Reklama

Upadłość konsumencka popularniejsza

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się obowiązujące od kilku lat przepisy o tzw. upadłości konsumenckiej. Zdaniem ekspertów samą procedurę można przejść indywidualnie.

W rezultacie rośnie liczba przypadków całkowitego umorzenia długów na wniosek o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Praktycy opisują przebieg postępowania i wskazują przesłanki do jego zastosowania.

Najważniejszym celem upadłości konsumenckiej jest całkowite lub częściowe oddłużenie konsumenta, co następuję poprzez umorzenie jego zobowiązań - o ile konsument będzie spełniał określone wymogi.

Przesłanki do wszczęcia postępowania występują w momencie, kiedy osoba fizyczna ma problemy ze spłatą swoich zobowiązań, nie posiada stałych dochodówów lub pracy. Praktycy wskazują, że w takiej sytuacji należy jak najszybciej przygotować wykaz wierzycieli wedle formularza dostępnego na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości i złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego, właściwego według miejsca zamieszkania.

Reklama

Istotnym elementem przejścia przez postępowanie jest również zachowanie stałego kontaktu z organem prowadzącym, który je prowadzi i płynna wymiana korespondencji oraz wykazanie zgodnego ze stanem faktycznym powodu, dla którego ogłasza się upadłość. Sam proces można przejść indywidualnie, bez wsparcia kancelarii. Praktycy oceniają, że jeśli argumentacja wnioskodawcy potwierdza jego nadzwyczajną sytuację, która nie wynika z jego lekkomyślności, postępowanie samo w sobie ma charakter przyjazny i pomocny dla wnioskodawcy.

Jeżeli w toku postępowania dłużnik będzie współpracował z syndykiem, wykonywał jego zarządzenia i wyda cały majątek, jeżeli zachodzą odpowiednie przesłanki ma szanse na umorzenie swoich długów nawet bez wykonania planu spłaty.

Cała procedura upadłości konsumenckiej może zakończyć się nawet w kilka miesięcy - zwraca uwagę Mariusz Niziołek, adwokat, komplementariusz kancelarii adwokackiej Mariusz Niziołek - Mediator.

Aktualnie opłata od wniosku o upadłość konsumencką wynosi 30 zł. W postępowaniu nie ma obowiązku korzystania z profesjonalnego pełnomocnika. Korzystając z gotowych formularzy, które należy wypełnić, opłacić i złożyć czekając na decyzję sądu, która może być podjęta na posiedzeniu niejawnym, bez konieczności wyznaczania rozprawy. Polskie prawo przewiduje możliwość przejścia przez procedurę upadłości konsumenckiej raz na 10 lat.

Korzyści dla dłużnika płynące z wykorzystania procedury upadłości konsumenckiej są ogromne. Umorzeniu podlegają zobowiązania wykazanie na liście wierzytelności wymagalne na dzień ogłoszenia upadłości. Konsument zyskuje ten sposób nowe życie, jest znowu atrakcyjnym partnerem dla banków, nie ma problemów z wierzycielami, komornikami, ma szansę na rozpoczęcie wszystkiego od nowa.

Powinien jednak pamiętać o tym aby dwa razy nie popełnić tych samych błędów i starać się nie dopuścić do niekontrolowanego wzrostu swoich zobowiązań - przekonuje Mariusz Niziołek.

Kwota niespłaconych w terminie zobowiązań finansowych Polaków na koniec I kwartału 2017 r. wyniosła 23,6 mld zł - wynika z danych ERIF Biura Informacji Gospodarczej SA. Długi ma ponad 1,67 mln polskich konsumentów.

Najwięcej zadłużonych osób mieszka w województwie śląskim (232 tys.), dolnośląskim (172 tys.), mazowieckim (164 tys.), wielkopolskim (144 tys.) i kujawsko-pomorskim (123 tys.)

Najczęściej problemy z terminową spłatą swoich zobowiązań finansowych mają mężczyźni. Stanowią oni ok. 65 proc. osób zadłużonych w Polsce (ok. 1,1 mln). Kobiety zalegają z kolei ze spłatami w 35 proc. przypadków (593 tys.). Najbardziej zadłużoną grupą wiekową są osoby w wieku 31-46 lat. Na koniec I kwartału 2017 r. było to 721 tys. konsumentów. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje starsze pokolenie Polaków w wieku 47-65 lat (541 tys.).

Z upadłości konsumenckiej mogą skorzystać też właściciele firm!

Mniej jest natomiast Polaków, którzy spłacają zobowiązania w terminie (czyli gromadzą pozytywne informacje o opłacanych przez siebie na czas rachunkach, czynszach, ratach kredytów, fakturach czy innych zobowiązaniach finansowych). Ich liczba na koniec marca br. wyniosła 504 tys. - wynika ze statystyk ERIF.

"Jednak z naszych analiz i prognoz wynika, że (...) Polacy coraz częściej dostrzegają i doceniają jakościową różnicę pomiędzy nieposiadaniem wpisu negatywnego, czyli tzw. czystym kontem w BIG, a posiadaniem wpisów pozytywnych na swój temat, które będą procentować na przyszłość. Zaczynają dostrzegać ważną rolę, jaką w codziennym życiu odgrywać może wizerunek rzetelnego płatnika na rynku usług i produktów, a nie tylko na rynku kredytowym" - dodała.

Jak wskazali autorzy opracowania, banki czy firmy pożyczkowe, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem poniesienia strat, przed wydaniem decyzji o udzieleniu pożyczki czy kredytu m.in. pobierają informacje o kliencie z biur informacji gospodarczej.

Dowiadują się w ten sposób, czy dany klient sumiennie wywiązuje się z obowiązku zapłaty za różne usługi czy produkty. Jako konsumenci również możemy takiej oceny ryzyka dokonywać przed podjęciem współpracy, np. z firmą budowlaną czy sklepem internetowym. Każdą firmę możemy sprawdzić w BIG. Wystarczy znać NIP takiego przedsiębiorstwa. Możemy też dopisać swojego dłużnika do BIG.

MZB

........................

Kto ma możliwość skorzystania z upadłości konsumenckiej? Jakie przesłanki mogą być kluczowe w sądzie? Sprawę w rozmowie z MarketNews24 wyjaśnia mecenas Grzegorz Baran z kancelarii Baran & Pluta. Więcej w materiale wideo.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »