych.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | polisy | składki | stawki | wojna cenowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »