Ubezpieczanie kart

Kwestia przerzucania przez banki odpowiedzialności na klienta w przypadku zagubienia lub kradzieży karty płatniczej to w dalszym ciągu - w opinii klientów polskich banków - bardzo poważny problem.

Kwestia przerzucania przez banki odpowiedzialności na klienta w przypadku zagubienia lub kradzieży karty płatniczej to w dalszym ciągu - w opinii klientów polskich banków - bardzo poważny problem.

Bywa i tak, że bank bierze odpowiedzialność za transakcje dokonane kradzioną kartą dopiero po 24 godzinach od zgłoszenia, o czym równie dobrze wiedzą oszuści.

Owszem, można powiedzieć, że banki przerzucają odpowiedzialność na klienta, ale tylko w porównaniu do rozwiązań przyjętych w krajach Europy Zachodniej lub Stanach Zjednoczonych i dlatego właśnie np. nowoczesna oferta DB 24 nie dziwi nas, gdyż bazuje na sprawdzonych wzorcach zachodnioeuropejskich - twierdzi Andrzej Wolski ze Związku Banków Polskich.

Jeśli chodzi o rodzime instytucje bankowe, to proces unowocześniania polskich placówek potrwa zapewne jeszcze kilka lat, gdyż wprowadzanie nowych technologii i informatyzacja naszych banków (od czego zależy przecież natychmiastowe komunikowanie się z klientem i możliwość natychmiastowego zastrzeżenia karty) jest bardzo kosztowna i skomplikowana.

Reklama

Wydaje nam się, że banki działające w naszym kraju muszą mieć jeszcze trochę czasu aby do tych standardów dojść, jednak w dużej mierze zależało to będzie od kilku czynników, z których jednym na pewno jest nacisk mediów i klientów, aby te operacje odbywały się szybciej - dodaje Andrzej Wolski.

Jeśli chodzi o banki działające w Polsce to w kilku przypadkach oferowane są już ubezpieczenia do wydawanej klientom karty. Np. w banku Pekao nie ma opłat za przejęcie ryzyka związanego z transakcjami przeprowadzonymi z użyciem skradzionej, zgubionej lub sfałszowanej popularnej karty Maestro (którą posługuje się prawie 12 proc. Polaków posiadających kartę płatniczą). Jednak miesięczna opłata za prowadzenie rachunku wynosi 6 zł (ubezpieczenie np. karty Visa Concerto i Eurocard/Mastercard to wydatek rzędu 2,4 zł miesięcznie).

Jeśli chodzi o odpowiedzialność banku (przy karcie Maestro) to przejmujemy je nawet godzinę przed zgłoszeniem utraty karty, czyli wtedy, kiedy transakcji oszukańczych jest najwięcej - mówi Sebastian Łuczak, rzecznik prasowy Pekao.

W Banku Śląskim ubezpieczenie np.karty Visa Business jest już w cenie karty, natomiast przy karcie Visa Classic, klient automatycznie otrzymuje ubezpieczenie w towarzystwie Warta, a opłata za jej wydanie wynosi 50 zł rocznie - mówi Edyta Bracik z biura prasowego Banku Śląskiego.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczenie | bank | karty | VISA | odpowiedzialność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »